ثبت برند یا تمدید برند که پس از مدت معینی انجام می شود ازجمله اقدامات مهمی است که تأثیر بسزایی در موفقیت و رشد تجارت دارد و میزان اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست و در حال حاضر حتی برای کسب و کارهای خانگی نیز می توان ثبت برند انجام داد. با ثبت علامت تجاری و داشتن یک برند بخصوص می توانید کسب و کار خود را بهتر به مخاطبین خود معرفی کنید و همچنین در استمرار و پایداری شما در بازار نیز موثر است و به نوعی می توانید به صورت رسمی و قانونی فعالیت های خود را در جامعه ادامه دهید و در صورت هرگونه سوء استفاده یا کپی برداری از محصولات یا خدمات شما امکان پیگیری قانونی آن وجود دارد.
تمامی آنچه تاکنون در رابطه با مزایای ثبت برند آموختید در رابطه با ثبت شرکت نیز صادق است به گونه ای که با ثبت شرکت تجاری و انتخاب حوزه فعالیت مناسب می توانید کسب و کار خود را به صورت قابل توجهی ارتقا دهید و در صورتی که ثبت برند همراه با ثبت شرکت انجام شود قطعا همان نتیجه دلخواه را کسب می کنید. در مقاله صفر تا صد ثبت شرکت اهمیت و مراحل ثبت شرکت بصورت جامع و عملی بررسی شده است که در صورت نیاز می توانید از آن استفاده کنید و مراحل ثبت شرکت یا ثبت برند خود را انجام دهید.
اهمیت تمدید برند
توجه کنید هر برند یا علامت تجاری که تاکنون در اداره مالکیت معنوی ثبت شده است دارای محدوده زمانی خاصی می باشد که پس از اتمام این مراحل حتماً لازم است نسبت به تمدید اعتبار برند یا تمدید علامت تجاری خود اقدام کنید، بنابراین می توان گفت تمدید علامت تجاری از جمله اقداماتی است که حتماً باید در زمان مشخص و درستی انجام شود.
پس باتوجه به محدودیت عمر یک برند تجاری در ادامه صفر تا صد مراحل، شرایط، مدارک و اقداماتی که برای ثبت یک برند لازم است را می آموزیم و در صورتی که تا کنون نسبت به ثبت برند اقدام نکرده اید جای نگرانی نیست زیرا در مجموعه ثبت دانا تمامی مراحل ثبت شرکت تا ثبت علامت تجاری و… با کارشناسان و متخصصین مجرب صورت می گیرد.
علامت تجاری چیست؟
طبق ماده اول قانون ثبت علامت تجاری در ایران، هر علامتی که دارای تصویر، ارقام، حروف و… باشد در نهایت می تواند به عنوان علامت تجاری استفاده شود و تحت هیچ شرایطی نباید از المان های گمراه کننده و غیرقانونی برای علامت تجاری استفاده شود. علاوه براین جذابیت بصری یکی از مهمترین مواردی است که به عنوان علامت تجاری هنگام ثبت باید در نظر گرفته شود زیرا پس از ثبت آن علامت به نوعی معرف کسب و کار و فعالیت های شرکت یا شخص به شمار می آید؛ بنابراین حتماً لازم است مجموعه ای نکاتی را هنگام طراحی آن در نظر بگیریم.
اهمیت داشتن علامت تجاری
ابتدا این سوال بوجود می آید که چرا باید علامت تجاری ثبت کنیم؟ چرا ثبت برند انجام دهیم که پس از آن تمدید نیز انجام دهیم؟ چه ضرورتی دارد و آیا بدون برند تجاری نمی توانیم فعالیت کنیم؟
قطعا بدون علامت تجاری یا ثبت شرکت نیز می توانید به کسب و کار و درآمدزایی بپردازید امــا ثبت برند و سپس تمدید آن به صورت رسمی و قانونی فعالیت های شما را در جامعه معرفی می کند و می توانید ماندگاری بیشتری در بازار داشته باشید.
