افزایش سرمایه شرکت

اگر در بازار بورس در حال فعالیت هستید افزایش سرمایه شرکت یکی از آن خبرهایی است که ممکن است بارها در بازار بورس به گوشتان خورده و برای شما آَشنا باشد، اما منظور از افزایش سرمایه چیست؟ به چه طریقی می توان انجام داد؟ افزایش سرمایه چه تأثیری بر اعتبار، قیمت و میزان تقاضای سهام دارد؟ چه مدارکی برای این افزایش سرمایه وجود دارد و چه مراحلی را باید طی کنیم؟ تمام این سؤالات در رابطه با این مسئله وجود دارد که در ادامه به صورت کامل به آن می پردازیم، پس با ما همراه باشید…

ثبت افزایش سرمایه شرکت

اگر میخواهید ثبت افزایش سرمایه شرکت انجام دهید می توانید این کار را به شرکت ثبت برند دانا بسپارید که در کوتاه ترین زمان ممکن با بهترین خدمات حقوقی ثبت شرکت را برایتان ثبت کنند.

 

✔️شرکت ثبت دانا پایین ترین قیمت در ارائه ی تمام خدمات و مشاوره جامع رایگان 24ساعته دارد.
✔️برای ثبت افزایش سرمایه شرکت نیاز به حضور شما در شرکت ثبت دانا نیست و قرارداد برایتان ارسال می شود و شما می توانید به صورت غیرحضوری و معتبر ثبت شرکت خود را انجام دهید.
✔️صفر تا صد کار توسط شرکت ثبت دانا انجام می شود و مبلغی که در ابتدا اعلام می کنیم مبلغ نهایی کار است و وسط کار مبلغی اضافه نمی شود.
✔️از لحظه ی ثبت شرکت تا انتهای کار تیم حرفه ای ثبت دانا در کنار شما خواهند بود.
✔️بعد از اتمام کار تا 1 سال مشاوره و پشتیبانی رایگان برای شما انجام می شود.
✔️تمام اقداماتی که بعد از ثبت افزایش سرمایه شرکت لازم است توسط نیروهای ثبت دانا صورت می گیرید.
✔️در مشاوره تخصصی و رایگانی که داریم با توجه به شرایط شما بهترین نوع ثبت افزایش سرمایه شرکت که از نظر قیمت برایتان مقرون به صرفه باشد، به شما معرفی می شود.

برای ثبت افزایش سرمایه شرکت به صورت غیرحضوری همین حالا با شماره های زیر تماس بگیرید.

✔️شماره تماس برای ثبت افزایش سرمایه شرکت📞

خط ویژه

☎️ 02188768006

☎️ 09126268459

☎️ 02188759248

☎️ 02188759249

اگر میخواهید میتوانید به دفتر شرکت ثبت برند دانا به آدرس زیر مراجعه کنید.

✔️آدرس دفتر شرکت ثبت دانا

📍تهران- خ سهروردی شمالی- خ شهید دکتر قندی غربی (پالیزی غربی)- ساختمان اداری 125- پلاک 69 -طبقه 6 – واحد 22

 

 

همانطور که در مقالات ثبت شرکت سهامی خاص و یا تأسیس شرکت خانوادگی با آن آشنا شدیم، سرمایه به تمام مبلغ و آورده سهامداران به شرکت مورد نظر است که مقدار سرمایه در ابتدای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده و عددی مهم است.

لازم به ذکر است که سرمایه شرکت را با دارایی شرکت اشتباه نگیرید، زیرا همانطور که اشاره شد سرمایه شرکت، عددی است که در ابتدای ثبت شرکت به ثبت می رسد امـا دارایی شرکت می تواند در طول سال های متفاوت تغییر کند.

بعنوان مثال شرکت با سرمایه 5 میلیون ریال به ثبت می رسد، پس از طی مدت زمان 15 سال از فعالیت شرکت با رشد و رونق به طور قطع دارایی شرکت به رقم بالایی رسیده و عددی چندین برابر عدد سرمایه خواهد شد اما سرمایه تغییری نخواهد کرد و همان مبلغ سابق است تا زمانی که اقدام به افزایش آن کنیم.

روش های مختلف افزایش سرمایه شرکت

با توجه به این مسئله که تأمین منابع مالی برای افزایش سرمایه با توجه به شرکت های مختلف روش های گوناگونی دارد، از این رو افزایش سرمایه در شرکت را می توان در 3روش کلی و پرکاربرد زیر شرح داد:

 1- افزایش سرمایه از طریق سود انباشته

یکی از وظایف شرکت تشکیل جلسه مجمع عمومی و مشخص کردن مقدار سود و زیان شرکت پس از یک دوره مالی است که در طی این مراحل درآمدهای حاصله و همچنین بدهی ها و سود و زیان های شرکت نیز مشخص می شود و در نهایت هزینه های صرف شده از درآمدهای شرکت کسر میگردد که آنچه در پایان باقی بماند سود خالص شرکت است.

