حتما تاکنون تعداد دفعات زیادی عنوان استاندارد را برای تضمین کیفیت یک محصول شنیده اید و پس از اطمینان از داشتن علامت استاندارد با خیال راحت خرید خود را انجام داده اید زیرا نشان استاندارد ضامن کیفیت کالا و خدمات ارائه شده می باشد،اما برای چه محصولات یا خدماتی می توان علامت استاندارد دریافت کرد؟ روش دریافت نشان استاندارد چیست؟ چه مدارکی برای دریافت علامت استاندارد لازم است؟ و سوالاتی از این قبیل که دانستن آن تا حد زیادی دریافت نشان استاندارد را ساده می کند در ادامه به صورت مفصل پاسخ می دهیم، بنابراین در صورتی که به دنبال اخذ نشان استاندارد هستید حتما تا انتها با ما همراه باشید.
برای اطلاع از ثبت شرکت در تبریز، ثبت موسسه مهاجرتی یا ثبت شرکت در دبی می توانید از مجموعه مقالات ثبت دانا استفاده کنید زیرا در صورتی که تمامی مراحل ثبت شرکت به درستی انجام شود، در نتیجه سوددهی بالایی برای متقاضی به همراه دارد.
استاندارد به چه معنی است؟
شاید برای شما نیز سوال باشد که کلمه استاندارد به چه معناست و زمانی که می گوییم محصول یا کالایی استاندارد است، دقیقا چه چیزی دریافت کرده؟! عبارت استاندارد به معنای نظم و هماهنگی است و زمانی که می گوییم استانداردهای لازم در رابطه با محصولی رعایت شده است به منظور رعایت نظم و هماهنگی خاص و تولید شده بر طبق قوانین و کیفیت مورد قبولی می باشد و با توجه به کیفیت محصول آزمایش های متفاوتی برای آن انجام شده که در نهایت تضمین کیفیت است.
آیا دریافت نشان استاندارد ضروری است؟
آیا برای همه محصولات دریافت نشان استاندارد ضروری است؟ این علامت یا نشان به معنای تضمین کیفیت و تولید شده بر طبق قوانین خاصی است اما برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است انواع علامت استاندارد را بررسی کنیم اما به صورت کلی نشان استاندارد نشان دهنده کیفیت محصول است و در مواقعی که ضروری نمی باشد با دریافت نشان استاندارد می توان مشتری را نسبت به کیفیت کالا و محصولات مطمعن کنیم و در نهایت سود فروش خود را افزایش دهیم بنابراین دریافت نشان استاندارد در قدم اول به سود تولید کننده و سپس مشتری است.
انواع نشان استاندارد ملی
شاید تاکنون به این مساله توجه نکرده اید که استاندارد چند نوع است و تصور شما بر این بوده که تنها یک نوع استاندارد وجود دارد و همان علامتی است که روی محصولات و کالای روزمره مشاهده می شود امــا این برخلاف تصور دو نوع استاندارد وجود دارد استاندارد اجباری و استاندارد تشویقی، لازم به ذکر است استاندارد به صورت ملی تعیین می شود به این منظور که ممکن است ویژگی هایی در استاندارد ایران در کشورهای دیگر مورد تایید نباشد و برعکس به همین سبب استاندارد ملی ایران در ایران کاربرد داشته و دارای اعتبار است.
استاندارد اجباری
استاندارد اجباری یکی از دو استاندارد ملی است و برای محصولاتی که بدون نشان استاندارد نمی توان به فروش رساند استفاده می شود، برخی محصولات غذایی و بهداشتی بدون داشتن علامت استاندارد قابل ارائه به بازار نمی باشند از این رو دریافت نشان استاندارد اجباری و الزامی است.
بنابراین در صورتی که شما دارای کارگاه یا تولیدی هستید و محصولاتی از این قبیل تولید می کنید ابتدا دریافت نشان استاندارد را در برنامه های کاری خود قرار دهید زیرا بدون این علامت فعالیت های شما جنبه قانونی ندارد.
ثبت برند یکی دیگر از مواردی است که برای رشد کسب و کار الزامی می باشد، زیرا بدون داشتن برند و ثبت علامت تجاری احتمال سوء استفاده از محصولات و تولیدات شما افزایش می یابد، لازم به ذکر است استعلام ثبت برند و ثبت شرکت اجباری نمی باشد اما می تواند فعالیت ها و تولیدات را به صورت چشمگیری افزایش دهد.
استاندارد تشویقی
گاهی اوقات تولید و فروش برخی محصولات نیازی به دریافت استاندارد اجباری نمی باشد به این معنا که بدون نشان استاندارد نیز می توان محصولات خود را به فروش برسانید و هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد اما امکان دریافت نشان استاندارد تشویقی وجود دارد؛ اما سوال مهمی چرا استاندارد تشویقی دریافت کنیم؟
با استفاده از این استاندارد می توانید به راحتی کیفیت محصولات خود را به مشتری ثابت کنید و دیگر نیازی به استفاده از راه و روش های طولانی و زمان گیر نمی باشد و همین مساله که کالای تولیدی شما توانسته علامت استاندارد دریافت کند حتما کیفیت قابل قبولی داشت است.
