ثبت شرکت دانش بنیان

  • ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان با هدف استفاده از علم در جهت ایجاد درآمد و تولید ثروت تشکیل می شوند. این شرکت ها اغلب در میان اعضای علمی و فرهیخته دانشگاهی شکل می گیرد که دارای علم و دانش بالایی هستند و توانسته اند طی سالیان زیادی بر روی تحقیقات و موضوعات مورد نظر خود متمرکز شوند تا در  نهایت با استفاده از ایده جدید و اختراع خود در جهت درآمدزایی و گسترش علم استفاده کنند.

یکی از نیازهای اولیه برای ثبت این گونه شرکت ها داشتن اختراع می باشد که در جهت تولید و وارد کردن آن به چرخه صنعت نیاز به ثبت شرکت دانش بنیان می باشد تا اختراع خود را تجاری سازی کرده و در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با صفر تا صد ثبت این نوع شرکت ها و مراحل آن آشنا شوید.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان چگونه است

ابتدا ذکر این نکته ضروری است که این نوع شرکت ها یک شرکت مجزا و بصورت مستقیم با قالب مشخص برای ثبت نمی باشد بلکه ابتدا لازم است یک شرکت عادی به ثبت برسد تا در ادامه …

گام اول، همانطور که اشاره شد ابتدا لازم است تا شرکت بصورت عادی و همانند شرکت های معمولی به صورت خصوصی و یا تعاونی ثبت شود که جهت آشنایی با ثبت شرکت های متفاوت می توانید از مقالات ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت مسئوولیت محدود بر روی سایت استفاده کنید تا با انواع مختلف ثبت شرکت آشنا شوید.

گام دوم، در گام بعدی به سراغ شرکت دانش بنیان و ثبت آن می رویم به این صورت که ابتدا لازم است متقاضی از طریق آدرس www.daneshbonyan.ir  درخواست خود را ثبت کرده و طی مدت زمان مشخصی درخواست آن ها بررسی شود و در صورتی که بتوانند شرکت خود را به دانش بنیان تبدیل کنند به تبع مزایای زیادی جهت حمایت و پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان وجود دارد که از آن برخوردار می شوند.

در ادامه آن دسته از شرکت ها و موسساتی که قوانین و شرایط لازم جهت یک شرکت دانش بنیان را داشته باشند پس از بررسی ها و ارزیابی هایی از سوی کارگروه های متفاوت در نهایت پس از تایید به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شده تا با ارائه طرح مورد نظر خود بتوانند تسهیلاتی که برای این دسته افراد در نظر گرفته شده را استفاده نمایند.

افراد متقاضی جهت ثبت درخواست خود لازم است تا فرم ها مخصوصی را که در سامانه شرکت های دانش بنیان موجود است، تکمیل و ارائه نمایند و مدت زمانی که جهت رسیدگی به طرح ها طول می کشد تا تمامی موارد طرح و مدارک مورد نیاز  بررسی شده و در نهایت دانش بنیان شدن موسسه و یا شرکت تایید یا رد شوند حدودا دو ماه زمان می برد.

شاخص های عمومی در شرکت دانش بنیان

ابتدا لازم به ذکر است داشتن حداقل دو مورد از موارد و شاخص های زیر برای دو سوم از اشخاص و اعضای هیئت مدیره در شرکت ضروری می باشد.

  • مدرک دانشگاهی معتبر لیسانس و یا مقاطع بالاتر داشته باشند.
  • دارای سابقه فعالیت علمی و یا مدیریت به میزان حداقل 3 سال باشند.
  • داشتن یک اختراع در سطح بین المللی و یا حتی داخلی ضروری است.
  • طی یک سال گذشته بیش از نصف درآمد شرکت از طریق پژوهش، فناوری و تولید کالاهای مرتبط با اختراع و خدمات دانش بنیان به دست آمده باشد.
  • لازم است تا مدارک معتبری ارائه شود که شرکت حداقل برای 3 نفر از اعضای کاری تمام وقت در شرکت به مدت 6 ماه بیمه رد کرده است و در صورتی که شرکت به تازگی تاسیس شده و کار خود را شروع کرده است لازم است تا بازار هدف مشخص و قابل اطمینانی داشته باشد.

