یکی از مهمترین کارها در شروع یک کسب و کار در هر کشوری، ثبت برند یا ثبت شرکت است و شما بهعنوان صاحب برند میبایست در اولین فرصت ممکن برای ثبت برند خود اقدام نمایید تا در آینده کاریتان دچار مشکلات در این حوزه نشوید. برای انجام این کار شاید برای شما سؤالاتی مانند ” مجوزهای لازم برای ثبت برند در سال 1401 چیست؟” یا ” مراحل ثبت برند به چه شکل است؟” به وجود آید. در این مقاله، بر آن شدیم تا پاسخ این سؤالات را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم و در مورد ثبت برند اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم؛ بنابراین اگر شما نیز علاقهمندید تا در رابطه با موضوع ثبت برند اطلاعاتی را به دست آورید، تا پایان همراه ما باشید.
ثبت برند چیست؟
در ابتدای مقاله ” مجوزهای لازم برای ثبت برند در سال 1401 چیست؟”، قصد داریم به طور کلی تعریف ثبت برند و هدف از این کار را شرح دهیم.
برند یا علامت تجاری ترکیبی از نشانه برند، طراحی در خدمات و نام برند است که هدف از ثبت آن، یونیک بودن و تمایز نسبت به سایر رقبا است. بدیهی است که پس از ثبت برند و نشان تجاری، حق استفاده از آن علامت تجاری تنها متعلق به فردی است که آن را ثبت کرده و سایرین حق استفاده از آن را ندارند. این موضوع باعث میشود تا شما نسبت به رقبایتان متمایز باشید و بتوانید برند شخصی خود را بسازید.
مراحل و شرایط ثبت برند در سال 1401
باید اشاره کنیم که شما برای ثبت برند کار چندان سختی در پیش ندارید و تنها کافی است پنج گام را برای ثبت برند طی نمایید.
- گام اول؛ برگزیدن علامت و نام تجاری
در گام اول، میبایست نام و علامت تجاری مدنظر خود را انتخاب نمایید. برای اینکه باید در ابتدا بررسی کنید که نامی که برای برند خود درنظر گرفتهاید، پیش از شما ثبت شده است یا خیر و یا اصلا شرایط ثبت برند را دارد؟ اگر نام مدنظر شما پیش از برند شما ثبت شده باشد، بدیهی است که دیگر نمیتوانید این نام را برای شرکت خود درنظربگیرید. نکته دوم در مورد انتخاب نام تجاری، این است که نام انتخابی شما نباید از میان نام مشاهیر، اسامی خاص و یا نام نهادهای ملی باشد. ضمنا شما نمیتوانید از نام مکانهای جغرافیایی و تاریخی، اسامی عام و صفات بهعنوان نام برند خود استفاده نمایید. اگر نام مدنظر شما لاتین است، شما میبایست علاوه بر مواردی که در مورد نام فارسی بیان کردیم، کپی کارت بازرگانی خود را نیز ارائه دهید.
- گام دوم؛ دریافت یک برگه و دریافت گواهی امضا از دفترخانههای اسناد رسمی و بارگذاری این گواهی در سامانه ثبت برند اداره مالکیت معنوی
- گام سوم؛ دریافت نام کاربری و رمز عبور از سامانه ثبت برند اداره مالکیت معنوی و واردکردن اطلاعات برند در بخش اظهارنامه
- گام چهارم؛ مراجعه به دفترخانه و ارائه مجوز فعالیت جهت تأیید اصل مدرک در سامانه مربوطه
- گام پنجم؛ بررسی مدارک و مشخصات ارائه شده توسط کارشناسان اداره ثبت
مطالعه مقاله تفاوت ثبت برند در ایران و اروپا را از دست ندهید.
مدارک و مجوزهای لازم برای ثبت برند
همانطور که اشاره شد، در خلال مراحل ثبت برند به ارائه مدارک و مجوزهای مربوطه نیاز دارید و در این بخش این مدارک را مورد بررسی قرار میدهیم.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند باتوجهبه شخصی یا شرکتیبودن برند متفاوت خواهد بود.
