برند در زبان فارسی و در معنی لغوی نما نام گفته میشود. در زبان انگلیسی (brand) و در زبان فرانسوی مارک نام دارد. واژه ی برند از کلمه ی (brander) به معنی سوزاندن یا داغکردن از زبان اسکاندیناوی برگرفته شدهاست به طور مثال در آتن باستان تاجران روغن زیتون، بر روی کالاهای خود مهر زدند تا به وسیلهی آن شناخته شوند و یا کوزهگران بر روی ظرفهای سفالی و رسی خود اثر انگشت یا یک نشانهی مشخص میگذاشتند. با این کار به تفکیک محصولات نیز کمک میکردند.
برند در زبان عامیانه نام، لفظ، نشانه یا هر صفت دیگری است که به یک محصول یا خدمت یا سرویس نقش حیات میبخشد تا زمینه شناساندن برای محصول یا کالا یا خدمت مورد نظر ایجاد شود.
آیا تا به حال از شما پرسیده اند: چه ساعت زیبایی، برند این ساعت چیست؟ در تلوزیون و رادیو ،پیام های بازرگانی ،تبلیغات فضای مجازی واژه برند را بارها و بارها شنیدهاید. زمانیکه کلمه ی برند را میشنوید چه چیزی در ذهن شما تداعی میشود؟ در این مقاله با موضوعاتی چون :
- تعاریف برند
- برندینگ
- نکته طلایی ثبت علائم تجاری
- مزایا ثبت برند
- ویژگیهای ثبت برند
- مدارک لازم برای ثبت برند
- تفاوت لوگو و برند
آشنا خواهید شد.
مدت زمان مطالعه : 20 ذقیقه
رایج ترین تعاریف برند
یکی از رایج ترین تعاریف برند نامی است که بر روی یک کالا برای فروش یا خدمت در نظر میگیرند. اما اگر بخواهیم برند را شفاف سازی کنیم و به عنوان یک فرد اجتماعی که ممکن است اکنون دارای کسب و کار باشیم یا در آینده در هر زمینه ای کسب و کاری را شروع کنیم یا اصلا بدون داشتن کسب و کار بخواهیم برندهای معتبر را بشناسیم و اطلاعات خود را بالا ببریم، باید بدانیم برند فقط یک نام نیست، بلکه برند می تواند یک نشان یا سمبل یا آرم گرافیکی باشد که مختص به کالا یا خدمت فرد حقیقی یا حقوقی است.
نکته طلایی : عنوان قانونی برای برند ، نشان تجاری است و هدف برند فروش کالا یا ارائه خدمات با نام یا نماد منحصر به فرد میباشد.
تعریف جان میلر و دیوید مور از برند
جان میلر و دیوید مور یک تعریف برای برند ارائه میدهند: برند نام یا نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزش آفرینی برای محصولات خود مورد استفاده قرار میدهد.
اما وقتی فکر میکنیم به این نتیجه میرسیم که برند فقط نام یا نماد نیست ،بلکه میتواند شامل تجربهها شنیدهها و یا خاطرات ذهن افراد باشد.
تعریف برند از نگاه گارتنر ولوی
اما یکی از بهترین تعریفها برای برند توسط گارتنر ولوی در سال 1955 ارائه شده است، برند نمادی است پیچیده که دامنهی متنوعی از ایدهها و ویژگیها را در بر میگیرد.
برند نه تنها با استفاده از آهنگ خود بلکه مهمتر از آن با استفاده از هر عاملی که در طول زمان با آن آمیخته و در جامعه به صورت هویتی شناخته شده و نمود یافته با مشتری سخن میگوید.
نمایش تصویرسازی در ذهن توسط برند:
برند در ذهن بیشتر حضور دارد عده ای بر این باورند که انسان ها به کمک ذهن خود به برند حیات میبخشند و برند در ذهن هر انسان اعم از فروشنده، خریدار، تامین کننده و… بیشتر وجود دارد تا حضور فیزیکی در یک کارخانه. با این تفاسیر برند دارای هویت اجتماعی است نه فردی.
در کشور ما ایران از واژه ی برند به طور معمول استفاده میشود و مردم وقتی از یک کالای لوکس یا با کیفیت میخواهند نام ببرند میگویند برند است و برای برند بودن محصول خریداری شده هزینه میکنند. درواقع برند بهانهای شده برای پرداخت هزینههای گزاف.