به عنوان مثال برخی از برندها مانند مینو یکی از افتخارات آن ها سابقه طولانی و درازمدت حضور در بازار است که می توانند به خوبی محصولات مینو را به مخاطبین و مشتریان معرفی کند اما اگر سال ها قبل علامت تجاری مینو یا برند آن به ثبت نرسیده بود اکنون چنین شهرتی داشت؟!
البــته برای موفقیت در بازارکار تنها ثبت یک علامت تجاری و برند قانونی کافی نیست بلکه این عوامل می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما و کسب و کارتان هموار کند.
انتخاب و استعلام نام برای ثبت برند
در صورتی به تمدید یک برند نیاز داریم که 10 سال از ثبت آن گذشته باشد و برای ثبت برند مورد نظر ابتدا لازم است نام برند را انتخاب کرده که بهتر است نام برند خود را متناسب با حوزه فعالیت و کسب و کار خود انتخاب کنید، یکی از مراحل جذاب در ثبت به شمار می آید و برای انتخاب نام حتماً لازم است دو نکته را در نظر داشته باشید:
یک: نام انتخابی شما باید خاص و یونیک باشد و پیش از این توسط کسی ثبت نشده باشد.
دو: نام انتخابی شما باید قابلیت ثبت داشته باشد و جزو نام های غیرقابل ثبت نباشد.
پس از انتخاب نام برند نوبت به استعلام نام می رسد که قبل از ثبت آن لازم است این مرحله نیز انجام شود تا از عدم ثبت، نام انتخاب شده توسط دیگران مطمعن شویم؛ زیرا نمی توان تنها ادعا کرد که می توانیم تمام نام برندهای ثبت شده در حوزه فعالیت خود را بررسی کرده ایم اما با ثبت برند از این مساله مطمعن می شوید و طی مراحل مشخصی با صرف هزینه و زمان محدودی می توانید از هرگونه شباهت با دیگر برندها جلوگیری کنید که تمامی این مراحل استعلام برند توسط مجموعه ثبت دانا قابل انجام می باشد.
در نظر داشته باشید در صورتی که این گام نادیده گرفته شود، پس از طی شدن مراحل ثبت با اخطار مواجه می شوید که در نهایت انرژی، زمان و هزینه زیادی را هدر داده اید.
چرا برند را تمدید کنیم؟
تمدید یک برند و علامت تجاری از این جهت اهمیت دارد که هر برند یا علامتی پس از گذشت زمان معینی اعتبار قانونی خود را از دست می دهد و دیگر سندیتی نخواهد داشت؛ از این رو اگر سال های پیوسته برای شناخته شدن برند و معرفی خود به بازار تلاش کرده و زمان و هزینه صرف نموده اید، در صورت عدم تمدید اعتبار برند در زمان مناسب تمام حقوق مادی و معنوی برند شما در صورتی که توسط شخص دیگری ثبت شود به شخص جدید منتقل می شود و زین پس تمام حقوق مادی و معنوی به مالک جدید منتقل شده و نمی توان هیچ ادعایی نسبت به آن داشته باشید.
به همین دلیل اهمیت تمدید یک برند بیش از تصور است، در واقع با تمدید، علامت تجاری یا برند خود را از دسترس دیگران خارج کرده و در صورتی که قصد ادامه فعالیت را ندارید نیز می توانید پس از تمدید مراحل فروش برند را انجام دهید.
مدت زمان اعتبار برند تجاری
همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، مدت زمانی که یک برند دارای اعتباری قانونی و رسمی است دوره 10 ساله است که پس از به اتمام رسیدن این دوره ده ساله برند از نظر قانونی منقضی شده و تنها یک بازه شش ماه برای تمدید آن زمان در نظر گرفته شده تا بتوانید تمامی مراحل و اقدامات لازم را برای تمدید هر برند انجام دهید و در صورتی که پس از پایان دوره شش ماهه برند خود را تمدید نکنید امتیاز آن از مالک سلب شده و به شخص دومی که برند را ثبت کند واگذار می شود و حتی اگر توسط شخص دوم ثبت همان برند انجام نشود قطعا اعتبار قانونی برای مالک اولی ندارد.
