ثبت برند اولین قدم برای آغاز رسمی کسبوکار شماست. بسیاری از افرادی که رؤیای به راه انداختن کسبوکار شخصی را در سر میپرورانند، اسامی مختلفی را برای برند خود در نظر میگیرند. اما متأسفانه در سالهای اخیر، پروسه ثبت برندها بسیار سختگیرانهتر از گذشته شده است و این احتمال وجود دارد که برند انتخابی شما رد شود. اما دلایل رد برند چیست و برای جلوگیری از این اتفاق چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟ در این مطلب قصد داریم به این پرسش مهم پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
چرا در پروسه ثبت برند، برند ما رد میشود؟
عوامل مختلفی ممکن است در رد شدن برند نقش داشته باشند. در ادامه به هر یک از آنها اشاره میکنیم:
تکراری بودن نام برند
یکی از رایجترین دلایل رد برند، تکراری بودن آن است. نامی که برای برند خود انتخاب میکنید، باید جدید بوده و قبلاً به ثبت نرسیده باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نام برند انتخابی شما نباید با نام برند دیگری در همان طبقه همآوا باشد. بهعنوان مثال، اگر محصول تولیدی شما رب گوجه است، نمیتوانید نام برند خود را «تملک» انتخاب کنید که همآوا با برند «تبرک» است. اما اگر محصول تولیدی شما میز و صندلی باشد، انتخاب نام «تملک» ایرادی ندارد.چونکه میز و صندلی در طبقه مواد غذایی مثل رب گوجه فرنگی نیست اصلا بیایید این موضوع را بیشتر بدانیم عزیزان برند چهل و پنج طبقه است و شما مثلا اسمی به نام مزمز را می خواهید ثبت کنید ابتدا باید حوزه فعالیت خود را مشخص کنید که این برن در چه طبقه ای قرار دارد مثلا کسب و کار شما در رابطه با موبایل است و موبایل مربوط به طبقه نه می شود حالا باید ببینیم این برند مزمز در طبقه نه وجود دارد بر فرض وجود ندارد حالا می توان ثبت کرد ولی باز هم به نظر کارشناس اداره علامت بستگی دارد چونکه مزمز نامی معروف است ممکن است این برند رد شود یعنی بطور کلی شما برندی که می خواهید ثبت کنید باید در آن طبقه حوزه فعالیت شما ثبت نشده باشد .
گمراهکننده بودن نام برند
نام برند باید منحصربهفرد و واضح باشد و از نام برندهای دیگر الهام نگرفته باشد. بهعنوان مثال، اگر محصول تولیدی شما در دسته عطر و ادکلن قرار میگیرد، نمیتوانید نام «عطر تبرک» را برای برند خود انتخاب کنید.
خلاف قانون بودن نام برند
واضح است که نام برندهایی که با قوانین و عرف جامعه ایران تطابق ندارند، در پروسه ثبت برند رد میشوند.
ترجمه بودن نام برند
اگر نام برند شما ترجمهشده از نام برند ایرانی دیگری باشد، در پروسه ثبت برند رد میشود. مثلاً نمیتوانید نام برند خود را «نیو نِیم» که ترجمهای از برند معروف «نامینو» است، انتخاب کنید. چونکه در حقیقت شما همان برند را می خواهید ثبت کنید و فقط آن کلمه را معنی کرده اید
توصیفی بودن نام برند
اگر نام برند مدنظرتان توصیفی از محصولتان است، این نام در پروسه ثبت برند رد میشود. مثلاً اگر محصولتان در دسته لواشک قرار میگیرد، نمیتوانید نام «لواشک ملس» را بهعنوان نام برند خود ثبت کنید.چونکه کلمه ملس داره اون لواشک رو توصیف می کنه و حالت تبلیغ داره
شباهت نام برند با عناوین نظامی و دولتی
نام برندی که انتخاب میکنید نباید با عناوین نظامی، نام دستگاههای دولتی یا سازمانهای دولتی داخلی و خارجی مشابهت داشته باشد. مثلاً اگر محصولاتتان در دسته اسباببازی قرار میگیرند، نمیتوانید نام «ستوانیها» را برای برند خود انتخاب کنید.
در صورت رد درخواست ثبت برند، چه مراحلی را باید طی کنیم؟
اگر برندتان رد شود، مرکز مالکیت معنوی اخطار رفع نقص برایتان ارسال میکند. در این صورت لازم است دلایلی را که برای رد ثبت برندتان عنوان شده، با دقت بخوانید و در کمتر از ۳۰ روز ایراداتی را که ذکر شده برطرف کنید.