و بخشی از این سود و یا کل آن بر اساس تصمیم مجمع سهامداران بین سهامداران و شرکا تقسیم شده و همچنین این امکان وجود دارد تا بخشی از این مبلغ نزد شرکت نگهداری شده و جزو سودهای انباشته در صورت های مالی شرکت نیز به ثبت برسد و شرکت هایی که دارای سود انباشته با مبلغ بالایی می باشند می توانند جهت افزایش سرمایه در شرکت خود از این روش استفاده نمایند و منابع مورد نیاز شرکت را تأمین کنند.

لازم به ذکر است با توجه به آنچه که از این توضیحات دریافتیم در این روش مبلغ جدیدی به شرکت وارد نخواهد شد و سهامداران مقداری سهام جایزه دریافت نموده اند.

2-افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی بوسیله سهام داران

در طی سال های فعالیت شرکت با انجام دادن پروژه های متفاوت ممکن است طی زمان های متفاوتی نیاز به افزایش نقدینگی شرکت باشد و متاسفانه سود انباشته زیادی نیز نداشته و در نهایت می توانند برای تأمین نقدینگی خود از بانک های متفاوتی با شرایط بازپرداخت مختلف وام دریافت کرده و یا سهامداران شرکت را ترغیب کرده تا سرمایه جدیدی را به شرکت وارد نمایند.

از این رو با توجه به میزان سودی که جهت بازپرداخت وام ها باید پرداخت شود، تأمین نقدینگی توسط سهامداران گزینه معقول تری بوده، از این رو این نوع از افزایش سرمایه را افزایش از طریق آورده نقدی بوسیله سهامداران می گویند.

3-افزایش سرمایه از طریق ارزشیابی مجدد

زمانی که شرکت ها دارایی های خاصی را خریداری می نمایند به صورت قطعی تنها قیمت روز آن را ثبت کرده و پس از گذشت مدت زمانی ارزش و قیمت آن تغییر کرده اما آنچه که در دفتر دارایی ها ثبت شده و در مجموعه به حساب می آید قیمت ثبت شده سابق است! پس چه باید کرد؟ پاسخ بسیار راحت است تنها نیاز است تا دارایی ها را مجدداً ارزیابی نماییم.

به این صورت که، ارزش روز دارایی های ثابت در شرکت مانند ساختمان ها، ماشین آلات شرکت و… را محاسبه کرده(به این معنا که قیمت امروز آن ها به روز می شود) و از ارزش اصلی و خرید آن کسر می کنیم در نهایت آنچه را که بدست می آید مازاد تجدید گویند و می توان این مبلغ(مازاد تجدید) را به حساب سرمایه شرکت اضافه کرد و از این طریق می توان گفت سرمایه شرکت به روز شده است.

کدام راه افزایش سرمایه بهتر است؟

پاسخ این سؤال را نمی توان بصورت یک جمله داد و یکی از روش ها را معرفی کرد، زیرا با توجه به آنکه از کدام روش جهت سرمایه گذاری استفاده کرده اید و همچنین سرمایه گذاری موردنظر بلند مدت و یا کوتاه مدت می باشد می توان یکی از روش های افزایش سرمایه را انتخاب کرد و هر کدام با توجه به آنچه پیش تر در رابطه با آن ها توضیح داده شد می توانند دارای مزایای مختلفی باشند.

لازم به ذکر است یکی از روش هایی که از نظر افراد بسیار جذاب است، افزایش سرمایه از طریق آورده های نقدی می باشد زیرا در این روش سرمایه شرکت افزایش یافته و می توان به پیشرفت و توسعه شرکت کمک کند.

5 مرحله جهت افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت های مختلف نیازمند طی کردن مراحلی می باشد که در ادامه فرآیند کلی آن را به صورت مختصر شرح خواهیم داد.

1- ابتدا هیئت مدیره شرکت و بخشی از سهامداران پس از بررسی وضعیت کل شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه را در شرکت مطرح می نمایند.

2- آنچه که در مرحله اول توسط هیئت مدیره تصویب و تائید شد در این مرحله نیاز است تا به تائید حسابرس شرکت برسد و حسابرس شرکت پس از بررسی پیشنهاد با بررسی این طرح و رفع ایرادات آن در نهایت تائید می نماید.