بنابراین با استفاده از نشان استاندارد می توانید اعتماد مشتریان را جلب کنید و میزان فروش خود را افزایش دهید و در نتیجه سود بالایی از آن کسب کنید.
عوامل موثر بر رعایت اصول نشان استاندارد ملی
در اغلب کشورهای دنیا به صورت کلی قوانین مشخصی به عنوان معیارهای استاندارد وجود دارد و جهت تدوین و دریافت نشان استاندارد نیز از آن استفاده می شود اما در نهایت اجرای این قوانین به عوامل مختلفی بستگی دارد که فرهنگ جامعه یکی از مهمترین آن ها به حساب می آید.
به عبارتی ابتدا لازم است مصرف محصولات استاندارد را بین مردم فرهنگ سازی کنیم تا تولید کننده ها نیز مجبور به رعایت استاندارد در محصولات برای ارائه به بازار باشند زیرا یکی از عوامل مهم فرهنگ جامعه و نهادینه کردن این موضوع است.
توجه کنید اگر برای تولید برخی محصولات ضروری است نشان استاندارد ملی را دریافت کنیم، بنابراین نباید قبل از دریافت مجوزهای لازم تولید را آغاز کنیم زیرا در نهایت سبب اتلاف سرمایه و بیکاری افراد خواهد شد.
نحوه گرفتن نشان استاندارد برای محصول
برای دریافت نشان استاندارد یک محصول ابتدا لازم است تمامی مدارک لازم را که در ادامه به صورت کامل معرفی می کنیم، آماده کنید، سپس با مراجعه به سامانه isom.isiri.gov.ir با طی کردن مراحل و فرآیند لازم در نهایت مدارک را بارگذاری کرده و کلمه عبور و پسوورد را دریافت کنید تا بتوانید نشان استاندارد ملی دریافت کنید.
روش دریافت نشان استاندارد
مراحل دریافت نشان استاندارد از جمله موارد مهمی است که حتما لازم است قبل از آغاز این فرآیند به صورت کامل با آن آشنایی داشته باشید، قبل از هرچیزی ابتدا تاکید می کنیم که دریافت نشان استاندارد دارای پیچیدگی هایی است که در صورت نداشتن اطلاعات و دانش کافی در این زمینه احتمال ایجاد چالش های زیادی وجود دارد.
بنابراین اگر زمان و فرصت کافی برای این طی کردن این فرآیندها ندارید بهتر است این مهم را به کارشناسان و متخصصین واگذار کنید، کارشناسان مجموعه ثبت دانا با تجربه بالا و آشنایی با تمام نکات و جزئیات این مسیر می توانند شما را در مسیر رسیدن و دریافت نشان استاندارد راهنمایی کند و زمان این فرآیند را به حداقل برسانند.
اما در صورتی که قصد دارید این مراحل را خودتان به انجام برسانید به فرآیند زیر دقت کنید و تمام جزئیات را در نظر بگیرید:
- ابتدا لازم است واحد تولیدی شما تمام مجوزهای لازم را برای تولید محصولات مورد نظر دریافت کرده باشد ، توجه کنید مجوزها برای هرکالایی متفاوت است.
- مرحله بعد فراهم کردن تمام امکانات و تجهیزات برای تولید کالا و محصولات که این مساله در دریافت نشان استاندارد اهمیت بالایی دارد.
- مرحله دیگر مراجعه به سازمان مربوطه و ارائه فرم های تکمیل شده به مسئول مربوطه در سازمان که در این مرحله اعطای مجوز موقت برای تولید محصولات متقاضی صادر می شود.
- در این مرحله متقاضی ویژگی های محصولات خود را از سازمان استاندارد دریافت می کند؛ به عنوان مثال در بسته بندی محصولات بهداشتی چه نکاتی لازم است رعایت شود و…
- در مرحله بعدی خط کنترل کیفیت تولیدی خود را به کارشناسان و بازرسین این سازمان معرفی می کنند.
- در صورتی که برای واحد تولیدی شما ثبت برند یا ثبت شرکت انجام شده است حتما باید گواهی ثبت آن نیز به سازمان استاندارد ارائه شود.
- در بخش تولید حتما لازم است بخشی را به عنوان آزمایشگاه برای کنترل کیفیت محصولات در نظر بگیرید و با ارائه اسناد و مدارک به سازمان استاندارد وجود و نحوه کارکرد صحیح آن را اطلاع دهید.
- سپس نظام نامه را تکمیل کرده و حتما توجه کنید برای تکمیل این بخش از کارشناسان و متخصصین باتجربه کمک بگیرید.
- در نهایت با ارائه نمونه ای از محصولات خود به سازمان استاندارد کشور منتظر تایید کیفیت آن بمانید.
- پس از تایید کیفیت محصولات و کالای مورد نظر استاندارد را دریافت کرده اید و پس از این می توانید بر روی کالا و محصولات خود از علامت استاندارد استفاده کنید و با این علامت مشتری های خود را افزایش داده و اعتبار بالایی به محصولات خود دهید.
