راهنمای کامل ثبت شعبه برای تمامی شرکتها
ثبت شعبه دغدغه بسیاری از شرکتها در مسیر رشد و گسترش کسبوکارشان است. اما مراحل کار چیست؟ آیا یک شرکت میتواند به راحتی در یک شهر دیگر شعبه تاسیس کند؟ آیا این امکان وجود دارد در شهری که شرکت اصلی در آن ثبت شده نیز شعبهای تاسیس کرد؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ داده میشود پس تا پایان با ما همراه باشید.
تعریف شرکت و انواع شرکتها به زبانی ساده
یک شرکت به زبانی ساده تجمع تعدادی از افراد است که برای انجام فعالیتی خاص با هم همکاری میکنند. این فعالیت میتواند در هر عرصه هایی اعم از تجاری، فرهنگی یا اجتماعی باشد. با کنار هم قرار گرفتن نیروها و سرمایه های افراد، شانس بیشتری برای موفقیت برای آنها بوجود خواهد آمد. به طور کلی شرکتها به دو دسته تجاری و مدنی تقسیم میشوند. شرکتهای مدنی فعالیت تجاری و درآمدزا ندارند و در جهت کارهای فرهنگی یا خیرخواهانه فعالیت میکنند.
پرکاربردترین شرکتهای تجاری شامل موارد زیر است:
. شرکت تجاری سهامی خاص
. شرکت تجاری سهامی عام
. شرکت تجاری تضامنی
. شرکت تجاری نسبی
. شرکت تجاری با مسئولیت محدود
هر شرکت خارجی نیز میتواند برای خود اقدام به ثبت شعبه شرکت در ایران کند. بر اساس قانون تنها کشورهایی اجازه ثبت و انجام فعالیت در ایران را دارند که شرکتهای ایرانی نیز بتوانند در انجام همان فعالیت در آن کشور خارجی، مجوز بگیرند. برای مثال شرکت سامسونگ تنها در صورتی میتواند مجوز فعالیت در ایران و راه اندازی شعبه را دریافت کند که یک شرکت ایرانی ساخت لوازم الکترونیکی منزل نیز بتواند در صورت درخواست مجوز ثبت شعبه در کره جنوبی را بگیرد.
تعریف شعبه شرکت و فعالیتهای وابسته به آن
پس از نگاهی کلی به تعریف شرکت حالا نوبت به بررسی شعبه آنها است. شرکتها برای گسترش دامنه فعالیتهای خود میتوانند دفتر جدیدی را برای خود تعیین کنند. این دفتر یا همان شعبه شرکت درواقع نماینده هایی از شرکت اصلی محسوب میشود و باید همان فعالیت شرکت مادر را انجام دهد. همچنین نام شعبه باید عینا مثل شرکت اصلی بوده و به صورت ترجمه یا اختصاری بکار نرود. میزان اختیارات شعب، توسط شرکت مادر تعیین شده و شامل مزایا و همچنین قوانین درون سازمانی شرکت اصلی خواهد بود. طبق قانون، ثبت شعبه به معنی ایجاد تغییر در فعالیت شرکت اصلی شمرده میشود و چاپ آگهی و اعلام آن در روزنامه های رسمی از موارد ضروری است. به همین دلیل اگر قصد گرفتن شعبه همزمان با تاسیس شرکت اولیه خود را داشته باشید، هزینه های انجام کار به مراتب کمتر خواهد شد.
نکته دیگر تفاوت بین شعبه و نمایندگی است. بدون در نظر گرفتن فاصله از شرکت اصلی، شعبه معمولا بخشی از شرکت اصلی است و مسئولیت رفتار و امور آن برعهده دفتر مرکزی است. اما نمایندگیها از این جهت مستقل محسوب میشوند و عهده دار عواقب هرگونه فعالیت خود هستند. از دیگر موارد تفاوت این دو، حسابهای بانکی آنها است. شعبات معمولا متصل به حساب بانکی شرکت مادر هستند درحالیکه نمایندگیها حساب بانکی مستقل و مختص به خود را دارند.