در ماده بیست دستورالعمل ثبت برند یا ثبت علائم تجاری اینگونه ذکر شده است که: می توان ثبت دوباره برند یا تمدید علامت تجاری را تنها تا شش ماه پس از پایان اعتبار ده ساله آن انجام دهید و این مراحل تنها توسط صاحب برند، نماینده قانونی یا وکیل و یا قائم مقام صاحب برند انجام می شود در غیر این صورت امکان پذیر نمی باشد.
در صورتی که صاحب برند در زمان مشخص شده برای تمدید علامت تجاری تصمیم به اعمال تغییراتی دارد حتماً لازم است جهت آگاهی عموم تمامی تغییرات لحاظ شده را در روزنامه رسمی به چاپ و اطلاع عموم برساند.
بنابراین افرادی که نسبت به تغییرات اعمال شده اعتراض دارند می توانند طی 30 روز کاری پس از انتشار آگهی به اداره ثبت علامت های تجاری و طرح های صنعتی مراجعه کرده و در نهایت اعتراض خود را ثبت نمایند، در غیر این صورت برای تمدید نیازی به آگهی در روزنامه رسمی نمی باشد. توجه کنید در صورتی که در شرکت خود نیز تغییراتی اعمال می کنید همان برند باید ثبت تغییرات شرکت به صورت رسمی و قانونی انجام شود در غیر اینصورت قانونی و رسمی نمی باشد.
نکته: در صورتی که شش ماه پس از پایان دوره 10 ساله برند تمدید نشود، در نهایت تمدید آن پس از دوره شش ماهه مجددا مطابق مراحل و قوانین ثبت برند انجام می شود.
مهلت تمدید برند
از جهت تعداد دفعات تمدید یک برند هیچ ممانعت و محدودیتی وجود ندارد و مالک کسب و کار می تواند به تعداد دفعات مورد نیاز و هر 10 سال یکبار برند ثبت شده خود را طبق قوانین مشخص تمدید کند؛ تنها نکته ای که حتماً باید مالک برند در نظر بگیرد تمدید در زمان قانونی است که برای تمدید مشخص شده است. به عنوان مثال اگر مدت اعتبار 10 ساله برند شما آبان ماه 1401 به پایان رسیده است، شما به عنوان صاحب برند تنها تا پایان خرداد برای تمدید مهلت دارید و پس از آن نمی توانید برند را تمدید کنید.
در صورت عدم تمدید اعتبار برند چه اتفاقی می افتد؟
شاید سوال شما نیز باشد که اگر برند خود را تمدید نکنید چه اتفاقی می افتد؟ همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم در صورت عدم تمدید، نام برند به شخص یا شرکت دیگری به عنوان مالک واگذار می شود و پس از گذشت شش ماه مالک قبلی هیچ گونه حق اعتراضی نخواهد داشت و تمام مزایا و اعتبار برند به مالک جدید منتقل می شود.
استفاده نکردن از برند
در صورتی که شما دارای یک برند یا علامت تجاری هستید اما به مدت 3 سال هیچ استفاده ای از برند خود نداشته اید، متاسفانه دیگر این برند به شما تعلق ندارد و در واقع اعتبار آن برای کسب و کار شما به پایان رسیده است. پس اعتبار 10 ساله که به آن اشاره شد یعنی چه؟ اعتبار 10 ساله در صورتی است که برند و علامت تجاری شما فعال باشد و با استفاده از آن در بازار فعالیت داشته باشید در غیر اینصورت تنها سه سال اعتبار دارد.
