لوگو یا علامت تجاری، به عنوان نمادی شناخته میشود که هویت یک برند را معرفی میکند و ویژگیهای خاصی از یک برند را از سایران متمایز کرده و نمایان میسازد.
بنابراین علامت تجاری بهعنوان یک هویت بصری برند، برخی از ویژگیها و ارزشهای یک شرکت را نمایان می کند. لوگو بهطور طبیعی و ظاهری، ارتباط مستقیمی با شناخت مشتریان برقرار میکند و در ذهن آنها بهعنوان نمادی از برند حک میکند. این اجزای تصویری نهتنها نشاندهنده نام و لقب شرکت یا کسب و کار هستند بلکه نمایانگر یک تعهد و تفاوت معنایی نیز میباشند. با توجه به اهمیت لوگو و علامت تجاری در ادامه به بررسی صفر تا صد علامت تجاری چیست؟ چه کاربردی دارد؟ تفاوت لوگو و علامت تجاری چیست؟ و… می پردازیم.
🟠برای ثبت شرکت و ثبت لوگو حرفه ای در هر زمینه ای تنها کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید و این کار را به شرکت ثبت دانا بسپارید که در کوتاه ترین زمان ممکن با بهترین خدمات حقوقی شرکت دلخواه را برای شما به ثبت برسانیم فراموش نکنید ثبت دانا همراه شماست…
اما چرا ثبت دانا؟!
✅شرکت ثبت دانا پایین ترین قیمت در ارائه ی تمام خدمات و مشاوره جامع رایگان 24ساعته دارد.
✅برای ثبت شرکت شرکت نیاز به حضور شما در شرکت ثبت دانا نیست و قرارداد برایتان ارسال می شود و شما می توانید به صورت غیرحضوری و معتبر ثبت شرکت خود را انجام دهید.
✅صفر تا صد کار توسط شرکت ثبت دانا انجام می شود و مبلغی که در ابتدا اعلام می کنیم مبلغ نهایی کار است و وسط کار مبلغی اضافه نمی شود.
✅از لحظه ی ثبت شرکت تا انتهای کار تیم حرفه ای ثبت دانا در کنار شما خواهند بود.
✅بعد از اتمام کار تا 1 سال مشاوره و پشتیبانی رایگان برای شما انجام می شود.
✅تمام اقداماتی که بعد از ثبت شرکت لازم است توسط نیروهای ثبت دانا صورت می گیرید.
✅در مشاوره تخصصی و رایگانی که داریم با توجه به شرایط شما بهترین نوع ثبت شرکت که از نظر قیمت برایتان مقرون به صرفه باشد، به شما معرفی می شود.
برای ثبت شرکت به صورت غیرحضوری همین حالا با شماره های زیر تماس بگیرید.
✔️شماره تماس برای ثبت شرکت📞
خط ویژه
☎️ 02188768006
☎️ 09126268459
☎️ 02188759248
☎️ 02188759249
همچنین میتوانید به دفتر شرکت ثبت برند به آدرس زیر مراجعه کنید.
✔️آدرس دفتر شرکت ثبت دانا
📍تهران- خ سهروردی شمالی- خ شهید دکتر قندی غربی (پالیزی غربی)- ساختمان اداری 125- پلاک 69 -طبقه 6 – واحد 22
علامت تجاری چیست؟
نشان یا علامت تجاری، در واقع به عنوان یک نمادی از هویت و خصوصیت یک کسب و کار است و توانایی شناسایی یا تشخیص چیزی را برای ما فراهم میآورد. علامت تجاری، در واقع، ابزاری قدرتمند برای ایجاد تمایز و شناسایی کالاها و محصولات است. این نمادها با دقت و طراحی هوشمندانه، اطلاعات بیکلامی را در خود جای داده و فرآیند تصمیمگیری مصرفکننده را تسهیل میکنند. از این رو، ابزارهایی چون علامت تجاری، از اهمیت چشمگیری در زمینه اقتصادی و بازاریابی برخوردارند.
