شرکت مسئولیت محدود یکی از انواع 7نوع شرکت می باشد که قانون تجارت مفصل به تعریف آن پرداخته است در این مقاله سعی داریم که مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود و چگونگی ثبت این نوع شرکت را مطابق آخرین بخشنامه ها و آیین نامه ها به اطلاع شما برسانیم.
انواع شرکتها عبارتند از:
- شرکت سهامی
- شرکت با مسئولیت محدود
- شرکت تضامنی
- شرکت مختلط سهامی
- شرکت مختلط غیرسهامی
- شرکت نسبی
- شرکت تعاونی تولید و مصرف
اگر شماهم یکی از هزاران نفری در ایران باشید که تصمیم گرفته اید که فعالیت تجاری و کسب وکارتان رسمی کنید و به صورت قانونی به کارتان ادامه دهید این مقاله به شما کمک میکند تا با نحوه ی ثبت شرکت و شرایط و مراحل ثبت شرکت آشنایی پیدا کنید . حتما بامزایایی ثبت شرکت آشنایی دارید و میدانید که ثبت شرکت برای شما سوددهی دارد و با ثبت شرکت است که شخصیصت و وجه ی شرکت شما رسمیت قانونی پیدا میکنید و با ثبت شرکت می توانید گام های بلندتری در راه رسیدن به اهدافتان بردارید . درهرزمینه و هرنوع کسب و کار اعم از تولیدی ، خدماتی ، آموزشی ، بسته بندی ، پخش ، استخراج . اکتشاف پیمانکاری و عمرانی ، بازرگانی و… با ثبت شرکت میتوانید به فعالیت خود اعتبارقانونی بدهید و شماره ثبت داشته باشید . شرکت مسئولیت محدود یکی از رایج ترین انواع شرکت می باشد که در ایران و کلان شهرها بالاترین آمار و میزان ثبت و متقاضی برای ثبت این نوع شرکتها را دارد.
ثبت این نوع شرکت به این دلیل که فرایند ساده ای دارد و به نفرات یا شرکاء زیادی نیاز ندارد و هم چنین نیاز به بازرس و ناظر ندارد همواره مورد توجه کارآفرینان و اشخاص می باشد خصوصا اشخاصی که به تازگی یا برای اولین بار می خواهند وارد بازار کسب و کار شوند معمولا به دنبال ساده ترین راه یا به قولی به دنبال بی دردسرترین راه ممکن برای رسمی کردن یا قانونی کردن فعالیت تجاری و کسب و کار خود می باشند.
به همین دلیل این نوع شرکت نسبت به دیگر انواع شرکتها بیشتر مورد توجه بوده است.
در این مقاله سعی داریم که مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود و چگونگی ثبت این نوع شرکت را مطابق آخرین بخشنامه ها و آیین نامه ها به اطلاع شما برسانیم.
مطالعه مقاله ثبت شرکت در تهران و شهرستان چه تفاوتی دارد؟ را از دست ندهید.
شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود :
- همانطور که می دانید شرکت مسئولیت محدود به حداقل نفراتی که نیاز دارد 2نفر می باشد تعداد بیشتراز 2 نفرمیتوانند باشند اما کمتر ازآن امکان پذیر نیست . که این 2نفر می بایست بالغ و رشید باشند یعنی بالای18سال سن داشته باشند البته در این مورد استثنائی به نام شرکت تک مدیره وجود دارد که بعدا و در مقاله ای جدا مفصلا در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد.
- حداقل سرمایه ای که نیاز هست داشته باشیم تا بتوانیم شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنیم صدهزار تومان می باشد که این مبلغ به صورت آورده ی نقدی می باشد و سرمایه ای که شخص دارد سهم الشرکه نامیده میشود هر چند که شرکت مسئولیت محدود سرمایه ی غیرنقد هم می تواند داشته باشد.
در مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیاز به مدرک تحصیلی خاصی نمی باشد.ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز به مجوز خاصی ندارد مگر موضوع فعالیت شرکت به صورتی باشد که نیازمنداخذمجوز از مراجع ذیصلاح باشد .