مدارک مورد نیاز برای تمدید برند تجاری در ایران
برای انجام هر فعالیت و امور اداری به مراحل و مدارکی نیاز است که برای تمدید زمان اعتبار برند نیز متناسب با نوع مالکیت که شخص حقیقی یا حقوقی است مدارک متفاوت می باشد که در ادامه مدارک لازم برای هر دو دسته بررسی می شود:
مدارک عمومی برای تمدید علامت تجاری
- مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه متقاضی یا مالک برند
- مشخصات برند ثبت شده از جمله نام و نشان تجاری همراه با جزئیات
- تکمیل و تحویل اظهارنامه تمدید علائم تجاری
- مجوز فعالیتی که در حال حاضر به آن مشغول هستید که ممکن است جواز تأسیس، پروانه بهرهبرداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از طرف نهادهای قانونی کشور باشد.
- برای اشخاص حقوقی ارائه آگهی روزنامه رسمی تأسیس یا آخرین تغییرات شرکت (در صورت وجود) ضروری است.
- برای تمدید علامت تجاری لاتین ارائه کارت بازرگانی ضروری است.
اشخاص حقیقی
- ارائه کپی از مدارک شناسایی مالک اصلی برند
- ارائه فرم تکمیل شده که شامل نام و دیگر مشخصات برند می باشد.
- ارائه وکالتنامه (در صورتی که وکیل قانونی کارهای اداری برند را پیگیری می کند)
اشخاص حقوقی
- ارائه فرم تکمیل شده که شامل نام و دیگر مشخصات برند می باشد.
- ارائه کپی از مدارک هویتی و شناسایی اعضای شرکت که دارای حق امضا می باشند.
- ارائه کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت (در صورت وجود)
- ارائه کپی اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت
مراحل تمدید برند یا علامت تجاری در اداره مالکیت معنوی
پس از آماده کردن تمامی مدارک که به صورت دقیق همراه با جزئیات پیش تر به آن پرداختیم، اکنون نوبت به طی کردن مراحل تمدید علامت یا برند تجاری می رسد که در صورتی قصد دارید خودتان به عنوان مالک شخصاً برای تمدید اقدام کنید حتماً لازم است به نکات دقت کنید امـا پیشنهاد می شود در این مسیر از یک کارشناس یا مشاور برای طی کردن این مراحل کمک بگیرید.
زیرا شما پس از گذشت 10 سال با یک علامت و برند تجاری در بازار معرفی شده اید و تمام مشتریان برند شما را به عنوان معرف کسب و کار شما می دانند بنابراین در صورت هرگونه اشتباهی که سبب از دست رفتن برند شما شود در نهایت تمام هویت و تجارت خود را از دست می دهید و به همین دلیل است که توصیه می شود این مهم را به متخصص در این زمینه واگذار کنید.
در هر صورت مراحل تمدید یک برند به شرح زیر است:
- ابتدا به سامانه مراجعه می کنید.
- سپس نوع درخواست خود را مشخص کرده که در این موضوع خاص درخواست شما تمدید علامت یا برند تجاری است.
- سپس شماره اظهارنامه خود و همچنین رمز را وارد می کنید.
- سپس مجددا نوع درخواست خود که تمدید است انتخاب می کنید.
- متن درخواست مورد نظر خود را آماده و تکمیل کنید.
- اطلاعاتی خواسته شده در سامانه را به صورت دقیق و همراه با جزئیات وارد کنید.
- ضمائم اجباری از جمله مدارک را بارگذاری کنید.
- حتماً تمامی اطلاعات وارد شده تا این مراحل را بررسی و مرور کنید تا هنگام ورود اطلاعات هیچ اشتباهی صورت نگرفته باشد.
- در صورتی که اطلاعات به صورت دقیق و صحیح وارد شده است در نهایت آن را تائید کنید.
- در مرحله بعد لازم است هزینه انجام این کار را پرداخت کرده و در نهایت یک شماره مکانیزه را تحویل بگیرید.