با داشتن علامت تجاری منحصر به فرد، مشتریان به راحتی قادرند کالاها و محصولات مورد نظر خود را از بین انواع مشابه تشخیص دهند. این علامتها نه تنها به ویژگیها و کیفیت محصولات اشاره میکنند بلکه به نوعی هویت و ارزشهای مرتبط با آن کالا یا محصول را نیز نمایان میسازند. از این رو، توانایی یک شرکت در ایجاد و حفظ یک علامت تجاری قوی، میتواند بر تصمیمگیری مصرفکنندگان و حتی موفقیت یک کسبوکار تأثیرگذار باشد.
تفاوت لوگو و علامت تجاری
لوگو و علامت تجاری، اساساً دو واژه مترادف هستند و معانی آنها در واقع به یکدیگر اشاره دارند؛ به عبارت دیگر، علامت تجاری به عنوان ترجمهای از واژه “لوگو” در زبان انگلیسی است. این دو مفهوم به عنوان یکی از حقوق مالکیت فکری در نظر گرفته میشوند، که شامل عبارات، طرحها، علامتها و نشانههایی هستند که توانایی تشخیص و تمایز محصولات را از یکدیگر امکان پذیر می کنند.
مالک علامت تجاری میتواند یک فرد حقیقی یا شخص حقوقی باشد و این شخص حقوقی میتواند به عنوان یک شرکت تجاری یا یک سازمان تجاری بزرگ یا حتی یک کارگاه تولید کوچک، شناخته شود. این تعریف نشاندهنده اهمیت حقوق مالکیت فکری در تشویق به توسعه و نوآوری است.
از آنجا که در متون رسمی و قانونی ایران، از عبارت “علامت تجاری” استفاده شده است، به همین دلیل تاکید می شود به جای استفاده از واژه لوگو از معادل آن یعنی علامت تجاری استفاده شود؛ با اینکه در واقع هر دو اصطلاح معانی یکسانی را متضمن میشوند.
اهمیت استفاده از علامت تجاری
لوگو یا علامت تجاری، باید به نحوی به زیبایی طراحی و ارائه شود تا دریافت کنندهاش نه تنها به یاد داشته باشد بلکه از آن احساسات مثبت و خوشایندی نیز به دست آورد. کارکرد اساسی لوگو این است که مفاهیم و احساسات برند را به مخاطبان منتقل کند و هر چه این انتقال با کیفیت و خوبتر صورت گیرد، ماندگاری آن افزایش مییابد.
🟦 اهمیت لوگو نه تنها به ماندگاری و شناخته شدن آن است، بلکه باید توانایی داشته باشد که اطلاعات بصری مرتبط با محصول، کالا، یا خدمت را به طور واضح منعکس کند.
🟦 در واقع، لوگو قادر به نمایش تفکر نهان درون یک کسب و کار، به تجسم فرهنگ سازمانی، و حتی به ارائه معرفی موثر از کسب و کار با هزینه کمتر است. این نماد تجاری میتواند هویت و شخصیت یک مجموعه را به طور کامل به تصویر بکشد؛ به عنوان یک ابزار کلیدی، لوگو نه تنها میتواند ارتباط بین مخاطبان و برند را بهبود بخشد، بلکه به عنوان یک راه ارتباطی کوتاه موجب ایجاد رضایت و تاثیرگذاری بیشتر شود.
🟦 علامت تجاری یا نشان تجاری، به هر شکل و شمایی که نمایانگر یک محصول یا خدمت باشد، برای تمایز آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه بکار میرود. حقوق حاصل از ثبت علامت تجاری، یک حقوق قابل اعتماد است که تحت حمایت قانونی قرار میگیرد. از آنجایی که علامت تجاری به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته میشود، میتواند مورد خرید و فروش قرار گیرد.
🟦 انتقال علامت تجاری نیز میتواند به صورت قراردادی انجام شود که در آن صاحب علامت تجاری حقوق مرتبط با آن را به فروش میرساند. این انتقال ممکن است در هنگام ثبت اظهارنامه یا بعد از ثبت علامت صورت گیرد.