مدارک لازم برای دریافت پروانه استاندارد
توجه کنید مدارکی که در ادامه معرفی می کنیم جهت دریافت نشان استاندارد کالا و محصولات در ایران است و برای استاندارد تشویقی و اجباری نیز می توان با این مدارک تمامی مراحل را به پایان رساند.
- ارائه کپی برابر با اصل آگهی روزنامه ثبت شرکت تولیدی و آگهی ثبت تغییرات در صورت وجود
- ارائه کپی برابر با اصل پروانه ساخت
- ارائه کپی برابر با اصل پروانه بهره برداری
- ارائه کپی برابر با اصل پروانه فعالیت قانونی
- ارائه گواهی ثبت برند و ثبت علامت تجاری و تمامی مدارک مرتبط با علامت
- ارائه مدارک گواهی بر دریافت سیب سلامت برای مواد غذایی
مدارک اشاره شده در اصل مدارکی جهت تاسیس و راه اندازی یک واحد تولیدی است و جهت افزایش کیفیت محصولات و کسب اعتبار بیشتر علاوه بر این مدارک دیگری نیز لازم است که می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ همچنین در صورت اخذ هریک از مدارک زیر زمان اخذ نشان استاندارد حتما آن را ارائه دهید.
- کپی گواهینانه ISO 9001
- ارائه کپی برابر اصل از پروانه مدیریت کیفیت
- ارائه نمودار فرایند تولید
- ارائه گواهی کالیراسیون که جهت کنترل کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود.
- و…
در نظر داشته باشید مدارک اشاره شده متناسب با شرایط و نوع فعالیت متقاضی متفاوت است، بنابراین بهتر است جهت اطلاع از تمامی مدارک به صورت کامل همراه با جزئیات با کارشناسان ثبت دانا تماس بگیرید تا علاوه براین از مواردی همچون قیمت ثبت شرکت، هزینه ثبت برند و… به صورت کامل مطلع شوید.
استاندارد تا چه مدت اعتبار دارد؟
تصورات و البته اشتباهات مختلفی در رابطه با دریافت نشان استاندارد وجود دارد که یکی از مهمترین و اصلی ترین آن ها زمان اعتبار نشان استاندارد است، توجه کنید پس از طی کردن مراحل فوق و دریافت نشان استاندارد اینن علامت تنها یک سال دارای اعتبار است و پس از اتمام می توانید مجددا برای تمدید آن اقدام کنید، در غیر اینصورت و برخلاف این عمل کنید پیگرد قانونی به همراه دارد.
و نکته مهم در رابطه با بازدید های سرزده و بدون اطلاع از جانب سازمان استاندارد ملی است، بنابراین اگر نشان استاندارد دریافت کرده اید تصور نکنید که می توانید هرکالایی را با کیفیت مختلف تولید کنید، زیرا این سازمان دارای بازرس هایی است که به صورت سرزده و اتفاقی جهت بازدید از تولیدی در همان محل حاضر می شوند و بخش های مختلف را بررسی می کنند و اگر از قوانین و مقرراتی که به آن تاکید شده است سرپیچی کرده باشید و کالای با کیفیت پایین تولید کرده باشید نشان استاندارد شما باطل شده و احتمال جریمه های سنگین نیز وجود دارد.
بنابراین اکیدا توصیه می شود پس از دریافت نشان استاندارد مطابق معیارهای تعیین شده کالا و محصولات را تولید کنید تا هیچ گونه خطری تولید و نشان استاندارد شما را تهدید نکند و مشتری نیز پس از استفاده از کالا و مشاهده کیفیت مجدد برای خرید محصول شما را انتخاب می کند و این به معنای افزایش سوددهی می باشد.
هزینه گرفتن استاندارد
جهت دریافت نشان استاندارد و مراحل اخذ آن نیاز است تا هزینه هایی پرداخت شود و هزینه های نهایی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در موارد مختلف متفاوت است، بنابراین برای اطلاع از هزینه ها هرماه با جزئیات می توانید با کارشناسان ثبت دانا تماس بگیرید تا علاوه براین از قیمت ثبت شرکت در تهران، هزینه استعلام ثبت برند و صفر تا صد ثبت شرکت مطلع شوید.
کلام آخر
نشان استاندارد از جمله علائمی است که می تواند اعتبار و کیفیت محصول را نزد مشتریان افزایش دهد، از این رو در این مقاله روش دریافت نشان استاندارد، مراحل، مدارک، قوانین و… به صورت کامل بررسی شده است که می توانید جهت دریافت این نشان اقدام کنید.
همچنین می توانید این مهم را به کارشناسان مجموعه ثبت دانا واگذار کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن نشان استاندارد برای تولیدات و محصولات شما دریافت شود، همچنین در صورتی که قصد ثبت شرکت دارید می توانید از خدمات ثبت شرکت در محل این مجموعه استفاده کرده و تمامی مراحل را به تیم تخصصی ثبت دانا واگذار کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!