در ادامه علاوه بر شرایط و شاخص های عمومی هر شرکتی موظف است تا شرایط اختصاصی را نیز در میان اعضا و همچنین شرایط شرکت خود بررسی کرده تا بتواند در ادامه به گام های بعدی صعود کند.

شاخص های اختصاصی در شرکت دانش بنیان

  • کالا و یا تمام ابزار و لوازم تولید شده در شرکت در حوزه دانش بنیان باشد و تمام مراحل و دانش بدست آوردن آن طراحی شده از سوی شرکت باشد.
  • تولید کننده های کالا در حوزه دانش بنیان فعالیت داشته باشند.

اهداف شرکت های دانش بنیان

  • گسترش اقتصاد بوسیله دانش و علم افراد
  • به سرانجام رساندن طرح های علمی و پژوهشی در سطح کشور و کاربردی کردن اختراعات و ایده های افراد مختلف
  • تولید کالای دانش بنیان با ارزش افزوده زیاد، از طریق تبدیل علم و ایده های نو و خلاق به ثروت

ثبت شرکت دانش بنیان چه مزایایی دارد

  1. تسهیلات قرض الحسنه صندوق نوآوری و شکوفایی از ویژگی ها و مزایای مهمی است که در اختیار شرکت ها و موسسات دانش بنیان قرار گرفته است تا جهت آماده سازی خدمات قبل از تولید و تمامی مراحل این مسیر می توانند از منابع موجود در این صندوق استفاده کنند.
  2. یکی دیگر از مزایای صندوق شکوفایی در جهت کمک و حمیت از افراد نابغه و مخترع در کشور و تشویق به روی آوردن به سمت تولید ایده های نو اقدام به ارائه تسهیلات از 300 میلیون تا سقف 5 میلیارد تومان است.
  3. بانک ها و صندوق پژوهش و فناوری های متعددی در زمینه تولید و تجاری کردن ایده های افراد مشغول به کار هستند اما توجه داشته باشید که در صندوق نوآوری تسهیلاتی که قابل دریافت است بازپرداخت ساده تری داشته و همچنین نرخ سود آن نیز پایین می باشد.
  4. شرکت های دانش بنیان از پرداخت مالیات به مدت 15سال معاف می باشند و همچنین برخی دیگر از پرداختی ها در این شرکت از جمله هزینه گمرک، سود بازرگانی و غیره معاف می باشند.
  5. یکی از مزایای بسیار قابل توجه این شرکت ها تسهیلاتی است که در رابطه با شرایط نظام وظیفه آقایان عضو این شرکت ها ارائه می شود.

شرایط تاسیس شرکت دانش بنیان

پس‌ازآنکه شرکت مورد نظر را در قالب یکی از شرکت های یاد شده ثبت کردیم آنگاه نیاز است تا جهت دریافت مجوز دانش بنیان خدمات با ویژگی های خاصی ارائه شود تا توسط آن ها شرکت ارزیابی شود، این شرایط را به موارد زیر می توان اشاره کرد:

سطح فناوری، در این سطح کالای مورد نظر قابل کپی برداری نباشد و به نحوی این مساله پوشش داده شود که شرکت های رقیب به راحتی نتوانند مورد مشابه با محصول را بسازند.

تولید محصول بوسیله مطالعه و تحقیق های زیادی در این زمینه توسط اعضای متخصص شرکت انجام شده باشد و کالای ارائه شده دارای ویژگی های خاصی و امکانات قابل توجهی باشند.

سطح تولید، تمامی کالاهایی که ارائه می شود در حالت تولید بوده و یا در کمترین حالت نمونه آزمایشگاهی جهت بررسی باشد و همچنین ضروری است تا تمامی خدمات اسناد فروش داشته باشند.

طراحی مبتنی بر تحقیق، جهت ثبت شرکت های دانش بنیان ارائه خدمات و یا طراحی محصولات بر اساس طراحی داخلی یا انتقال فناوری و بوجود آمدن تغییرات بزرگ و یا مهندسی معکوس  انجام می گیرد و همچنین می تواند ترکیبی از روش های یاد شده باشد.