ویژگی های علامت تجارتی موفق
یک نشان تجاری موفق دارای ویژگی و خصیصه هایی است که در ادامه به بررسی مهمترین آن ها می پردازیم:
نوآوری نشان تجاری
این اصطلاح به معنای ضرورت جدید بودن شکل و طراحی نشان تجاری میباشد که بر روی محصولات جدید برای ثبت استفاده میشود. در نشانهای تجاری مرکب، ممکن است برخی اجزا از دو نشان متفاوت باشند ولی بخشهای دیگر یکسان و مشابه باشند، به گونهای که اشتراک مشترک بین دو نشان، منجر به اختلافات و دعاوی حقوقی شود.
خلاقیت نشان تجاری
یک نشان تجاری موفق باید صفات خود را از طریق خلاقیت و اصالت نشان دهد. اصالت به معنای انحصاری بودن و عدم استفاده از نشان تجاری مشابه توسط دیگران است. همچنین، خلاقیت نیز نیازمند تولید نمونه منحصربفرد و یونیک نشان تجاری به گونهای است که از نشانهای قبلی بهطور کامل متمایز شود.
عدم ایجاد ابهام در ذهن مشتری
نشان تجاری نباید به گونهای طراحی شود که مشتری را در وضعیتی قرار دهد که اشتباه کند و با نشانهای دیگر که تا حدی مشابه باشند یکسان در نظر بگیرد، یا به اصطلاح عامیانه گیج شود. ایجاد ابهام در ذهن مشتری ممکن است با انتخاب نام مناطق خاص بهعنوان نشان تجاری برای یک محصول خاص که در اصل ارتباطی با آن منطقه ندارد، ایجاد شود و باعث گمراهی در انتخاب و خرید محصول گردد.
قابلیت انتقال نشان تجاری
مطابق ماده ۱۲ قانون ثبت علائم و اختراعات که بیان میکند “نشان تجاری قابل انتقال است اما انتقال آن در برابر اشخاص ثالث تا زمان ثبت آن معتبر نخواهد بود.” مهم است که نشان تجاری قابلیت انتقال داشته باشد. اما برای اینکه این انتقال در مقابل افراد ثالث معتبر باشد، باید روش انتقال نشان از صاحب قبلی به صاحب جدید، به شکل رسمی و ثبتشده صورت گیرد.
ثبت علامت تجاری چه مزایایی دارد؟
- تضمین میشود که مشتریان بتوانند محصولات تولیدی شما را بهوضوح از یکدیگر تشخیص دهند. این امر به شرکتها این قابلیت و امکان را میدهد که محصولات خود را از دیگران متمایز کرده و به شکل منحصربهفردی به بازار عرضه کنند.
- از جمله ابزارهای بازاریابی است که نقش اساسی در ساخت یک دید کلی از کسب و کار و ایجاد شهرت برند شرکتها ایفا میکنند. این ابزارها، به افراد ثالث نیز اجازه استفاده از آنها را میدهند و در عین حال، به عنوان یک منبع مستقیم درآمد از حق امتیازها شناخته میشوند.
- اعطای نمایندگی با موافقتنامههایی که به عنوان جزء ضروری محسوب میشوند، این امکان را به شرکتها میدهد که از حق امتیازها استفاده کنند. این موافقتنامهها ممکن است بهعنوان دارایی ارزشمندی برای کسبوکارها محسوب شوند و همچنین به شرکتها این امکان را میدهند که در مسیر حفظ یا بهبود کیفیت محصولات خود، سرمایهگذاری نمایند.
- از این نظر، این موافقتنامهها میتوانند به شرکتها تشویق بیشتری برای ارتقاء کیفیت و همچنین دریافت وامهای مفید برای توسعه فعالیتهای خود ارائه دهند.
کلام آخر
در این مطلب تلاش شد این مساله که علامت تجاری چیست همراه با ویژگی و مزایای ثبت علامت تجاری بررسی شود، بنابراین در صورتی که دارای کسب و کاری هستید بهتر است برای گسترش و همچنین جلوگیری از سوء استفاده از حقوق مادی و معنوی علامت تجاری مورد نظر خود را ثبت کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!