برای انجام این کار نیز میتوانید از طریق سامانه مالکیت معنوی اقدام کرده و به بخش درخواست رفع نقص رجوع کنید. اگر تا ۳۰ روز نتوانستید نسبت به رفع نقص نام برند انتخابی خود اقدام کنید، میتوانید با ارائه مدارک مستدل، مهلت رفع نقص را تا ۳۰ روز دیگر تمدید کنید.
در انتخاب نام مناسب برای ثبت برند، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
(نکات مهم پیش از ثبت برند)
انتخاب نام برند در عین سادگی، موضوع بسیار مهمی است. اگر میخواهید با دغدغههای رد شدن در پروسه ثبت برند دستبهگریبان نشوید، بهتر است از همین ابتدای کار فکر همهجا را بکنید. در ادامه نکاتی را بیان میکنیم که در انتخاب نام برند کمکتان میکنند:
پیش از ثبت برند، حوزه خدمات یا محصولاتتان را بسنجید
خوب است پیش از انتخاب نهایی نام برندتان، به حوزه محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید نیمنگاهی داشته باشید. بهعنوان مثال اگر برندتان در حوزه فروش گل و گیاهان آپارتمانی فعالیت میکند، بهتر است نام یک میوه یا ابزار صنعتی را برای آن انتخاب نکنید! هر چه نام برند مرتبطتر باشد، بهتر است.
اهداف برندتان را با دقت ارزیابی کنید
مخاطبین برند شما چه کسانی هستند؟ در کجا ساکناند؟ جوان هستند یا سن و سالی از آنها گذشته؟ بیشتر زن هستند یا مرد؟ با دانستن پاسخ این سؤالها میتوانید نام مناسبتری را برای برندتان انتخاب کنید. انتخاب یک نام جوانپسند برای برندی که هدفش عرضه کالاهای لوکس و مجلل است، چندان مناسب نیست. با انتخاب نام مناسب، بهسادگی میتوانید برندتان را در دل بازار هدف خود جا کنید.
مطمئن شوید که نام انتخابیتان تکراری نباشد
خوشبختانه با دسترسی به دنیای اینترنت بهآسانی میتوانید نامهای انتخابیتان را جستجو کنید و از تکراری نبودن آنها مطمئن شوید. در صورت تمایل نیز میتوانید نام برند انتخابی خود را پیش از اقدام برای ثبت نهایی از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام بگیرید.در واقع سعی نکنید برندهای مختلف را پیدا کنید و با تغییری کوچک برند جدیدی شبیه به آن در همان طبقه ثبت کنید چونکه کارشناس اداره نقص برند اعلام کرده و یا برند را رد می کند و یا اینکه سیلابی به یک برند اضافه کنید چونکه آن هم ممکن است کارشناس رد کند عزیزان سعی کنید با قوه تخیل و فکر خود نامی زیبا و جدید خلق کنید و با برند سازی و سرمایه گزاری برند خود را قوی و قویتر کنید .
ویژگیهای یک نام خوب برای ثبت برند چیست؟
نام خوب برای ثبت، نامی است که ویژگیهای زیر را داشته باشد:
- تلفظ آن آسان و روان باشد.
- خوشآهنگ و جذاب باشد.
- مرتبط با ویژگیهای خاص محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید باشد.
- خاص و منحصربهفرد باشد.
- بهطور مستقیم یا غیرمستقیم، نشاندهنده ارزش اصلی محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید باشد.
- بهیادماندنی باشد.
- در زبانهای مختلف معانی مختلف یا نامناسبی نداشته باشد.
- قابلیت توسعهپذیری داشته باشد.
کلام آخر
در این مطلب به دلایل رد برند در پروسه ثبت برند پرداختیم و تمامی راهکارهای لازم را نیز ارائه کردیم. اگر قصد دارید برند خود را ثبت کنید و شاهد جوانه زدن کسبوکار نوپای خود باشید، میتوانید از مشاورههای تخصصی کارشناسان ما بهرهمند شوید. دیگر لازم نیست نگران سختیهای مسیر ثبت برندتان باشید، چرا که ما شما را قدم به قدم تا ثبت نهایی برندتان همراهی میکنیم.
واقعا راه حل بدین که چیکار کنیم برندموم زد نشده
من بیشتر از دوساله درگیر ثبت یک برمد هستم راه حل واقعی