- سپس درخواست ارسال شده در کارتابل کارشناس تغییرات قرار گرفته و شما باید برای نظر کارشناس صبر کنید که پس از بررسی درخواست و مدارک شما نظر کارشناس مربوطه صادر می شود.
- در صورتی که مدارک و درخواست هیچ نقص و ایرادی نداشته باشد به مرحله بعدی می روید امــا در صورت وجود هرگونه ایراد یا نقص ابتدا لازم است ایرادات وارده رفع شود.
- سپس زمانی را مشخص و اعلام می کنند تا مالک برند به صورت حضوری به اداره مراجعه کرده و گواهی تمدید علامت تجاری را دریافت کند.
- سپس مالک برند همراه با مدارک و ضمائم مربوطه به اداره مراجعه کرده و لازم به ذکر است که تمامی کپی مدارک باید با اصل برابر شده باشد، در غیر این صورت هیچ گونه اعتبار قانونی نخواهد داشت.
- در نهایت گواهی تمدید علامت و برند تجاری صادر می شود و شما می توانید مجددا از نام تجاری خود استفاده کنید.
توجه کنید ممکن است در حال حاضر که مشغول مطالعه این مطلب هستید تمدید یک برند کار ساده ای به نظر بیاید امــا این فرآیند دارای پیچیدگی و جزئیاتی است که تنها یک فرد متخصص می تواند در حداقل زمان ممکن و با کمترین هزینه آن را به سرانجام برساند؛ پس بهتر است این مهم را به افراد خبره و دارای مهارت در این زمینه واگذار کنید که تیم متخصص و کارشناس ثبت دانا دارای افرادی باتجربه است که می توانند مراحل تمدید را به بهترین نحو به انجام برسانند.
هزینه تمدید علامت تجاری
هزینه تمدید یک لوگو یا برند تجاری به عوامل متعددی از جمله تعداد محصولات، مجوزهای لازم و همچنین طبقات درخواستی وابسته است اما منظور از طبقات، نوع خدمات یا کالایی است که شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر می گیرد. در نهایت هزینه های تمدید یک برند شامل هزینه های دولتی، فیش های پرداختی در هر مرحله، حق الوکاله وکیل و… می باشد.
همچنین با افزایش طبقات برند، به ازای هر طبقه مبلغ دویست هزار تومان نیز به مبلغ اضافه میشود. لازم به ذکر است که هزینه تمدید لوگو و نشان تجاری لاتین با هزینه تمدید همان برند فارسی تفاوت چندانی ندارد.
تمدید برند چقدر زمانبر است؟
تمدید علامت تجاری به صورت میانگین دو ماه زمان می برد که پس از آماده سازی تمام مدارک، نهایتا به مرکز مالکیت معنوی ارسال شده و سپس مدارک ارسالی توسط کارشناسان و مسئولین این مجموعه به صورت کامل و دقیق همراه با جزئیات بررسی می شوند که در صورت هرگونه اشکال، پرونده برای اصلاح برگشت داده می شود و در نهایت تمید اعتبار برند یا علامت تجاری پس از تایید بازرسین و کارشناسان این سازمان و صدور گواهی آگهی در روزنامه رسمی انجام می شود.
تغییرات برند بعد از تمدید برند
در صورتی که بخواهید پس از به پایان رسیدن و اتمام اعتبار برند در زمان تمدید آن، تغییراتی در برند خود ایجاد کنید حتماً لازم است مقررات مربوطه را در نظر بگیرید، به عنوان مثال در صورتی که نشانی مالک برند تغییر کند، باید مدارک مربوط به آن را به سازمان ثبت تحویل داده تا به پرونده ضمیمه شود.
