تغییرات در شرکت ها امری اجتناب ناپذیر بوده و تمامی آنها کم و بیش این مورد را تجربه کرده اند . با توجه به گستردگی موضوع تصمیم گرفتیم مقاله ای با عنوان ( کدام تغییرات شرکت نیاز به ثبت دارند ) بنویسیم . در این مطلب در مورد تمامی تغییراتی صحبت میکنیم که احتیاج است به اطلاع اداره ثبت شرکتها برسد . از مدارک لازم برای تغییرات شرکت خواهیم گفت و آنها را بررسی خواهیم کرد . همچنین مطالبی در مورد مراحل ثبت تغییرات شرکت خواهیم نوشت .
همه شرکتها برای حیات و پیشرفت احتیاج به تغییراتی دارند . تغییرات شرکت میتواند مانند تغییر اساسنامه و سرمایه و … باشد . ولی احتیاجی نیست همه آنها به اطلاع اداره ثبت شرکتها برسد . در واقع فقط تغییرات اساسی و بنیادی احتیاج به ثبت دارند . پس این مطلب بسیار مهم است که بدانیم دقیقا کدام تغییرات شرکت احتیاج به ثبت دارند . برای پاسخ به این سوال و سوالات مشابه تا پایان این نوشته همراه ما باشید .
کدام تغییرات شرکت احتیاج به ثبت دارند
۱ – هر نوع تغییری در اساسنامه شرکت حتما باید به اداره ثبت شرکتها اطلاع داده شود
۲ – امور مرتبط با تصویب ترازنامه
۳ – مسائل مربوط به منحل شدن شرکت
۴ – برگزیدن مدیران شرکت
۵ – اضافه و کم شدن سهامداران
۶ – هر نوع تغییری در اسم شرکت
امور بالا تمامی مواردی هستند که هر نوع تغییری در آن باید به اطلاع اداره ثبت شرکتها برسد .
مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت
۱ – کلیه مدارک شناسایی صاحبان سهم ، بازرسان و …
۲ – کپی از آخرین روزنامه رسمی که تغییرات شرکت در آن باید ثبت شده باشد
۳ – همه مدارک مهم شرکت از قبیل اساسنامه و ….
۴ – مدارک سهامداران قدیم و جدید
۵ – فقط در حالتی که شرکت میخواهد منحل شود باید تمام شرکا حضور داشته باشند
حال که با مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت آشنا شدید بهتر است در مورد نحوه انجام آن هم توضیحاتی ارائه دهیم .
چگونگی ثبت تغییرات شرکت
۱ – از طریق هیات مدیره : اعضای هیات مدیره در واقع کسانی هستند که سهام شرکت را ارائه میدهند . این اعضا جایگاه بسیار مهمی در شرکت داشته و تصمیمات مهم بر عهده این جمع است . هیات مدیره و مدیر عامل براساس توانایی های خود انتخاب شده و امور راهبردی را بر عهده میگیرند . با توجه به این مطلب از طریق هیات مدیره میتوان تغییرات شرکت را ثبت کرد .
۲ – ثبت از طریق تشکیل مجمع عمومی عادی
مجمع عمومی عادی مهمترین مجمع در هر شرکتی است . این مجمع هر سال یکبار تشکیل شده و تصمیمات مهمی در آن گرفته میشود . در این مجمع است که نظر سهامداران در مورد مهمترین مسائل مرتبط با شرکت شنیده میشود و پیشنهادات آنها برای امور کلی شرکت مورد بحث و بررسی قرار میگیرد . از طریق این مجمع میتوان ثبت تغییرات شرکت را انجام داد .
۳ – مجمع عمومی فوق العاده
این مجمع همانطور که از نامش پیداست در شرایط غیر عادی و فوق العاده تشکیل میشود . در این مجمع تصمیمات مرتبط با شرایط بحرانی گرفته میشود . در واقع این مجمع صرفا برای تصمیمات بزرگ و حیاتی تشکیل جلسه میدهد . از طریق این مجمع هم میتوان تغییرات شرکت را انجام داد .
در مطلب بالا راه های ایجاد تغییرات در شرکت ذکر شد و توضیح کوتاهی در هر مورد ارائه شد . حال زمان آن رسیده است که مراحل انجام کار به دقت گفته شود .
مراحل ثبت تغییرات شرکت
۱ – در ابتدا باید صورتجلسه مربوط به تغییرات را تهیه کرده و به امضای کلیه شرکا برسانید .
۲ – در مرحله بعد به سایت اداره ثبت شرکتها مراجعه کرده و کلیه مدارک خواسته شده را به دقت بارگزاری کنید .
۳ – مدارک مرتبط را با پست به ثبت شرکتها بفرستید
۴ – پرداخت کردن هزینه آگهی تغییرات و صدور آگهی
موارد بالا خلاصه تمام کارهایی است که باید در مورد ثبت تغییرات شرکت طی شود . با توجه به اینکه تغییرات در شرکت مسئله مهمی است توصیه میشود با حداکثر دقت این کار انجام گیرد . در قسمت بعدیک نمونه از متداولترین این تغییرات را برای شما مثال خواهیم زد .
تغییر اسم در شرکت سهامی خاص
۱ – ابتدا باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل جلسه بدهد .
۲ – صورتجلسه بر اساس مطالب گفته شده در جلسه نوشته شده و به امضای اعضاء برسد
۳ – هزینه مرتبط با تغییر اسم شرکت پرداخت شود .
۴ – اصل روزنامه ای که آگهی دعوت در آن نوشته شده است باید به اداره ثبت تحویل داده شود .
شرکت خواهان ثبت تغییرات پس از تکمیل اطلاعات خود در سایت میتواند از همان طریق از روند انجام کارهای خود آگاه شود .
نتیجه گیری :
در مطلب بالا توضیحاتی در مورد ثبت تغییرات شرکت گفته شد . ابتدا بیان شد که تغییرات در چه مواردی احتیاج به ثبت دارد و سپس مدارک لازم برای این کار به طور کامل نوشته شد . در مرحله بعد چگونگی ثبت تغییرات شرکت در سه مورد گفته و موشکافی شد . در نهایت مراحل آن مورد بررسی قرار گرفت و یک مورد هم مثال زده شد .
حقیقت آن است که تغییرات در شرکت امر بسیار مهمی بوده و باید با دقت و ظرافت کامل انجام شود . یکی دیگر از مشکلات فرآیند پیچیده و زمانبر انجام مراحل تغییرات شرکت است . توجه داشته باشید که کوچکترین مشکلی میتواند زمان و هزینه شما را برای این تغییرات افزایش دهد . پیشنهاد ما این است که از مشاوران مطمئن استفاده کنید . شرکت دانا ثبت با سالها تجربه و با داشتن کارشناسان خبره در خدمت شماست . میتوانید به راحتی با دانا ثبت تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!