حوزه های فناوری شرکت های دانش بنیان

  • حوزه کشاورزی و فناوری های زیستی و ایده های نو در جهت تولیدات محصولات غذایی و سبک جدید در پرورش
  • حوزه درمان و اختراع داروهای جدید جهت درمان برخی بیماری های خاص و یا صنعت تشخیص بیماری
  • فناوری های شیمیای و تولید مواد جدید
  • ماشین آلات سنگین صنعتی و همچنین دستگاه ها و تجهیزات جدید که کمکی در راستای آسان نمودن تولید باشد.
  • کالا و اقلام پزشکی
  • برق و الکترونیک و تمامی لوازم و تولیدات مرتبط با این حوزه که می تواند بسیار گسترده باشد.
  • حوزه رایانه و نرم افزارهای جدید و متفاوت که امروزه توانسته به خوبی بدرخشد

جهت ثبت شرکت دانش بنیان چه مدارکی لازم است

  1. ارائه شناسنامه و کارت ملی و یا کارت شناسایی افراد و اعضای هیئت مدیره(اتباع خارجی نیاز است جهت ثبت شرکت ها اقدام به دریافت کد فراگیر کنند که می توانید از طریق کد فراگیر چیست تمامی اطلاعات لازم را درباره آن بدانید)
  2. ارائه آگهی تاسیس و روزنامه ی رسمی
  3. ارائه تمامی مدارک و گواهی بیمه پرسنل
  4. اقرارنامه شرکت
  5. آخرین اظهارنامه ارائه شده به سازمان
  6. ارائه مدارک تحصیلی اعضای هیئت مدیره و پرسنل
  7. ارائه اساسنامه و شرکت نامه شرکت
  8. ارائه تصاویر کالا (شرکت موظف است تا برای کالاهای ثبت شده تصویر آن را بارگذاری نماید)

تعداد اعضای شرکت دانش بنیان

با توجه به آنچه در تمامی مقالات شرکت آموختیم هر شرکتی با توجه به نوع آن دارای محدودیت ها و حداقل و حداکثرهایی جهت تعداد اعضای آن می باشند، از این رو برای شرکت دانش بنیان و ثبت آن با توجه به آن چه پیش تر توضیح داده شد ابتدا لازم است تا یک شرکت سهامی خاص و یا مسئولیت محدود را ثبت کرده که هر یک از این شرکت ها دارای حداقل های مخصوص به خود هستند.

نکته: با توجه به آنکه مطالبی که تا کنون به توضیح آن پرداختیم و شما نیز به راحتی تمام آن را مطالعه کردید اما ثبت شرکت در واقعیت کمی با تئوری ها فرق دارد و از این جهت که در طی مراحل ثبت با چالش هایی روبرو می شوید که اگر در این زمینه متخصص نباشید قطعا پروسه بسیار طولانی می شود زیرا زمان و وقت زیادی برای حل چالش ها و مشکلات لازم است.

اما جهت حل این مشکلات با سرعت بالا و همچنین دریافت امتیازات و ثبت این نوع شرکت ها می توانید از طریق افراد کارشناس و متخصص در این زمینه اقدام کنید، زیرا این افراد علاوه بر دانش بالا در این زمینه تجربه ثبت شرکت های زیادی داشته و از این رو با چالش های این مسیر آشنا هستند و در این شرایط بهترین روش را به کار می گیرند تا در نهایت در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین میزان هزینه بتوان شرکت مورد نظر خود را به ثبت برسانیم.

کلام آخر

اگر به دنبال ثبت شرکت دانش بنیان هستید در مرحله اول یکی از انواع شرکت ها ی تجاری را ثبت کرده و سپس به دنبال ثبت شرکت دانش بنیان بروید و مجوزهای لازم را برای آن دریافت کنید زیرا به صورت مستقیم ایجاد و ثبت شرکت دانش بنیان امکان پذیر نمی باشد.

با توجه به این که در این مقاله تمامی مراحل و نیازمندی های ثبت این نوع شرکت ها توضیح داده شد اما در صورت نداشتن وقت کافی برای انجام صحیح روال کار می توانید از طریق کارشناسان و افراد مجرب در این زمینه شرکت مورد نظر خود را ثبت کنید تا در آینده نیز هیچ مشکل و دردسری فعالیت های شرکت را تهدید نکند.

3.7/5 - (3 امتیاز)
تماس