ثبت برند
هر زمان که برنامههای شما برای راهاندازی یک کسبوکار به سرانجام برسد، نیاز دارید تا نامی درخور کسبوکارتان انتخاب کنید. این نام، برند تجاری شما خواهد بود. شما همهجا با نام تجاری خود شناخته میشوید و درصورتیکه بهدرستی انتخابش کرده باشید، هرجا سخن از شما باشد اسم برند تجاری شما به یاد مردم میآید و پس از ده سال باید تمدید برند خود را انجام دهید که در ادامه مفصل توضیح خواهیم داد .
برای داشتن یک برند تجاری مخصوص خودتان در ابتدا باید بهصورت قانونی این نام را برای کسبوکارتان ثبت کنید. در این صورت شخص حقیقی یا حقوقی دیگری نمیتواند روی نام تجاری کسبوکار شما ادعای مالکیت داشته باشد. بعد از ثبت رسمی شدن نام برندتان، شما زمانی را برای استفاده از این نام در اختیار خواهید داشت اما پس از مدتی این زمان منقضی شده و باید برای تمدید برند خود اقدام کنید.
چه زمانی باید تمدید برند خود را انجام دهید؟
نکتهای که لازم است در آن بسیار دقت لازم را به عمل بیاورید زمان تمدید برند است. طبق قوانین و مقررات مدت اعتبار برند تجاری شما ده سال است. پس از ده سال شما تا 6 ماه فرصت دارید تا اقدامات لازم جهت تمدید برند را انجام دهید. در غیر این صورت نام برند از مالکیت شما خارج میشود و بابت هر روز دیرکرد خود برای ثبت برند بعد از آن 6 ماه باید جریمهای را بپردازید که تعرفههای آن در سالهای مختلف، متفاوت است.
لازم به ذکر است برای تمدید برند تجاری همانند ثبت اولیه، ارائه مدارک و طیکردن مراحلی در نظر گرفته میشود که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.
مدارکی که برای تمدید برند تجاری به آن نیاز پیدا خواهید کرد
درصورتیکه شخص حقیقی باشید به مدارک زیر نیاز است:
- گواهی ثبت علامت تجاری (اصل یا کپی)
- شناسنامه و کارت ملی مالک برند تجاری (بهصورت کپی)
- ارائه مجوزی که به حیطه کاری شما مربوط است از سازمان مربوطه
- ارائه کارت بازرگانی در صورتی که اسم معنی دار شما ریشه فارسی نداشته باشد
درصورتیکه شخص حقوقی باشید:
- روزنامه رسمی تأسیس یا آخرین تغییرات شرکت
- گواهی ثبت علامت تجاری (اصل یا کپی)
- شناسنامه و کارت ملی تمام اعضا هیئتمدیره (در اصل دارندگان حق امضا)
- ارائه مجوز و کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن نام
مراحلی که باید برای تمدید برند تجاری طی کنید!
برای تمدید برند تجاری خود لازم است چند مرحله ساده را طی کنید. این مراحل هم بهصورت برونسپاری قابلاجرا هستند و میتوانید به شرکتهایی که این کار را برای شما انجام میدهند مراجعه کنید و هم بهصورت شخصی میتوانید پیگیری کرده و پروسه را به سرانجام برسانید. درهرحال این مراحل سخت، پیچیده یا زمانگیر نیستند.
- ابتدا به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید.
- در مرحله دوم مشخصات مالک نام تجاری و جزئیات خود برند تجاری را در قسمت مربوطه وارد کنید.
- شما قطعاً محصول یا خدماتی در کسبوکارتان دارید که در حال ارائه آنها هستید. مشخصات این محصول یا خدمات را وارد کنید.
- به یکسری مدارک نیاز دارید که در خود سایت بهصورت کامل برای شما آورده شده است. این مدارک را در قسمت مربوطه آپلود کنید.
- هزینههای تمدید لوگو یا برند تجاری خود را پرداخت کنید.