توجه کنید همه تغییرات در برند، لوگو و علامت تجاری در نهایت در اداره مالکیت معنوی انجام می گیرد و مدارک لازم برای تغییر برند نیز به شرح زیر است:
- ارائه کپی مدارک هویتی مالک برند حقیقی یا حقوقی
- ارائه کپی روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت
- ارائه کپی لوگو و شکل علامت تجاری در سایز ۶*۶ سانتی متر
- ارائه مدارک هویتی افراد دارای حق امضاء طبق آخرین روزنامه رسمی
- ارائه کپی گواهینامه ثبت علامت
- اگر تقاضای تغییر لوگو برند خود را دارید، ارائه ۱۰ نمونه از تصویر علامت تجاری تان همراه با سایر مدارک الزامی است.
مراحل ثبت تغییرات برند
برای تغییر برند لازم است مراحلی انجام شود که با توجه به تغییرات مد نظر مالک برند در طبقه بندی، افزایش یا کاهش طبقات علامت تجاری، تغییر نشانی و… مراحل ثبت تغییرات متفاوت است که در ادامه چگونگی ثبت تغییرات برند به صورت کامل بررسی می شود.
شرایط تغییر برند در طبقه بندی
تغییر طبقه بندی برند
هر برندی برای طبقه بندی خاصی از محصولات یا خدماتی ثبت می شوند که برند ثبت شده تنها می تواند در حوزه طبقاتی انتخاب شده فعالیت کند، بنابراین در صورتی که برخی کسب و کار تصمیم بگیرند محصولات یا خدمات جدیدی ارائه کنند در این شرایط حتماً باید نسبت به تغییر طبقه بندی برند خود نیز اقدام کنند.
پس اگر قصد تغییر طبقه بندی برند خود را دارید، ابتدا مدارک لازم را آماده کرده و سپس همراه با یک اظهارنامه اضافه کالا، به اداره مرکزی مالکیت معنوی تحویل می دهید.
اگر پیش از این برند خود را با استفاده از سامانه به صورت اینترنتی ثبت کرده اید، تنها لازم است مجددا به سامانه مراجعه کنید و با استفاده از شماره اظهارنامه و رمز عبوری که در اختیار دارید، وارد بخش مدنظر شوید. سپس مدارک درخواست شده را در سامانه بارگذاری کرده و مراحل را طبق ترتیب مشخص شده طی می کنید.
برای ثبت اظهارنامه اضافه کالا یا تغییر طبقه برند:
- ابتدا وارد سامانه شده
- از بخش ثبت اظهارنامه علامت گزینه «می خواهم یک اظهارنامه اضافه کالا/ خدمات ثبت کن» را انتخاب کنید.
- برای ثبت اظهارنامه تغییر علامت نیز گزینه «می خواهم یک اظهارنامه تغییر علامت ثبت کنم» را انتخاب کنید.
- پس از تکمیل فرم ها و ارسال مدارک، کارشناس مربوطه بررسی های لازم را انجام داده و در صورتی که مدارک و اظهارنامه مورد تایید باشد، دستور واریز حق الثبت صادر می شود.
- حق الثبت معین شده را در شعب بانک ملی واریز کرده و رسید پرداختی را به سازمان مربوطه همراه با مدارک تحویل دهید.
- سپس اظهارنامه نیز در دفتر تعیین طبقات وارد می شود، اظهارنامه مهر شده و نسخه سوم آن تحویل شما می گردد.
- پس از بررسی های کارشناس مربوطه، در صورتی که برند شما مشابهت نداشته باشد، تایید خواهد شد.
- کارشناس پیش نویس آگهی را تهیه می کند و به مسئول مربوطه تحویل می دهد.
- همچنین مسئول اداره نیز پرونده را مجددا بررسی کرده و سپس آن را به واحد ماشین نویسی ارجاع می کند.
- پس از تحریر پیش نویس آگهی، آن را امضا کرده و در دفتر ثبت کنید.
- در پایان مدارک به متقاضی تحویل داده می شوند تا تغییرات در روزنامه رسمی ثبت شود.
