صاحبان برند ممکن است بنا به دلایلی بخواهند انتقال برند انجام داده و شخص و شرکت دیگری را جایگزین خود کنند . مقاله ( هر آنچه باید در مورد انتقال برند بدانیم ) دقیقا به همین مطلب میپردازد . خواهیم گفت به چه دلایلی بعضا صاحبان برندها ، آن ها را واگذار میکنند . در مورد مراحل انتقال برند صحبت خواهیم کرد و روند آن را با شما در میان خواهیم گذاشت . از مدارک لازم برای انتقال برند خواهیم گفت و نکات مهم آن را بیان خواهیم کرد . همچنین در طول مطلب بررسی خواهیم کرد که شرط اصلی و مهم انتقال برند چیست . از شما دعوت میکنیم با ادامه مقاله انتقال برند با ما همراه باشید .
مالکان شرکتهای بزرگ بعضا تصمیم به انتقال برند خود میگیرند . با این کار در واقع یک قسمت یا تمام برند شخصی شرکت را در ازای مبلغی واگذار میکنند . عملا با اینکار شهرت و اعتبار کسب شده برند خود را به دیگری منتقل میکنند . ولی اینکار به چه شکلی انجام میشود و اصلا چرا بعضا این کار را انجام میدهند و یا اصلا انواع انتقال برند بر چند نوع است . با این مطلب به تمامی سوالهای شما پاسخ خواهیم داد.
انواع انتقال برند :
۱ – اجباری : در این نوع از انتقال برند ، شخص به صورت غیر ارادی برند خود را به دیگری واگذار میکند . مثلا در صورت فوت شخص ، برند به بازماندگان منتقل خواهد شد . ورثه باید با مدارک لازم مراجعه کرده و انتقال برند را انجام دهند .
۲ – اختیاری : در این حالت شخص با اختیار کامل برند خود را واگذار میکند . در این حالت بسته به زمان تعیین شده ، شرکت دیگری میتواند اختیار برند را در دست بگیرد . در انتقال برند اختیاری دو حالت پیش می آید . یا شخص تمام امتیاز برند را واگذار میکند یا میتواند قسمتی را انتقال دهد . در حالت دوم فقط اجازه استفاده از همان قسمت واگذار شده داده میشود و اختیار بقیه برند با صاحب اولیه خواهد بود .
مهمترین مزیت های انتقال برند
۱ – خرید زمان : با خرید یک برند در واقع تمام اعتباری که شاید مدتها وقت صرف آن شده است را خریداری میکنید . در صورتی که شما بخواهید از اول شروع کنید باید هزینه زیادی را صرف رشد و ارتقا برند بکنید . همچنین وقتی که برای انتقال برند صرف میکنید بسیار کمتر از وقتی است که برای ثبت و تایید آن میگذارید . مهمترین مراحل قبلا انجام شده و شما محصول نهایی را درو میکنید .
۲ – ریسک کمتر : وقتی شما تازه یک برند را ثبت میکنید آینده به طور کامل مشخص نیست . شاید حتی نتوانید علامت تجاری خود را در بازار جا انداخته و ورشکست شوید . ولی خرید یک برند جا افتاده و معتبر باعث میشود شما مسابقه را از ابتدای خط شروع نکنید . کارهای مهم قبلتر انجام شده و در صورت خرید با قیمت معقول ، برنده اصلی شما خواهید بود .
۳ – استفاده از مجوزهای برند : شما در واقعا با خرید یک برند به تمام مجوزهای آن دسترسی پیدا خواهید کرد . دریافت هر کدام از این مجوزها مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است . در واقع شما به امکاناتی دست پیدا خواهید کرد که میتوانند برای شما به منبع درآمد تبدیل شوند . دریافت کارت بازرگانی یکی از این نمونه هاست .

مراحل انتقال برند :
شما باید ابتدا نام و اعتباری که میخواهید داشته باشید را به عنوان خریدار بررسی کنید . سپس به اداره ثبت رفته و استعلام برند مورد نظر خود را میگیرید . در آن جا مشخصات صاحب برند در اختیار شما قرار میگیرد . در قسمت بعد با صاحب برند صحبت کرده و در جریان جزئیات برند ( مجوزها و طبقه و …… ) قرار میگیرید . سپس در مورد مبلغ صحبت کرده و توافقات لازم را انجام میدهید . برای اینکه آن توافقات عملی شود حتما انتقال برند باید در دفترخانه و به صورت رسمی انجام شود . در مرحله نهایی این تغییر باید در روزنامه رسمی به چاپ برسد .
مهمترین مدارک مورد نیاز جهت انتقال برند :
۱ – تمام مدارک ثبت برند ( گواهی ثبت برند، آگهی رسمی و …. )
۲ – شناسنامه و کارت ملی مالک جدید و قدیم
۳ – شماره ثبتی و اظهار نامه برند
۴ – قرارداد انتقال برند
۵ – وکالتنامه ( در صورت داشتن وکیل )
۶ – صلح نامه تنظیم شده در دفترخانه
و …
مهمترین شرط در انتقال برند:
مهمترین شرط در انتقال علامت تجاری این است که به هیچ وجه نباید طبقه کالا تغییر کند . در واقع شما برند خود را دقیقا در همان دسته ای باید توسعه دهید که قبلا در آن قرار داشته است . مثلا اگر در زمینه لوازم الکترونیکی برندی ثبت شده باشد خریدار نیز باید دقیقا در همان طبقه کار کند . در واقع حق تغییر زمینه کاری به طور کامل از خریدار سلب شده است .
نتیجه گیری :
با مطلب بالا سعی کردیم تمامی مطالب در مورد انتقال برند را توضیح دهیم . از انواع انتقال برند گفتیم و مهمترین مزایای آن را هم مورد بررسی قرار دادیم . مهمترین مدارک مورد نیاز بیان شد و مهمترین شرط انتقال هم گفته شد . در مجموع باید با دیدی درست و آینده نگرانه به موضوع انتقال برند پرداخته شود . شما با خرید یک برند ثبت شده و معتبر مزایای زیادی به دست می آورید . در واقع مقدار زیادی از راه پیشرفت را بدون گذراندن سختی های زیاد طی میکنید . همچنین از مجوزهای گرفته شده توسط مالک قبلی هم میتوانید استفاده کنید . مهمترین عامل موفقیت این است که بتوانید خرید را با قیمت مناسب انجام دهید . دانا ثبت با داشتن نیروهای کارآزموده و سابقه مناسب میتواند در انتقال برند ثبت شده به شما یاری برساند . فقط کافیست با ما تماس بگیرید .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!