3- صورتجلسه ای که در مراحل قیل تنظیم شده را همراه با دیگر مدارک در سامانه ثبت، ثبت نموده و با استفاده از پست به اداره ثبت ارسال خواهد شد و پس از بررسی و بدون هیچ گونه نقصی تائید و آگهی می شود.

4- پس از آنکه آگهی توسط اداره ثبت صادر می شود، این مهم از طریق آگهی در روزنامه رسمی به تمام افراد و سهامداران شرکت اطلاع داده خواهد شد.

5- و در صورت بورسی بودن شرکت مورد نظر جهت افزایش سرمایه آن، بوسیله سایت کدال به سهامداران اطلاع داده می شود.

مزایا و معایب افزایش سرمایه از طریق روش های مختلف

یکی از معایب استفاده از روش افزایش سرمایه بوسیله آورده های نقدی می توان به رعایت حق تقدم به مدت 4 ماه است که تا قبل از این مدت زمان شرکت رشد قیمتی در سهام شرکت صورت نمی گیرد اما از مزایای آن می توان به ادامه دار بودن رشد و پیشرفت آن اشاره کرد که جهت سرمایه گذاری های بلند مدت گزینه ایده آلی می باشد.

اما در رابطه با روش افزایش سرمایه از طریق سود اندوخته با توجه به این مسئله که افراد جهت افزایش سرمایه شرکت مبلغی پرداخت نمی کنند به تبع نیاز به 4 ماه معطلی نیز نمی باشند و از این رو علاقه زیادی به استفاده از این روش دارند اما در نظر داشته باشید که در این روش هیچ دارایی به شرکت اضافه نخواهد شد و بنابراین نمی توان انتظار توسعه در شرکت داشت زیرا تنها سرمایه شرکت افزایش یافته است.

از مزایای این روش ها می توان به ارزیابی مجدد دارایی ها اشاره کرد که برای اعضای شرکت جذابیت زیادی دارد، زیرا ارزش دارایی های شرکت به صورت واقعی و دقیق مشخص خواهد شد، در نظر داشته باشید این روش برای شرکت های مختلف با توجه به سود و زیان متحمل شده می تواند متفاوت باشد.

اما اگر بصورت دقیق این روش را نیز بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که در این روش نیز مانند افزایش سرمایه از طریق سود اندوخته نمی تواند تأثیر شگفتی در وضعیت شرکت بوجود آورد زیرا در نهایت سرمایه ای به شرکت وارد نشده است، بنابراین توسعه ای نیز در راه نمی باشد.

در مجموع با مقایسه تمام روش های افزایش سرمایه می توان گفت روش هایی که سرمایه جدیدی را به جریان سرمایه شرکت وارد می کنند در برابر دیگر روش ها برتری دارند.

چه مدارکی جهت افزایش سرمایه شرکت ها نیاز است؟

  • صورتجلسه مجمع عمومی که به تائید و امضای تمامی سهامداران رسیده باشد
  • لیست تائید شده تمامی سهامداران و شرکاء شرکت همراه با مقدار سهام قبل از افزایش سرمایه و پس از آن که امضا شده و رسمی می باشد
  • ارائه اساسنامه شرکت مورد نظر
  • ارائه شرکت نامه
  • آگهی روزنامه تأسیس و روزنامه آخرین تغییرات (در صورت وجود)
  • مشخصات عمومی اعضای شرکت(شماره شناسنامه و کدملی یا کد فراگیر، کپی و اصل مدارک شناسایی و…)
  • گزارش کارشناس دادگستری و بازرس قانونی در صورت لزوم

 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله آموختیم شرکت های مختلف برای حفظ قدرت و توسعه فعالیت های خود اقدام به افزایش سرمایه شرکت  کرده که این امر با استفاده از روش های متفاوتی که در این مقاله به صورت کامل شرح داده شد امکان پذیر است و همچنین جهت افزایش سرمایه نیاز به طی مراحل و فرآیندی می باشد که نیاز است تا به درستی و با دقت انجام شود، زیرا در غیر این صورت می تواند در ادامه فعالیت های شرکت دردسرساز شود.

همچنین در صورتی که دانش و آگاهی کافی در این زمینه ندارید و یا زمان کافی جهت انجام تمام مراحل را  به درستی ندارید می توانید از طریق مؤسسات فعال در این زمینه اقدام نمایید که دارای کارشناسان باتجربه در این زمینه بوده و به راحتی و در کمترین زمان ممکن تمامی مراحل را طی می کنند.

5/5 - (2 امتیاز)
تماس