افزایش طبقات تمدید برند و علامت تجاری
جهت افزایش طبقات علامت تجاری خود لازم است از جدول طبقه بندی مشاغل ثبت برند و همچنین اسامی برندهایی که تاکنون ثبت شده استفاده کنید. در نظر داشته باشید طبقه کالاها یا طبقه خدمات شما با بررسی این فهرست مشخص می شود.
این امکان وجود دارد که متقاضی در زمان تمدید، طبقه محصولات خود را بر اساس جدیدترین ویرایش لیست طبقه بندی محصولات تغییر دهد. روش و مراحل افزایش طبقات علامت تجاری یا اضافه طبقات به این صورت است که ابتدا اظهارنامه تکمیل شده و سپس هزینه افزایش طبقه برند نیز پرداخت می شود در نهایت هزینه افزایش طبقه برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای متفاوت بوده و ممکن است کم یا زیاد باشد.
کاهش طبقات تمدید برند و علامت تجاری
در صورتی که متقاضی درخواست کاهش طبقات برند داشته باشد مشابه افزایش مراحل آن انجام می شود اما با این تفاوت که برای کاهش طبقات نیازی به پرداخت هزینه نمی باشد. صاحب و مالک برند می تواند در زمان تمدید اعتبار برند درخواست کاهش طبقات برند را داشته باشد.
اما کاهش طبقات برند طبق آخرین نسخه لیست طبقه بندی علامت های تجاری در ایران انجام می شود و علاوه براین تمام تغییرات اعم از کاهش یا افزایش طبقات کالا حتماً باید در روزنامه رسمی آگهی شوند که در نهایت انتشار آگهی با هزینه هایی همراه است.
تغییر علامت تجاری برند
برای ایجاد تغییرات در علامت تجاری و برند یعنی ایجاد تغییرات در شکل ظاهری و لوگو برند نیز می توان در زمان تمدید آن اقدام کرد. در برخی موارد امکان دارد لوگوی یک برند دارای طراحی نامناسب و بی ارتباط با کسب و کار باشد و درنهایت توضیحات لازم را به مخاطب ارائه نکند و آنچنان که باید تاثیرگذاری نداشته باشد، از طرفی ممکن است طراحی لوگو قدیمی باشد که در این شرایط امکان تغییر لوگو وجود دارد.
- در صورتی که زمان ثبت برند، برای ثبت حضوری اقدام کرده اید حتماً باید مدارک موجود در پرونده را نیز تکمیل کنید و پس از آن جهت تغییرات لوگو اقدام کنید و جهت ایجاد تغییرات، در صورتی که تصویر انتخاب شده دارای نوشته باشد، حتماً باید قبل از اینکه مدارک به روزنامه رسمی ارسال شود، آگهی مبنی بر ثبت علامت تجاری به دفتر روزنامه رسمی ارائه شود.
- پس از ثبت تغییرات در روزنامه رسمی، نهایتا تا ۳۵ روز امکان دارد که با ارائه روزنامه رسمی همراه با یک برگ تقاضای ثبت برند و ارائه اصل گواهی نامه ثبت، به اداره ثبت مالکیت معنوی مراجعه کنید و در نهایت مدارک مور نیاز را نیز ارائه کنید.
- در نهایت مسئول مربوطه در سازمان، مدارک ارائه شده را بررسی کرده و به کارشناسان تحویل می دهد. کارشناس مربوطه پس از بررسی مدارک، مبلغ مورد نظر جهت حق الثبت را تعیین می کند که حتماً لازم است در یکی از شعب بانک ملی پرداخت شود و فیش پرداختی آن نیز تحویل داده شود. پس از گذراندن مراحل ذکر شده، تغییر علامت تجاری برند ممکن می شود.
نکات مهم تمدید نام تجاری
تمدید یک برند یا نام تجاری نیز مانند هر فعالیت دیگری دارای یک سری نکات خاص است که باید به آن توجه کنید از این رو برای اطلاعات بیشتر مخاطب در ادامه نکات مهم و ضروری برای تمدید نام تجاری را شرح می دهیم.