برندینگ چیست؟
مجموعه فعالیتهایی که برای شناخت و شفاف سازی یک برند انجام میشود تا افراد با آن محصول ارتباط بگیرند. بعد از برندینگ به کلمه برند سازی مواجه میشویم. حال این سوال پیش میآید برند سازی چیست؟ برند سازی یعنی ایجاد بستر محیطی برای شناساندن برند به افراد مختلف اعم از حقیقی یا حقوقی.
چرا برند سازی کنیم؟
با ایجاد برند تلاش میشود تا یک تصویر مثبت در ذهن مردم شکل بگیرد. برند منقسم است به 21 دسته که ما بیشتر با 3 دسته سروکار داریم:
- برند محصول
- خدمات
- شرکتی
در تاریخچه برند به این نکته میرسیم که جالب است بدانید از دهه 1820 زمانیکه انقلاب صنعتی دچار تحولاتی شده بود به خاطر اینکه تولیدات محصولات گسترش پیدا کند برند دیگر نماد مالکیت نبوده است بلکه برای نشان دادن کالا و اینکه متعلق به چه کسی است استفاده میشد.
بعد از گذشت نیم قرن در سال 1870 میلادی به علت اینکه بازار فروش و خدمات از آشفتگی رهایی یابد و کالاهایی که وجود داشته معلوم شود برای چه کسانی است؟ ازکجا آمده؟ به نام کیست؟ این امکان به وجود آمد که هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی که دارای کسب و کار است مثل شرکتها، علائم تجاری خود را به ثبت برسانند تا در این صورت در کالاهایی که وجود داشت تفاوت ایجاد شود.
با روی کار آمدن رادیو و تلوزیون بستر محیطی گسترده ای برای شناخت کالا و شناساندن برند هر کالا به وجود آمد. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن فضاهای اجتماعی و مجازی زمینه تبلیغات گسترده و شناسایی و معرفی کالا و خدمات به افراد مختلف جامعه فراهم شده است تا هر کس بتواند به راحتی کالای مورد نظر خود را پیدا کند و یا صاحبان کسب و کار راحت تر بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.
مطالعه مقاله ثبت شرکت در تهران و شهرستان چه تفاوتی دارد؟ را از دست ندهید.
نکته طلایی ثبت علائم تجاری
به دلیل گسترش شرکتها و جهانیشدن آنها برای مراودات داخلی و خارجی ثبت علائم تجاری از ضروروت های بازارهای داخلی و خارجی است.
هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی با ثبت برند خود حق استفاده انحصاری از آن نام را در زمینه فعالیت خود دارا میشود و به مدت 10 سال این حقوق در اختیار اوست و بعد از 10 سال هم میتواند مالکیت برند خود را تمدید کند .
چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟
زمانیکه هر فردی پا به عرصه ی فعالیت میگذارد و کسب و کار خود را راه میاندازد برای پیشرفت در حوزه ی کاری خود میبایست اقداماتی قانونی انجام دهد. پس بدانید یکی از این اقدامات ثبت برند است.
مزایای ثبت برند
هر فرد که میخواهد محصولی یا خدمتی را ارائه دهد با امید و انگیزه شروع میکند و برای فعالیت خود یک نام انتخاب میکند تا با کمک این نام (برند) کالا یا محصول خود را به مردم معرفی کند. در میدان کسب و کار افراد سودجو و منفعت طلب زیادی وجود دارند و یکی از مزیتهای ثبت برند جلوگیری از سو استفاده ی افراد منفعت طلب و سودجو است.
نکته طلایی در ثبت برند
طبق قوانین ثبت برند چنانچه ثبت برند به مدت 3سال غیرفعال باشد شخص ثالث می تواند درخواست ابطال برند شما را بدهد و این موضوع باید طبق قوانین ثبت برند در دادگاه توسط خواهان به اثبات برسد. چنانچه در صورت خرید برند، شخص یا اشخاصی اقدام به جعل یا استفاده از نام تجاری خریداری شده شما کنند بر اساس قانون مجازات میشوند و از این جهت فرد با خیال آسوده و آرامش خاطر می تواند برند خریداری کند.