قبلا در یکی از مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود اخذ گواهی عدم سوء پیشینه از پلیس+10 و داشتن کپی برابر اصل دفترخانه ای کارت ملی و شناسنامه ی هیئت مدیره لازم و ضروروی بود.هر کدام از شما احتمالا حتی برای یکبار هم که شده تجربه ی گرفتن سوء پیشینه را داشته اید. می دانیم که برای گرفتن سوء پیشینه حداقل 14 روز و حداکثر یک ماه باید صبر می کردیم تا گواهی به دستمان می رسید و همین مرحله باعث تاخیر در انجام ثبت شرکت می شد.این موضوع گرفتن سوء پیشینه پروسه ی ثبت شرکت را زمان بر می کرد چرا که شخص حتما این کار را باید انجام میداد و از این لحاظ تفاوتی بین شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص نبود و در واقع گواهی سوء پیشینه جزء مدارک الزامی برای ثبت شرکت بود.
اما در یکی دو سال گذشته با اجرایی شدن استعلام بر خط دیگر نیازی به گرفتن سوء پیشینه نمی باشد.در واقع گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه در شروع کسب و کار و ثبت شرکت به صورت الکترونیکیو استعلام انلاین می باشد و این موضوع به این معنا نمیباشد که افراد دارای محکومیت کیفری موثر به راحتی بتوانند شرکت ثبت کنند و به عضویت در هیئت مدیره ی یک شرکت درآیند.
در واقع این موضوع و استعلام این گواهی به صورت انلاین هم زمان با ثبت شرکت انجام می شود و اگر فرد دارای محکومیت کیفری باشد در همان ابتدا سامانه ی هوشمند ثبت شرکتها اجازه ی تایید نهایی و درخواست ثبت را نمی دهد.
تا یکماه گذشته پس از تکمیل مدارک یعنی:
- داشتن حداقل 2 نفر عضو
- نشانی محل
- اعلام میزان سرمایه
- انتخاب 5 اسم به ترتیب اولویت
- تعیین موضوع
و سپس تنظیم اساسنامه،شرکتنامه،تقاضانامه،ابلاغیه تایید نام و امضای این اوراق توسط اعضای شرکت و ارسال مدارک از طریق پست به اداره ی ثبت شرکتها که برای تهران واقع در آدرس:میرداماد تقاطع میرداماد و مدرس پلاک275 پس از کارشناسی و تایید در صورت نبود نقصی در مدارک شخص معرفی شده جهت امضای ذیل دفاتر و پرداخت هزینه های قانونی نسبت به اخذ آگهی تاسیس شرکت اقدام می کرد.بعد از گرفتن آگهی تاسیس شرکت برای شرکت شماره ی ثبت و شناسه ملی اختصاص داده می شد به این معنی که پس از این مرحله شرکت به رسمیت شناخته شده و دارای شخصیت حقوقی می شد.
بعد از گرفتن آگهی تاسیس شرکت نوبت به چاپ آگهی و درج در روزنامه ی رسمی کشور (آدرس روزنامه رسمی کشورwww.rrk.ir) و پس از آن درج در یکی از روزنامه ی رسمی کثیرالانتشار به نشانی… می رسید.
بعد از ثبت شرکت مسئولیت محدود و درج در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار شرکت تا 2ماه فرصت داشت که نسبت به گرفتن کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کند و بعد از کد اقتصادی در خصوص گرفتن گواهی ارزش افزوده و بعد از آن نسبت به دریافت کد کارگاهی در خصوص بیمه ی تامین اجتماعی اقدام کند که این پروسه تقریبا 3الی4 ماه زمان می برد یعنی یک شخص برای اینکه شرکت خود را به ثبت رسانیده و بتواند کد اقتصادی بگیرد و … حداقل50روز و حداکثر80روز زمان نیاز داشت و این بر خلاف بسیاری از کشورها روند کندی داشت.
درعصر نوین و به دنبال حمایت از تولیدات داخلی و جذب سرمایه های داخلی که بیشتر نتیجه ی تحریم های اقتصادی اخیر بوده تغییراتی مثبت در این زمینه اتفاق افتاد که نتیجه ی آن هم تشکیل و شکل گیری واحد و پنجره ی کسب و کار در اتاق بازرگانی مراکز استان از جمله تهران می باشد. در استان های تهران ، اصفهان ، شیراز مشهد و تبریز واحد کسب وکار جدید بوجود امده که باعث تسریع در روند تاسیس شرکت بامسئولیت محدود شده است .