ثبت شعبه در تهران
شرکتها معمولا به دنبال راه اندازی شعبه در شهری جدید هستند. اما در مواردی یک شرکت برای تاسیس شعبه در شهر دفتر مرکزی خود تلاش میکند. این امکان برای شرکتها نیز وجود خواهد داشت. برای مثال اگر کسی در تهران شرکت دارد نیز میتواند برای ثبت شعبه در خود تهران درخواست بدهد. نکته قابل توجه این است که آدرس شعبه شرکت نباید با آدرس دفتر مرکزی یکی باشد و نکته دیگر اینکه شما نمی توانید همزمان مثلا در شهر تهران دو تا شعبه داشته باشید و باید شهر خود را تغییر دهید زیرا در هر شهر یک شعبه بیشتر نمی توان تاسیس کرد معمولا شرکتها پس از گذشت مدتی و گسترش فعالیت و افزایش ذر آمد و نیرو اقدام به ثبت شعبه می کنند و مانند یک صورتجلسه ساده مثل تغییر آدرس است و پیچیدگی خیلی خاصی ندارد ولی در همان ابتدای تاسیس هم می توان همزمان اقدام به تاسیس شعبه کرد و چنانچه فعالیت خاصی انجام میدهید باید مجوزهای لازم را هم دریافت نمایید .
در هنگام ثبت شعبه در تهران، ابتدا باید یک صورتجلسه برای آن درنظر بگیرید که توسط اکثریت شرکا امضا شود. سه نسخه از این صورتجلسه تهیه میشود که یک نسخه از آن نهایتا در مدت سه روز پس از تهیه، به اداره ثبت شرکتها ارسال خواهد شد. مدارک شناسایی و اطلاعات تمامی شرکا شامل نام و سمت و میزان شراکت آنها برای تایید به سازمان ثبت فرستاده میشود. در صورت انجام این مراحل توسط وکیل شرکت، ارائه وکالتنامه رسمی نیز ضرروی است. پس از تایید مدارک توسط سازمان ثبت شرکتها، آگهی ثبتی تحویل داده شده و بعد از پرداخت هزینههای انتشار، در روزنامه های رسمی منتشر میشود.
درنظر داشته باشید دفتر مرکزی شرکت از نظر قانون پاسخگوی تمامی فعالیتهای مربوط به شرکت بوده و شعبه شرکت جزئی از سازوکار داخلی شرکت اصلی محسوب میشود.
هزینه ثبت شعبه
هزینه ثبت شعبه با توجه به نوع فعالیت، میزان درآمد و تعداد کارمندان یک شرکت تعیین میشود. به این منظور تنها لازم است اطلاعات کلی از کسب وکار خود را به ما ارائه دهید تا هزینه حدودی انجام این کار را به اطلاع شما برسانیم. معمولا هزینه های ثبت شامل موارد زیر میباشد.
. هزینه تنظیم و ثبت صورتجلسه شعبه شرکت
. هزینه های حق الوکاله و وکیل
. هزینه انتشار آگهی ثبت در روزنامه های کثیرالانتشار و رسمی
. هزینه پست بسته های اوراق شرکت به اداره ثبت
سخن آخر
در این مطلب سعی شد مراحل و نحوه ثبت شرکت به زبانی ساده برای شما عزیزان تشریح شود. در بسیاری از موارد، درک درست از فعالیتهایی که با قانون سروکار دارند برای عموم مردم کمی گیج کننده و نامفهوم به نظر میرسد. به همین دلیل بهتر است از مشورت افراد کاردان در این مورد استفاده کرد. اگر تمایل به ثبت شعبه یا ایجاد تغییرات در شعبه فعلی شرکت خود را دارید، برای صرفه جویی در زمان، سرمایه و انرژی خود میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید. مجموعه ما متشکل از یک تیم قوی حقوقی در این زمینه همراه شما خواهد بود و پروسه ی ثبت شعبه شرکت شما را در کمترین زمان ممکن و قیمتی مناسب برای شما انجام خواهد داد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!