وقتی انسان با مسئلهای روبرو میشود که اطلاعات زیادی در مورد آن ندارد نگران میشود. این امر امکان دارد باعث شود حتی از انجام آن کار منصرف گردد. در مورد ثبت شرکت نیز همین موضوع صادق است. به همین دلیل مقاله راهنمای گام به گام مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها نوشته شد. در این نوشته سعی داریم شما را با صفر تا صد مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها آشنا کنیم.
سعی میکنیم که به طور کامل جزئیات را بیان کنیم و به همه سوالات شما نیز پاسخ خواهیم داد. پس اگر تمایل دارید تمام مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها را به طور کامل بدانید با ما همراه باشید. پیش از هر توضیحی لازم است انواع شرکت در ایران بیان شده و مورد بررسی قرار گیرد.
انواع شرکت
موارد زیر انواع کلی شرکت است که در ایران قابل ثبت بوده و به شرح ذیل است:
۱ – سهامی خاص
۲ – سهامی عام
۳ – مسئولیت محدود
۴ – تضامنی
۵ – مختلط ( سهامی و غیر سهامی )
۶ – تعاونی
۷ – نسبی
بدیهی است که مدارک مرتبط با ثبت شرکت نسبت به انواع دیگر شرکت متفاوت است. از این رو لازم است ابتدا مدارک مورد نظر برای هر کدام بیان شود.
مدارک ثبت شرکت انواع شرکت
برای هر کدام از انواع شرکت مدارک مختلفی مورد نیاز است که مهمترین آنها از این قرار است:
مدارک مورد احتیاج برای ثبت شرکت سهامی خاص
۱ – اظهارنامه و اساسنامه شرکت هر کدام دو نسخه
۲ – تمامی مدارک هویتی کل سهامداران و اعضا شرکت
۳ – دو صورتجلسه مرتبط با مجمع عمومی و هیات مدیره
۴ – تعهد نامه هیات مدیره و کلیه افراد بازرس شرکت مبنی بر نداشتن مشکل قانونی برای عهده دار شدن سمت در شرکت
۵ – ارائه برگه فیش واریزی بانکی مرتبط با مبلغ سرمایه اولیه و همچنین ارائه گواهی تایید صادر شده از طرف بانک
مدارک مورد احتیاج برای ثبت شرکت سهامی عام
۱ – داشتن دو نسخه از اظهارنامه، اساسنامه، صورتجلسه هیات مدیره و مجمع
۲ – مدارک هویتی مدیران
۳ – آگهی دعوت مربوط به مجمع موسسین
۴ – گواهی بانکی
۵ – ارائه مجوزهای لازم
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اداره ثبت شرکتها
۱ – ارائه کپی مدارک هویتی سهامداران و مدیران
۲ – تقاضانامه ، اساسنامه و صورت جلسه مجمع و هیات مدیره و امضای تمامی آنها توسط سهامداران
۳ – ارائه مجوزهای لازم
۴ – گواهی ثنا
۵ – معرفی نامه نمایندگان
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط سهامی در اداره ثبت شرکتها
۱ – شرکتنامه و اساسنامه
۲ – لیست اسامی مدیران
۳ – برگه تعهد مدیر شرکت مبنی بر تعهدات مرتبط با پرداخت سرمایه
۴ – سوابق مربوط به مجمع عمومی شرکت
مدارک لازم جهت ثبت شرکت مختلط غیر سهامی
۱ – شرکتنامه و اساسنامه
۲ – اسامی شرکای ضامن که مناصب مدیریتی در شرکت دارند
مدارک لازم جهت ثبت شرکت نسبی در اداره ثبت شرکتها
۱ – دو نسخه از اساسنامه، شرکتنامه و تقاضانامه
۲ – ارائه مجوزهای لازم
۳ – ارائه فرم تعیین نام
۴ – کپی مدارک هویتی اعضا
۵ – ارائه گواهی ثنا
۶ – دو نسخه از جلسات هیات مدیره و مجمع عمومی
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تعاونی
۱ – دو نسخه از تقاضانامه، شرکتنامه، صورتجلسه مجمع و هیات مدیره
۲ – اصل مجوز اداره تعاون
۳ – سه نسخه اساسنامه
۴ – ارائه فرم تعیین نام
۵ – گواهی بانکی
موارد بالا مهمترین مدارک برای طی مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها بودند. حال زمان آن است که توضیح دهیم برای ثبت شرکت دقیقا چه کاری باید انجام شود. برای انجام این کار بهترین راه اقدام از طریق سامانه ثبت شرکتها میباشد. در این سامانه باید فرمهای گفته شده به دقت پر شود و تمامی مدارک لازم بارگزاری گردد. در مرحله نهایی تمامی مدارک باید برای تکمیل مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها به آنجا ارسال شود .
مطالعه مقاله : تاریخچه ثبت شرکت در ایران را به شما پیشنهاد میدم.
مراحل ثبت در سامانه ثبت شرکتها
برای طی مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها ابتدا لازم است به سامانه اداره ثبت شرکتها مراجعه کرده و مراحل زیر را طی کنید:
۱ – اطلاعات متقاضی : در این مرحله باید اطلاعات درخواستی را به دقت پر کنید و تمامی آنها را وارد نمایید.
