ثبت برند پس از ثبت شرکت از اولویتهای هر کسب و کاری است. اساسا با ثبت برند شرکت شما نماد پیدا کرده و راحتتر شناخته میشود. قوانین ثبت برند در هر کشوری متفاوت است. برای درک بهتر موضوع تصمیم گرفتیم مقاله تفاوت ثبت برند در ایران و اروپا را بنویسیم. در این نوشته از قوانین ثبت برند در ایران و اروپا خواهیم گفت و آنها را مقایسه خواهیم کرد.
پیشنهاد ما این است که این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید تا با تمام تفاوتهای ثبت برند در ایران و اروپا به طور کامل آشنایی پیدا کنید. در این مقاله به تمام جزئیات اشاره خواهد شد. با ما همراه باشید.
برای اینکه به طور کامل و ریشهای بتوانیم ثبت برند در ایران و اروپا را توضیح دهیم ابتدا باید تعریف جامع و کاملی از کلمه برند داشته باشیم. در مرحله بعد قوانین ثبت برند در ایران و اروپا را بررسی خواهیم کرد. در نهایت در مورد تفاوت ثبت برند در ایران و اروپا خواهیم گفت.
مطالعه مقاله :ثبت برند برای کسب و کار آنلاین چگونه است ؟ را به شما پیشنهاد میدم .
برند چیست؟
علامت یا نشانهای است که به وسیله آن محصول یک شرکت از بقیه شرکتها متمایز میشود. در واقع شما با ثبت برند شخصیت منحصر به فرد کالا یا خدمات خود را نشان میدهید. تمامی شرکتهای بزرگ برند مخصوص به خود را داشته و با آن شناخته میشوند . ثبت برند مزایای بیشماری دارد که تعدادی از آنها در ادامه میآید.
مزایای ثبت برند
۱ – حمایت قانونی : شما در صورت ثبت برند از حمایت قانون برخوردار خواهید شد . در این صورت هیچ کسی نمیتواند برند شما را برای خود ثبت کرده و از آن سوء استفاده کند .
۲ – بازاریابی بهتر : مشتریان میتوانند فقط با یک نگاه متوجه برند شما شده و دریافت کالا یا خدمات را انجام دهند . در واقع از سردرگمی مشتریان جلوگیری میکند . در حقیقت شما با ثبت برند خاص ، تفاوت خود را با بقیه نشان میدهید.
۳ – اعطای برند به نماینده ها : با ثبت برند شما در واقع یک نشان تجاری را از آن خود میکنید . در صورت گسترش کار میتوانید این نشان را به نمایندگیها داده و نشان و کسب و کار خود را گسترش دهید.
4 – منبع درآمد عالی : فرض کنید شما یک برند را ثبت کرده و توانسته اید برای خود شهرتی دست و پا کنید . قاعدتا کسانی به این فکر میکنند که برند شما را از شما خریداری کنند . گزینه دیگر آن است که شما میتوانید برند خود را برای مدت معلوم اجاره دهید . در واقع شما با ثبت برند و استفاده از آن میتوانید به یک منبع درآمد بینظیر دست پیدا کنید .
و …..
حال که با تعریف برند آشنا شدیم بهتر است در مورد ثبت برند در ایران و مطالب مرتبط با آن نکاتی را بیان کنیم.
مهمترین قوانین انتخاب و ثبت برند در ایران
ثبت و استعلام برند در ایران قواعدی دارد که در ادامه مورد بحث قرار میگیرد.
مهمترین قوانین انتخاب برند :
۱ – موارد مشخص که ثبت جهانی و ملی دارند و شناخته شده هستند نمیتوانند انتخاب شوند .
۲ – موضوع باید کاملا مشخص باشد و مورد استفاده باید حتما منحصر به فرد باشد .
۳ – مخالف موازین شرعی نباشد.
حال که با کلیت موارد مجاز در مورد برند آشنا شدیم زمان آن رسیده است ک بدانیم استعلام ثبت برند از چه طریقی صورت میگیرد . در واقع دو حالت کلی برای استعلام ثبت برند وجود دارد .
استعلام ثبت برند از اداره مالکیت صنعتی
در این حالت شما برند مورد نظر خود را در سایت اداره مالکیت وارد کرده و همچنین طبقه آن را هم مشخص میکنید . بعد از آن دکمه جستجو را فشار داده و منتظر میمانید . نتیجه مشخص میشود و شما میتوانید ببینید که آیا مجاز به ثبت هستید یا خیر .
استعلام ثبت برند از طریق روزنامه رسمی
در این روش از استعلام ثبت برند باید از سایت روزنامه رسمی کشور استعلام بگیریم . اصول کار به این شکل است که به سایت www.rrk.ir میرویم . سپس در قسمت آگهی ها اسامی دلخواه خود را وارد کرده و جستجو را آغاز میکنیم . بعد از چند لحظه نتیجه مشخص شده و متوجه میشویم که میتوانیم برند را ثبت کنیم یا خیر .