- هنگام تمدید یک برند به راحتی می توانید تعداد طبقات آن را تغییر دهید که پیش تر به مراحل آن اشاره شد.
- پس از تغییر طبقات برند باید دقیقا مشابه مراحل ثبت آن برند در روزنامه رسمی آگهی منتشر کنید و این اقدام با این هدف است که برند مورد نظر در طبقه جدید با نام برند دیگری مشابه نباشد و شخص یا شرکتی به این موضوع اعتراض نداشته باشد.
- در صورتی که تعداد طبقات تغییر داشته حتماً باید گواهی نامه تمدید ثبت هم باید متناسب با طبقات جدید تغییر کرده و مطابقت داشته باشد.
- در صورتیکه طبقه بندی های بین المللی طی این 10 سال تغییر کرده باشد باید طبقات نیز بر اساس طبقه بندی جدید انجام شوند.
- قبل از آغاز مراحل تمدید برند، نیاز است هزینه های آن را پرداخت کنید.
توجه کنید که تمدید هر برند با توجه به شرایط و ویژگی های آن با برند دیگری دارای تفاوت هایی است به همین علت پیشنهاد می شود که از شرکتی فعال و متخصص در این زمینه بخواهید که مراحل تمدید نام تجاری یا برند را برای شما به انجام برساند؛ زیرا در مواردی پیچیدگی های آن مانع از انجام مراحل توسط یک فرد عادی می شود. در این شرایط کارشناسان مجموعه ثبت دانا در تمام مراحل همواره در کنار شما هستند تا تمدید برند خود را به صورت کامل انجام دهید.
انتخاب بهترین شرکت مراحل تمدید برند
برای پیدا کردن یک شرکت مناسب جهت تمدید اعتبار برند و یا ثبت شرکت حتماً لازم است مواردی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در صورتی که مراحل ثبت تغییرات شرکت، استعلام برند یا تمدید را به شرکتی واگذار می کنید، حتماً باید توجه کنید آیا کارشناسان شرکت در این زمینه متخصص هستند یا خیر؛ زیرا تجربه، مهارت و شرایط کاری افراد شرکت در مراحل و روال فرآیند نقش دارد.
کلام آخر
برای تمدید یک برند یا علامت تجاری حتماً لازم است مشابه ثبت برند مراحلی را طی کنید، مدارک لازم را آماده کنید و شرایط را فراهم کنید که تمامی این موارد با جزئیات و پیچیدگی هایی همراه است که در صورت نادیده گرفتن آن احتمال وجود مشکل برای ادامه فعالیت های برند وجود دارد که با کمک یک کارشناس هنگام ثبت یا تمدید می توانید ریسک و این احتمالات را کاهش دهید.
مجموعه ثبت دانا با ارائه خدمات ثبت شرکت در تهران، خدمات تمدید و ثبت برند، ثبت شرکت در محل و… توانسته خدمات ثبت را برای تمام مشتریان در سراسر ایران آسان کند که برای اطلاع از قیمت ثبت شرکت و شرایط همکاری می توانید از کارشناسان مجموعه کمک بگیرید.
سوالات متداول
در صورت عدم تمدید اعتبار برند چه اتفاقی می افتد؟
- در صورتی که مهلت زمان 6 ماهه که برای تمدید برند در نظر گرفته شده به اتمام برسد و برای تمدید نام تجاری یا برند خود هیچ اقدامی انجام نداده باشید در نهایت این نام به شخص یا شرکت دیگری واگذار می شود که تقاضای ثبت آن برند را داشته باشد.
هر چندسال یکبار برند را تمدید کنیم؟
- هر برندی که به صورت رسمی و قانونی ثبت می شود تنها تا 10 سال دارای اعتبار است و پس از آن نیاز است مجددا اعتبار آن تمدید شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!