۲ – انتخاب نام : یکی از مهمترین مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها انتخاب نام است. شما باید پنج نام را به ترتیب اولویت وارد کنید . این نام ها نباید تکراری باشند و همچنین باید قوانین مرتبط با نامگذاری در آنها رعایت شده باشد. نام انتخابی حتما باید ایرانی بوده و متعلق به کشورهای بیگانه نباشد. همچنین باید حداقل دارای سه سیلاب باشد. بعد از این مرحله کدی به شما داده میشود که جهت پیگیریهای بعدی مورد نیاز است.
۳ – موضوع شرکت: مرحله دوم از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها انتخاب موضوع شرکت است. لازم به ذکر است بهتر است قبلا در مورد تمامی مراحل با شرکای خود به توافق رسیده باشید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. توجه فرمایید که اگر موضوع فعالیت شما در لیست نبود میتوانید در قسمت شرح فعالیت آن را بیان کنید. همچنین مدت فعالیت شرکت هم در این قسمت لازم است بیان شود.
۴ – آدرس شرکت: این قسمت نیز از مهمترین مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها است. شما باید آدرس و کد پستی خود را در این مرحله وارد نمایید. بهتر است قبل از شروع به ثبت شرکت مکان مورد نظر را تهیه کرده باشید. در غیر این صورت میتوانید آدرس خود یا شرکای شرکت را وارد نمایید. این قسمت از آن جهت حائز اهمیت است که از این به بعد تمامی مدارک به این آدرس ارسال خواهد شد.
۵ – سرمایه اولیه شرکت : در این مرحله لازم است سرمایه اولیه شرکت مشخص گردد. در مورد شرکتهای سهامی تعداد سهم و ارزش اسمی هر کدام باید ذکر گردد.
۶ – نام شرکا : در این قسمت فرمی در اختیار شما بر روی سایت قرار میگیرد که در آن باید نام شرکا و کد ملی هر کدام را ذکر نمایید.
۷ – سمت افراد : در این مرحله با توجه به مشورت با شرکایتان باید تمامی افراد دارای سمت ذکر شده و زمان شروع فعالیت آنها نیز درج گردد.
۸ – مشخص کردن سهام : یکی دیگر از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها مشخص کردن تعداد سهام است. در این قسمت ابتدا نام هر یک از شرکا را انتخاب و سپس بعد تعداد سهام تعلق گرفته به آن فرد را مشخص کنید.
۹ – اطلاعات نماینده شرکت : سامانه از شما میخواهد که اطلاعات مرتبط با نماینده شرکت و اختیارات آن را وارد نمایید.
۱۰ – مشخص کردن شعب شرکت : در صورتی که تمایل به داشتن شعبه دارید باید در این مرحله اطلاعات آن را وارد نمایید. در واقع این مرحله از مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها صرفا برای شرکتهایی است که خواهان شعبه هستند.
۱۱ – انتخاب روزنامه و سال مالی : باید در این قسمت تاریخ دقیق سال مالی خود را مشخص کنید. همچنین روزنامه شرکت خود را نیز از بین اسامی موجود انتخاب میکنید.
۱۲ – اظهارنامه یا تقاضانامه : در این مورد باید از قبل متن مرتبط با تقاضانامه یا اظهارنامه را تهیه کرده باشید. حال باید آن را عینا کپی کرده و وارد سایت نمایید.
۱۳ – تکمیل اساسنامه ، شرکتنامه و اظهارنامه: در این مراحل باید بر روی گزینه تکمیل مدارک مربوط با هر کدام از اسناد شرکت کلیک نمایید. چنانچه اساسنامه، شرکتنامه و یا اظهارنامه مشکلی داشت میتوانید تصحیح کنید. .وقتی تمام مراحل را تایید کردید ثبت نام شما در سامانه به پایان میرسد اما هنوز یک مرحله باقی مانده است.
ارسال پستی مدارک
شما در مرحله آخر باید تمامی مدارک را به امضای شرکا رسانده و به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید.
جهت پیگیری امور ثبت شرکت میتوانید از کد پیگیری که قبلا در اختیار شما قرار داده شده استفاده کنید. اگر وضعیت ثبت شرکت شما به مرحله صدور آگهی رسید یعنی تمامی مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها درست انجام شده است.
در این مرحله ابتدا باید به اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید و مدارک خود را دریافت نمایید. سپس لازم است جهت ارسال آگهی کارهای مرتبط را انجام دهید. باید به سامانه روزنامه رسمی مراجعه و آگهی خود را در آن ثبت کنید. در مرحله بعد باید سراغ اداره مالیات رفته و دفاتر پلمپ مالیاتی را دریافت نمایید.
نتیجه گیری :
در مقاله بالا مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. برای هر کدام از انواع شرکت تمامی مدارک لازم جهت ثبت شرکت گفته شد. همچنین مراحل ثبت در سامانه ثبت شرکتها نیز به طور کامل و دقیق بررسی شد. در حقیقت شما با ثبت شرکت به دنیایی از امکانات از جمله تسهیلات بانکی ، امکان شرکت در مناقصه و مزایده، حمایت قانون ، امکان قرارداد با شرکتهای بزرگ دولتی و……دسترسی پیدا میکنید.
پس ثبت شرکت در مجموع گزینه معقولی برای فعالیتهای تجاری به حساب میآید. ولی باید از قبل شناخت دقیقی به انواع شرکت، دفاتر پلمپ مالیاتی، نکات مرتبط با انواع سهام و … داشته باشید. پس بهتر است که با شرکتهای معتبر در این زمینه مشورت کنید . شرکت ثبت دانا با سالها تجربه میتواند به تمام سوالات شما در زمینه مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها و سوالات دیگر پاسخ دهد. کافی است با ما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!