پس از مجموعه فعالیتهای بالا و در صورتی که برند مورد نظر ما ثبت نشده بود میتوانیم برای ثبت آن اقدام کنیم .
مهمترین مدارک لازم برای ثبت برند
1 – کلیه مدارک هویتی مدیر عامل
2 – آگهی تاسیس شرکت
با مدارک بالا به اداره مربوطه مراجعه کرده و ثبت برند را انجام میدهیم .
نکات مهم در مورد برند
۱ – اعتبار برند ثبت شده به مدت ده سال در اختیار شما قرار میگیرد. پس در مورد برند مالکیت ابدی وجود ندارد. پس از این مدت باید برای تمدید آن اقدام کنید در غیر این صورت از مالکیت شما خارج میشود.
۲ – حتما طبقه مربوط به برند را باید بدانید. ثبت برند مشابه در طبقات یکسان امکان پذیر نیست ولی در طبقات مختلف مشکلی ندارد.
حال که با تعریف برند و شرایط کلی آن آشنایی پیدا کردید زمان آن است که قوانین ثبت برند در اروپا را بررسی کنیم. پس از آن دید بهتری از تفاوت ثبت برند در ایران و اروپا خواهید داشت.
ثبت برند در اروپا
ثبت برند در اروپا نیاز به دقت بسیار دارد. قوانین کشورهای عضو اتحادیه اروپا عموما سختگیرانه بوده و اشتباه در کار پذیرفتنی نیست. از این رو بهتر است این کار با مشورت با شرکتهایی صورت گیرد که قبلا ثبت برند در ایران و اروپا را انچام دادهاند. قبل از اینکه برای ثبت برند اقدام کنید بهتر است دو نکته را در نظر داشته باشید :
۱ – برند خود را با دقیقترین جزئیات توصیف کنید. این جزئیات میتواند شامل رنگ ، نوع چیدن حروف و …. باشد.
۲ – تمامی مشخصات صاحب برند و همچنین مدارک مرتبط با سوابق ثبتی باید تهیه شود.
روشهای ثبت برند در اتحادیه اروپا
ثبت علامت تجاری در اروپا از دو طریق امکان پذیر است :
۱ – ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید
۲ – دفاتر موجود در محل کشورهای مختلف اروپایی
در ادامه هر دو روش مورد بررسی قرار میگیرند و نکاتی از آنها را بازگو خواهیم کرد.
ثبت علامت تجاری از طریق سیستم مادرید
سیستم مادرید مکانیزمی را برای ثبت برندها در اتحادیه اروپا به وجود آورده است. در این سیستم مالک برند که گواهی ثبت برند را در یکی از کشورها دریافت کرده میتواند ثبت برند را از طریق سازمان جهانی مالکیت فکری در کشورهای دیگر انجام دهد. البته این امر به سادگی امکان پذیر نیست و دارای شرایط خاصی است.
نحوه ثبت برند در سیستم مادرید
برای ثبت در سیستم مادرید ابتدا آن برند باید در کشور مبدا ثبت شده و یا اظهارنامه آن ارائه شده باشد. متقاضیانی که صرفا اظهارنامه ارسال کردهاند باید نهایتا در مدت زمان سه سال ثبت قطعی را در کشور مبدا انجام دهند. در غیر این صورت ثبت برند انجام نخواهد شد . لازم به ذکر است که ثبت برند در مبدا مهمترین شرط در سیستم مادرید است. اگر ثبت در کشور مبدا به مشکل بخورد حتی اگر در بقیه کشورها ثبت شده باشد سیستم مادرید آن را به رسمیت نمیشناسد.
مزایای ثبت برند در سیستم مادرید
۱ – دسترسی به ثبت برند در بسیاری از کشورها : شما میتوانید در این حالت یک اظهارنامه تنظیم کرده و کشورهایی که میخواهید در آن ثبت برند انجام دهید را انتخاب کنید. در این صورت میتوانید با پرداخت هزینه در کلیه آنها ثبت را انجام دهید.
۲ – سرعت بالا و صرفه جویی در زمان : از آنجایی که کشورهای عضو تعهد دادهاند که با سرعت بالایی به اظهارنامه رسیدگی میکنند تمامی کارها در مدت کوتاهی انجام میشود.
۳ – کم شدن مراحل اداری و پیچیدگیهای قانونی : اگر قرار به ثبت در تمامی کشورها به صورت جداگانه بود کار بسیار سخت میشد. به علت اینکه هر کشوری قوانین و زبان مخصوص خود را دارد. برای هر کدام باید مراحل متفاوتی طی شده و اسناد به زبانهای مختلف ترجمه میشد . ولی در ثبت برند در مادرید فقط با یک روش و سه زبان انگلیسی ، فرانسوی و اسپانیولی امکان ثبت در ۱۲۲ کشور را پیدا میکنید.