مدارک موردنیاز برای ثبت نام و علامت تجاری حقیقی (شخصی)
- تصاویری از مدارک شناسایی فرد مانند عکس شناسنامه و کارت ملی
- گواهی امضا مورد تأیید دفترخانه اسناد رسمی
- برخورداری و ارائه مجوز فعالیت (ارائه جواز کسب، جواز مشاغل خانگی، جواز تأسیس یا هرگونه پروانه فعالیت معتبر که دارای 40 درصد پیشرفت فیزیکی باشد) (این قانون از مهرماه سال 1400 توسط اداره مالکیت به قانون تبدیل شده است)
- کارت بازرگانی (همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، درصورتیکه نام برند شما تجاری باشد، شما کارت بازرگانی خود را نیز باید ارائه دهید.)
مدارک موردنیاز برای ثبت نام و علامت تجاری حقوقی (شرکتی)
- تصاویری از مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت مانند عکس از شناسنامه و کارت ملی
- آگهی تأسیس شرکت (در این مدرک، حوزه یا موضوع فعالیت شرکت میبایست ذکر شده باشد)
- کارت بازرگانی (همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، درصورتیکه نام برند شما تجاری باشد، شما کارت بازرگانی خود را نیز باید ارائه دهید.)
ممکن است که نماینده یا وکیل شرکت قصد پیگیری ثبت نام و علامت تجاری را داشته باشد، در این صورت باید مدارک نماینده قانونی نیز تهیه شود و ارائه گردد.
مقاله برای ثبت برند حتماً باید ثبت شرکت انجام دهیم؟ هم به شما کمک میکند
نکات ثبت نام و علامت تجاری
- برای ثبت نام و علامت فارسی تنها برخورداری از جواز تأسیس، کسب یا هر نوع جوازی که نشاندهندۀ فعالیت شما باشد با 40 درصد پیشرفت فیزیکی کافی است و نیازی به ارائه کارت بازرگانی ندارید.
- اگر علامت تجاری منتخب شما، سهبعدی است، میبایست تصویر گرافیکی شش زاویهای آن را نیز ارائه دهید.
- مدتزمان تقریبی ثبت علائم و نامهای تجاری حدوداً هفتاد روز به طول میانجامد.
- اگر پس از ارائه مدارک و ثبت نام، پرونده شما تحت عنوان مشابهت یا نقص پرونده قرار گرفت، میبایست در جهت رفع مشکل گام بردارید و پس از رفع مشکل، پرونده را دوباره پیگیری نمایید.
- در انتخاب نام، به ارتباط مفهوم حوزه فعالیت و نام منتخب توجه نمایید و سعی کنید نامی در خورشان و مرتبط با حوزه کاری خود انتخاب نمایید.
- نام منتخب نمیتواند تنها عدد یا صفت باشد.
- در انتخاب نام عرف جامعه و موازین اسلامی را نیز در نظر بگیرد تا مشکلی برای ثبت نام تجاری شما به وجود نیاید.
- برخورداری از یک برند برخلاف داشتن یک شرکت، تعهد مالیاتی ایجاد نمیکند و هزینهای را برای شما در پی نخواهد داشت.
- هزینه ثبت برند در سال 1401 حدوداً 900 هزار تومان است. علاوه بر این هزینه، اگر با وکیل یا نمایندهای نیز مشاوره کنید و یا کار خود را به او بسپارید، هزینههای وکالت نیز به این هزینه اضافه میشود.
جمعبندی
در این مقاله به بررسی مراحل، مدارک و مجوزهای ثبت برند پرداختیم و دریافتیم که شرایط ثبت برند به نسبت سالهای گذشته کمی سختتر شده است و شما برای ثبت برندهای دارای نام فارسی به ارائه جواز کسب با 40 درصد پیشرفت فیزیکی و برای ثبت نام برندهای لاتین به ارائه کارت بازرگانی نیاز دارید. ضمناً برای انتخاب نام و علامت تجاری نیز میبایست ضوابط موجود را رعایت فرمایید و از نامی مخصوص خود، غیر عام و غیر مشهور استفاده نمایید.
در پایان این مقاله امید است که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و توانسته باشید پاسخ سؤالات خود را دریافت نمایید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!