ثبت و راه اندازی شرکت نیز همچون دیگر کارهای اداری شامل روال و فرآیند قانونی است که لازمه آن تکمیل فرم و ثبت اطلاعاتی در سامانه ثبت شرکت ها است و با توجه به پیچیدگی هایی که دارد ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد. از طرفی برای گذراندن این مراحل نیاز به دقت و تمرکز بالایی می باشد، بنابراین پیشنهاد می شود ثبت شرکت خود را به کارشناسان ثبت دانا واگذار کنید که با حداقل هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن مراحل ثبت را انجام دهند.
مرحله 1: تکمیل فرم های مربوط به اطلاعات شخصی
ابتدا از طریق سامانه http://irsherkat.ssaa.ir از بخش پذیرش و تکمیل اطلاعات لازم، جهت ثبت و راه اندازی شرکت درخواست می دهید.
مرحله 2: انتخاب نوع شرکت و ارائه نام
ابتدا نوع شرکت را مشخص می کنید و سپس 5 نام پیشنهادی متناسب با موضوع فعالیت شرکت و مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ارائه کنید که پیش از این ثبت نشده باشد؛ برای بررسی تکراری نبودن نام انتخابی می توانید از سایت و سامانه های مختلف از جمله پایگاه اطلاعاتی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور کمک بگیرید.
مرحله 3: انتخاب موضوع فعالیت شرکت و مجوزهای مربوطه
در این مرحله موضوع فعالیت، نوع فعالیت، وضعیت مجوزها و مدت فعالیت را با در نظر گرفتن محدود یا نامحدود بودن آن انتخاب کنید. در صورتی که موضوع فعالیت شما نیاز به ارائه توضیحات دارد، در این مرحله شرح توضیحات را ارائه کنید و با تایید آن به صفحه اطلاعات مرکز اصلی می رسید.
مرحله 4: مشخصات شرکت را تکمیل کنید
در بخش اطلاعات اصلی مشخصاتی همچون کدپستی، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیکی، شماره دورنگار، آدرس و… ارائه می شود.
مرحله 5: نوع سرمایه و مقدار آن را مشخص کنید
پس از تکمیل اطلاعات مقدار سرمایه و نوع آن را مشخص کنید، سرمایه نقدی و غیرنقدی، سهام با نام و بدون نام، ارزش ریالی سهام و همچنین میزان مالیات شرکت نیز در همین مرحله تعیین می شود، مقدار دو هزارم از کل سرمایه به عنوان مالیات در نظر گرفته می شود، پس هرچه میزان سرمایه بیشتر شود مالیات نیز به تبع بالا می رود.
مرحله 6: اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی را تکمیل کنید
اشخاص حقیقی و حقوقی افرادی هستند که در شرکت دارای سمت مشخصی می باشند، برای شخص حقیقی اطلاعات شخصی و برای شخص حقوقی نیز مواردی همچون شناسه ملی و… درخواست شده که حتما تاکید می شود با دقت تکمیل کنید.
مرحله 7: اطلاعات ثبت کنید
در مرحله هفتم ثبت اطلاعات، حذف و انصراف برای شما فعال می شود که ثبت اطلاعات به منظور ذخیره اطلاعات، حذف اطلاعات، اطلاعات وارد شده در این صفحه را حذف می کند و انصراف نیز نشان دهنده منصرف شدن از تغییر اطلاعات می باشد که برای رفتن به مرحله بعد ثبت اطلاعات را انتخاب کنید.
همچنین پس از گذراندن مراحل اشاره شده لازم است، اطلاعات سرمایه و سهام همان شخص که در صفحه اشخاص ارائه و ثبت کرده اید را در کادر مربوطه تکمیل کنید.
مرحله 8: سمت شخص در شرکت را تعیین کنید
سمت اشخاص در شرکت یا موسسه را تعیین کنید، مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و… از جمله سمت های مهم در شرکت هستند که همراه با تاریخ سمت تعیین می شوند و تاریخ پایان اعتبار نیز از زمان شروع سمت مشخص می شود. علاوه براین لازم است وضعیت حق امضا را نیز برای اشخاص تعیین کنید.
مرحله 9: ثبت شعبه شرکت را انجام دهید
در صورتی که برای شرکت یا موسسه نیاز به ثبت شعبه وجود دارد، در صفحه مربوطه اطلاعات لازم را وارد کنید و در بخش مرتبط با سمت اشخاص در شعب نیز سمت شخص و مدت اعتبار تعیین می شود؛ سپس با ورود به صفحه روزنامه “روز شروع سال مالی” و “ماه شروع سال مالی” را نیز تعیین و تکمیل کنید و اطلاعات روزنامه مربوط به شرکت نیز از فهرست روزنامه شرکت تعیین می شود.
مرحله 10: اظهارنامه و اساسنامه شرکت را تکمیل کنید
در این مرحله که جزو مراحل نهایی ثبت شرکت است، اظهارنامه و اساسنامه شرکت که با نهایت دقت تنظیم شده است را بارگزاری و آپلود کنید.
مرحله 11: با توجه به نوع شرکت مدارک را تکمیل کنید
با توجه به عنوان و موضوع انتخاب شده برای شرکت، مدارک لازم را تکمیل کنید. در قسمت مشخص شده برای صورتجلسه دقت کنید که به صورت کامل ارائه شود، زیرا ناقص بودن یا عدم مطابقت متن صورتجلسه با نسخه اصل در قسمت تعیین شده سبب رد پذیرش و برگشت اصل صورتجلسه می شود.
در صورت صحیح بودن تمامی اطلاعاتی که در سیستم ثبت کرده اید، در مرحله نهایی سیستم تایید پذیرش را ارائه می کند و حتما لازم است به صورت دقیق توسط متقاضی مطالعه شود و تمامی مراحل ثبت و تصمیمات مربوط به شرکت را با استفاده از کد رهگیری که سیستم به شما می دهد پیگیری کنید.
پس از تکمیل اطلاعات و پذیرش اینترنتی از طریق سامانه، لازم است نسخه های اصلی صورتجلسه و مدارک درخواست شده از طریق باجه پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده ارسال کنید.
مرحله 12: بررسی وضعیت ثبت شرکت
پس از تکمیل فرم و ارسال آن به اداره ثبت شرکت در صورت وجود نقص در صورتجلسه، ابلاغیه جهت رفع نقص ارسال می شود و در صورتی که صورتجلسه تایید شود، جهت صدور آگهی به دفتر روزنامه ارسال خواهد شد و در صورت رد صورتجلسه نیز به صورت کامل به متقاضی اطلاع داده می شود تا صورتجلسه جدید تنظیم شود.