به این صورت که اشخاصی که متقاضی ثبت شرکت در تهران و 4 استان دیگر می باشند بعد از اینکه از طریق سایت ثبت شرکتها اقدام کرده و اطلاعات سهامداران و هیئت مدیره و موضوعات اساسنامه و فعالیت شرکت را وارد کرده و شماره پیگیری دریافت نموده و درخواستشان منجر به تایید نام و چاپ اوراق شرکت شد مدارک را به پست ارسال کرده و به مدت 7 تا 10 روز کاری باید منتظر تایید و آگهی ثبت شرکت باشند بعد از اینکه درخواست ثبت شرکت منجر به صدور آگهی شد شخص اصیل که در ابتدای امر معرفی شده یا در صورتی که شرکت یک وکیل برای خود در نظر گرفته می بایست به محل اتاق بازرگانی واقع در خیابان وزرا مراجعه کرده و در آنجا نسبت به پرداخت هزینه های قانونی و امضای ذیل دفاتر اقدام نماید در این مرحله و طبق بخشنامه های جدید بعد از آگهی شدن اطلاعات شرکت سریعا به روزنامه ی رسمی ارسال شده و شخص می بایست هم روزنامه ی رسمی و هم روزنامه ی کثیرالانتشار خود را پرداخت می کرد.
هم زمان با ثبت شرکت و دریافت شماره ثبت و اختصاص شناسه ملی به شرکت اطلاعات آن شرکت به نظام مالیاتی و سازمان امور مالیاتی ارسال می شود به این معنا که در همان ابتدا اطلاعات شرکت به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود و برای شرکت پرونده تشکیل می شود و در واقع شناسه ی ملی شرکت به منزله ی کد اقتصادی شرکت می باشد و این اقدام گامی مثبت در خصوص فعالیت ها بوده و ارزش زمان را محفوظ نگه می دارد.
در مرحله ی ثبت شرکت اطلاعات پیش ثبت نام در سامانه ی مالیاتی و هم چنین مالیات بر ارزش افزوده انجام می شود و هم زمان با ثبت شرکت کد رهگیری به موبایلی که به نام مدیرعامل شرکت می باشد و در زمان ثبت این شماره در سامانه ی ثبت شرکتها ثبت شده پیامک می شود و شخص با داشتن کد رهگیری می تواند پرونده ی الکترونیک خود را در سازمان امور مالیاتی مرتب کرده و سامانه نسبت به اظهارنامه های مالیاتی خود اقدام کند با داشتن این کد رهگیری می تواند پرونده ی خود را در نظام مالیاتی فعال کند و حتی به راحتی بتواند مبلغ نیم در هزار سرمایه ی اولیه خود را که به عنوان مالیات باید پرداخت کند، پرداخت نماید.
دیگر مزیتی که بخشنامه جدید برای متقاضیان ثبت شرکت ها دارد ثبت نام بیمه ی تامین اجتماعی کارکنان اشخاص حقوقی و اخذ کد کارگاهی می باشد.
در واقع یک ارتباط آنلاین بین سازمان تامین اجتماعی و اداره ی ثبت شرکت ها ایجاد شده که هم زمان ثبت شرکت توسط افراد اطلاعات شرکت اعم از مدیران و سهامداران و شرکاء ی شرکت به سازمان تامین اجتماعی ارسال می شود.
مطالعه مقاله شرکت مسئولیت محدود برای انجام چه فعالیت هایی مناسب است؟ را به شما پیشنهاد می کنیم.
مراحل ثبت شرکت طبق قانون جدید در سال 99:
پس از ثبت نام الکترونیکی در سامانه ی ثبت شرکت ها و وارد کردن مشخصات افراد اعم از سهامدار و هیئت مدیره و معرفی کردن امضا کننده ی دفاتر و معرفی وکیل (در صورتی که توسط وکیل پیگیری می شود ) و دریافت کدرهگیری و تایید نام شرکت و چاپ دو نسخه از اساسنامه ، شرکتنامه ، تقاضانامه ، صورتجلسه هیئت مدیره و صرتجلسه ی موسسسین و ابلاغیه تایید نام شرکت مدارک را ازطریق پست به اداره ی ثبت شرکتها می رسانیم و پس از اینکه مدارک ثبت به دست کارشناسان اداره ی ثبت رسید و پرونده نقصی نداشته باشد باید شخص اصیل یا وکیل پرونده نسبت به امضای ثبت دفاتر پرداخت حق التمبر و چاپ آگهی تاسیس اقدام نماید .