مهمترین معایب ثبت علامت مادرید
۱ – وابستگی به کشور مبدا : اگر به هر دلیلی ثبت برند در کشور مبدا باطل شود در تمامی کشورها این اتفاق خواهد افتاد. در واقع همه چیز بستگی به قوانین کشور مبدا دارد . در حقیقت برای ثبت برند در ایران و اروپا باید اول تمامی امور در کشور ایران درست انجام شود .
۲ – جامع نبودن در همه حالات : بعضی از کشورها عضو سیستم مادرید نیستند. از این رو باید برای ثبت در آنها مستقلا اقدام کرد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مادرید
۱ – تقاضای ثبت برند در کشورهای عضو مادرید
۲ – برگه مهر شده شرکت که در آن امضای مدیران شرکت موجود است جهت معرفی نماینده
۳ – کپی از کلیه مدارک هویتی
۴ – اصل گواهی و یا اظهارنامه مرتبط با ثبت علامت در کشور مبدا
۵ – تکمیل فرمهای مربوط به سیستم مادرید
۶ – ارائه رسید پرداخت هزینهها
ثبت برند در محل کشورهای اروپایی
دومین راه ثبت برند در کشورهای اروپایی استفاده از دفاتر حقوقی مختص این کار است که در کشورها مستقر هستند. این دفاتر بر اساس قانونهای کشور مقصد به شما در راه ثبت برند کمک میکنند. بدیهی است که جامعیت استفاده از سیستم مادرید بسیار بیشتر است.
هزینه ثبت در سیستم مادرید سه هزار فرانک و و در دفاتر سه هزار یورو میباشد.
مراحل ثبت برند در اتحادیه اروپا
۱ – ابتدا باید قابل ثبت بودن برند مورد نظر در سیستمهای ثبت برند اروپا چک شود
۲ – ارائه اظهارنامه ثبت برند
۳ – منتشر کردن آگهی ثبت برند
۴ – صدور اجازه ثبت برند
در واقع روال به این شکل است که ابتدا اظهارنامه به دست مسئولان مربوطه میرسد. آنها پس از سی روز نظر خود را اعلام میکنند. اگر تایید شد در مجله اتحادیه اروپا چاپ میشود و تا سه ماه از تاریخ چاپ اگر کسی اعتراضی داشته باشد انجام میدهد. در غیر این صورت مجوز صادر شده و شما میتوانید از آن استفاده کنید. معمولا مدت زمان طی شده برای ثبت برند از طریق سیستم مادرید از مدت زمان ثبت برند از طریق دفاتر بیشتر است.
تفاوت ثبت برند در ایران و اروپا
در مطلب بالا مهمترین قسمتهای ثبت برند در ایران و اروپا گفته شد. حال زمان مقایسه آنها فرا رسیده است.
۱ – هزینهها : تفاوت هزینه ثبت برند در ایران و اروپا بسیار زیاد است. در کشور ایران با چند صد هزار تومان میتوانید شرکت ثبت کنید ولی در اروپا مبالغ بسیار بیشتر است
۲ – زمان ثبت برند : زمان هم از دیگر موارد ثبت برند در ایران و اروپا است . ثبت برند در ایران بسیار سریعتر انجام میگیرد.
۳ – جامعیت ثبت برند : شما در ثبت برند در مادرید اجازه فعالیت در کشورهای زیادی را به دست میآورید. در حالی که با ثبت برند در ایران فقط اجازه استفاده در ایران را دارید. این یک تفاوت بزرگ در ثبت برند در ایران و اروپا است.
۴ – قوانین ثبت برند : یکی دیگر از مهمترین تفاوتها در ثبت برند در ایران و اروپا قوانین آن است. در اروپا سختگیری زیادی در مورد شباهت بین برندها بوده و اجازه ثبت برندهای مشابه داده نمیشود.
۵ – ترجمه مدارک : بدیهی است که در اروپا باید تمامی مدارک ترجمه شده و سپس ارسال شود.
و ….
تفاوتهای دیگری در ثبت برند در ایران و اروپا وجود دارد ولی عمده آنها در بالا گفته شد.
نتیجه گیری :
در مقاله بالا ابتدا نحوه ثبت برند در ایران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته و نکات مهم آن ذکر شد . سپس مهمترین تفاوتهای ثبت برند در ایران و اروپا گفته شد. حقیقت آن است که شما برای ثبت برند در اروپا باید ابتدا آن را در ایران به ثبت برسانید و در واقع این دو در امتداد هم قرار دارند. بازار بزرگ اروپا و قدرت اقتصادی کشورهای آن همیشه برای بازرگانان جذاب است. ثبت برند در اروپا و از طریق مادرید راهی بسیار عالی برای درآمدزایی فوق العاده برای هر تاجری است.
اما پیچیدگیها و نکاتی دارد که باید حتما مورد دقت قرار گیرند. در واقع بهتر است از خدمات یک شرکت مشاور استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و به راحتی ثبت برند در ایران و اروپا را انجام دهید. شرکت ثبت دانا با سالها تجربه و خبره ترین کارشناسان در خدمت شماست. فقط کافیست با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان بهرهمند شوید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!