- یک شماره اظهارنامه به شما داده میشود. این شماره را به یاد داشته باشید و نگه دارید. برای طیکردن مراحل بعدی و پیگیریهای آینده به آن نیاز خواهید داشت.
- ثبتنام شما در پایان مرحله قبل کامل شده است و باید منتظر بررسی کارشناسان باشید تا این تمدید را بازرسی کرده و نتیجه تأیید یا عدم تأیید را گزارش کنند.
نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که طی شدن این مراحل بازرسی و تأیید حدود دو ماه زمان خواهد گرفت. چراکه باید مدارک و درخواست شما مورد بررسی قرار گیرد، به مرکز مالکیت معنوی ارسال شود و درنهایت بعد از تأیید گواهی آگهی در روزنامه رسمی منتشر شود.
مشخصاً پس از ده سال و برای تمدید هزینههایی هم باید پرداخت شود. در سالهای مختلف، این هزینهها متفاوت خواهند بودم هزینههای تمدید برند طبق تعرفههای سال 1400 به شرح زیر خواهد بود:
- اگر بر اساس یک طبقه باشند و شخص حقیقی باشد: 1.200.000 ریال
- اگر بر اساس یک طبقه باشد و شخص حقوقی باشد: 2.400.000 ریال
- درصورتیکه بیش از یک طبقه باشند و شخص حقیقی باشد: 2.000.000 ریال
- و در نهایت اگر بیش از یک طبقه باشند و شخص حقوقی باشد: 3.000.000 ریال
مزایای داشتن برند تجاری در مدت طولانی
اما چرا خوب است که برند تجاری خود را در سالهای طولانی حفظ کنیم؟
یکی از مزایای مهم داشتن یک برند تجاری در سالهای طولانی این است که شما در ذهن عموم مردم با آن نام شناخته میشود و همین امر سبب میشود تا برای ارائه محصولات خود با آرامش خاطر و اطمینان بیشتری دست به اقدام بزنید. این امر باعث میشود سطح کیفیت محصولات و خدمات شما هر و روز بیشتر شود و کسبوکارتان دارای محتوای ارزشمندتری باشد زیرا باتوجهبه داشتن یک نام تجاری معتبر که زمان زیادی شامل حالش شده شما در قبال مشتریان خود مسئول هستید بنابراین محصولات باکیفیتتری تولید خواهید کرد.
همچنین داشتن نام تجاری صرفاً برای کسبوکار شما باعث میشود اشخاص حقوقی و حقیقی دیگری دست به کپی از آن برند تجاری نکنند و تشخیص محصولات شما از باقی محصولات کمپانیها قابل تمیز و تشخیص باشد ولی چنانچه برند خود را ثبت نکنید ممکن است کسی دیگر از نام شما سو استفاده کند و آن را به ثبت برساند
نکته مهم دیگر این است که اگر برند خود را بهصورت طولانی در مالکیت خودتان داشته باشید برای شما امکانپذیر است که مالکیت آن را طبق شرایط و قوانینی به فرد سومی بدهید تا از نام تجاری شما استفاده کند و در قبال آن هزینهای را گرفته و کسب درآمد نیز داشته باشید.مثلا پس از انجام مراحل برندینگ و به اصطلاح قوی کردن برند خود می توانید پنجاه درصد از برند خود را با شخص یا شرکتی صلح کرده و از سود فعالیت آن شرکت شما هم استفاده کنید یعنی با توجه به قرارداد مابین خودتان آن شرکت از برند شریکی که با شما دارد می تواند مثلا کالای خود را در دیجیکالا به فروش برساند و یا کارهای تولیدی و یا صادرات و واردات انجام دهد .چنانچه برندی برای فروش دارید ویا اینکه نیاز به برندینگ دارید کارشناسان ثبت دانا در خدمت شما عزیزان هستند
سلام بسیار عالی بود هر سوالی داشتم برطرف شد ممنون از زحماتتون
سلام ممنون از شما