یکی دیگر از مراحل ثبت شرکت که شخص اصیل یا وکیل شرکت در زمان اخذ آگهی در این پنجره های جدید کسب و کار باید انجام دهد آماده سازی مدارک شرکت برای تحویل به سازمان تامین اجتماعی و به دنباله ی آن بازدید از طرف و سازمان مرکزی و تخصیص کد کارگاهی به شرکت در حال تاسیس می باشد.قبل از این موضوع گام 45 کد اقتصادی و تخصیص شماره اقتصادی به اشخاص 2 ماه زمان می برد زمان صرف شده برای شروع یک کسب و کار در کشور از جمله زیر شاخص های نماگر سهولت انجام کسب و کار است با ارتقا و رشد
در تاریخ 10 خرداد 99 واحد کسب و کار به توسعه مقام معظم رهبری راه اندازی شد در محل اتاق بازرگانی پنجره واحد شروع کسب و کاربا همکاری اتاق بازرگانی تهران و سازمان ثبت و روزنامه رسمی و تامین اجتماعی در اتاق بازرگانی شروع به کار کرد این اقدام در جهت تسهیل امور اداری و تسهیل راه اندازی کسب و کارها بود به دنبال تحریم ها و عدم صادرات نفت و ضعیف شدن اقتصاد کشور اقداماتی در جهت حمایت از تولید داخلی صورت گرفت.
ثبت شرکت در حال حاضر به محض ثبت شناسه ملی به شرکت تعلق می گیرد که شناسه ملی همان کد اقتصادی می باشد
حذف پروسه کد اقتصادی و الکترونیکی کردن
کد کارگاهی یک عدد 10 رقمی است که به هر کارگاه یا محلی که دارای کارفرما می باشد و بیمه شده در آن کار می کند و مزد و حقوقی دریافت می کند تعلق می گیرد که 3رقم آن نشانگر شعبه 3رقم بعدی نوع فعالیت و 4رقم آن نشانگر کد کارگاهی است.
کد کارگاهی یک شرکت مثل کد اقتصادی که از زمان ثبت شرکت تا انحلال شرکت غیر قابل تغییر است و با تغییر آدرس و نشانی شرکت کد کارگاهی تغییر نمی کند این موضوع در رابطه با اشخاص حقیقی کاملا متفاوت است.
مدارک مورد نیاز برای کد کارگاهی :
- اگهی تاسیس و روزنامه ی ثبت شرکت
- اگهی و روزنامه ی تغییرات شرکت
- اظهارنامه ی ثبت شرکت
- کارت ملی و شناسنامه ی اعضاء شرکت و اجاره نامه ی رسمی یا سند مالکیت شرکت
- قبض تلفن و تکمیل فرم های تامین اجتماعی
شرایط اخذکد اقتصادی شرکت :
مراحل ثبت شرکت و شرایط صدور کد اقتصادی برای مودیان مالیاتی تغییر کرده است
وزیر اقتصاد و دارایی با هدف بهبود کسب و کار و به منظور تسهیل ثبت نام مودیان در سازمان امور مالیاتی مرحله بازدید حضوری مکان استقرار و دریافت فیزیکی مدارک را حذف کرده است
تمام اطلاعات لازم برای گرفتن کد اقتصادی به شرکت ها و اشخاص حقوقی به صورت الکترونیکی از سازمان ثبت شرکت ها دریافت و بدون مراجعه حضوری افراد انجام می شود.
هم چنین دیگر گواهی ارزش افزوده صادر نمی شود و ثبت نام سامانه در واقع همان گواهی ارزش افزوده می باشد.
اشخاص حقیقی به محض اخذ پروانه کسب اصناف ، اشخاص حقوقی به محض ثبت شرکت در سازمان امور مالیاتی ثبت نام می شوند.
جهت مشاوره با کارشناسان ثبت دانا تماس بگیرید.
مرسی بابت بروزرسانی این مقاله واقعا مفید بود
خوشحالیم که مفید بوده براتون