طبق قوانین ثبت برند تمام حق و حقوق یک برند ثبت شده متعلق به صاحب برند است و خسارات ناشی از جعل اعم از حقوق مادی یا معنوی برای فرد جاعل محرز می شود.
مقاله خرید و فروش برند و شرکت درست است؟ را از دست ندهید.
از دیگر مزایای ثبت برند
با وجود اینکه ثبت برند الزام قانونی ندارد اما مزیتهای فراوانی دارد که به نفع فرد حقیقی یا حقوقی دارای کسب و کار است. ثبت برند مزایای زیادی برای شخص حقیقی یا حقوقی مالک برند از جمله اینکه با برندی که ثبت میکند بهتر میتواند محصولات یا کالا و خدمات خود را بفروشد، برای تبلیغات یک ابزار مفید و کاربردی دارد چرا که مردم همواره بدنبال خرید از برند هستند، شخص با ثبت برند میتواند مالکیت انحصاری آن اسم یا نام تجاری را در حوزه مربوطه بدست آورد.
ثبت برند میتواند متضمن کیفیت محصول و خدمت مورد نظر باشد. با ثبت برند میتوان از حمایت قانون تجارت و قانون گذار بهره برد و همینطور فرد با ثبت برند خود میتواند نمایندگی و شعب خود را به دیگران واگذار کند.
ویژگی های ثبت برند :
1.هویت دادن به کالا یا محصول یا خدمت
با این ترفند، صاحب کسب و کار به محصول خود رنگ و بویی تازه می بخشد یعنی در ذهن افراد تصویرسازی می شود و زمانیکه نام برند ثبت شده شنیده میشود افراد مختلف سریعا از هر لحاظی اعم از کیفیت، مرغوبیت و… در ذهنشان تداعی می شود و برای خرید بین هزاران فروشگاه، فروشنده برند انتخابی خود را جست و جو می کند و این ویژگی یکی از پله های موفقیت برای هر فروشنده ای است.
2.نمایندگی و جهت دادن به آن:
با ثبت برند خود زمینه پیشرفت فراهم شده و اشخاص ثالث به فکر گرفتن نمایندگی از شما میافتند. این مورد هم به نفع فروشنده اصلی است چون منبع درآمد مستقلی محسوب میشود هم باعث ایجاد اشتغال برای سایر افراد است.
.تعدد نمایندگیهای برند باعث گسترش، محبوبیت و درآمد بیشتر میشود و این نیز از موفقیتهای کسب و کار میباشد که به دلیل ثبت برند رخ می دهد
3.دریافت وام و تسهیلات بانکی از موسسات مالی و اعتباری:
یک فرد در غالب حقیقی یا حقوقی مثل یک شرکت، زمانیکه برند خود را به ثبت می رساند به دنبال پیشرفت و افزایش درآمد میباشد. حال این پیشرفت با شاخص هایی مثل فروش بیشتر، محبوبیت نزد مردم و… صورت میگیرد. پس زمانیکه این رابطه دو طرفه شکل بگیرد اعتماد ایجاد میشود. با وجود اعتماد از طرف مردم بانکها و موسسات نیز به برند مورد نظر اعتماد کرده و امتیاز دریافت وام و تسهیلات برای اعطا میکنند.
4.ورود به دنیای تکنولوژی به کمک بازاریابی:
به دنبال تغییر شیوه زندگی و ایجاد کسب و کار های اینترنتی مردم نیز برای راحتی خود از خرید اینترنتی استقبال میکنند و به طور مثال به دلیل شیوع ویروس کرونا که افراد خود را قرنطینه خانگی می کنند و تا حد امکان از خانه بیرون نمی آیند، مایحتاج خود را به صورت اینترنتی خرید میکنند پس یکی از راههای افزایش درآمد و پیشرفت در کسب و کار اینترنتی است.
این پیشرفت به کمک بازاریابی رخ می دهد یک بازاریاب به برند شما که معرف کالا و محصولات شماست کمک می کند تا افراد مختلف جامعه به کالای مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
5.جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو و منفعتطلب از اعتبار و کسب و کار:
پیش تر توضیح دادیم که ثبت برند این امکان را به ما میدهد تا مانع از سودجویی افراد منفعت طلب شویم و چون میدان کسب و کار زمینه رقابت را ایجاد میکند و رقیبان زیادی وجود دارند که با جعل یا ایدهپردازی از برند انحصاری شما مانع پیشرفت شما شوند، پس برند ثبت شده شما یک دارایی با ارزش محسوب میشود.
مدارک لازم برای ثبت برند:
مدارک ثبت برند شخصی یا حقیقی :
- مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه
- در صورت فارسی بودن جواز مربوطه در همان حوزه
- کارت بازرگانی در صورت غیرفارسی بودن اسم برند
- تصویر برند
مدارک ثبت برند شرکتی یا حقوقی :
- مدارک هویتی مدیرعامل یا حق امضادار(کارت ملی و شناسنامه )
- درصورت فارسی بودن جواز مربوطه در همان حوزه بنام شرکت
- کارت بازرگانی شرکتی یا کارت بازرگانی حقوقی در صورت غیرفارسی بودن اسم برند
- تصویر برند
- روزنامه تاسیس شرکت
تفاوت لوگو و برند در چیست؟
لوگو و برند در یک خط هستند با کمی تفاوت. لوگو یک نماد برای شناساندن یک شرکت است مثل لوگوی ایرانسل
هدف لوگو شناسایی است و سعی میکند با انتقال پیام حضور خود را به مشتری برساند و در یک تعریف ساده میتوان گفت: لوگو فقط نشانی از یک شرکت است ولی برند ماندگاری نام شرکت در ذهن افراد است.
کاتلر میگوید زمانی میتوان گفت برند موفقی هستیم که در روح و قلب مشتری نفوذ کرده و مشتری در هنگام مواجه با چندین نام نیاز به تفکر و تکاپو در ذهن خود نداشته باشد و بی نیاز از تفکر، محصول یا خدمات مورد نظر را انتخاب نماید.
نتیجه کلی این است که لوگو نشان گرافیکی متشکل از حروف، نشانه و نماد است که در یک جمع بندی به یک تصویر می رسد که همان برند نام دارد و در نهایت نوعی از جز به کل رسیدن است و با ثبت برند یک لوگوی انحصاری ایجاد شده و ثبت می شود.
تشکر از نگارش این مقاله عالی بود
سلام ممنون از دیدگاه شما دوست عزیز
خیلی مقاله ی کامل و مفیدی بود .
خیلی ممنون 🙏🏻
خوشحالیم که مفید بوده براتون
مطالب بسیار عالی بود. اطلاعات ارائه شده دقیق و کامل بود. ممنونم ازتون.
سلام ممنون از دیدگاه شما با دیگر مقالات ما همراه باشید
سلام مطالب جالب وکاربردی بود
خوشحالیم که مفید بوده براتون
Cheghad awli va mofid bod🙏🏽🙏🏽movafagh bashin
سلام ممنون از دیدگاه انرژی بخش شما
مقاله بسیار عالى و مطالب بسيار مفيد و كارآمد بودند . سپاس
سلام ممنون از دیدگاه انرژی بخش شما
اطلاعات دقیق و مفیدی بود
خوشحالیم براتون مفید بوده
چقد عالی و کامل جای سئوالی باقی نگذاشته ممنونم از ثبت دانا
سلام ممنون از دیدگاه انرژی بخش شما
اطلاعاتم در مورد برند با خواندن این مقاله بالا رفت متشکرم
ممنون از نظر شما دوست عزیز
با سلام لطفا راجبه طبقات برند هم مقاله بدید و بفرمایید آیا برند مشمول مالیات می شود؟
سلام و عرض ادب خیر برند مشمول مالیات نمی شود
https://danasabt.ir/2021/02/27/register-a-brand-without-a-business-card/
میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟
❤️❤️❤️
خریدups
خیلی عالی بود
سایت کاکتوس
ممنون
مطلبی مفیدی بود تشکرمیکنم و اینکه من قصد ثبت برند شرکتم رو دارم منتهی بعد از یکسال تاسیس شرکت تازه بصورت رسمی میخواهیم شروع به کار کنیم با توجه به اینکه حیطه ی کاری ما طراحی چادرهای مسافرتی هست چه مجوزی باید داشته باشیم؟
سلام برای برند غیر فارسی کارت بازرگانی یا عضویت اتاق بازرگانی و برای ثبت برند فارسی جواز تاسیس در صورت تمایل تماس بگیرید راهنمایی شوید