حتما می دانید در برخی موارد جبران هزینه های درمان بسیار بالا است و بعضا افراد به تنهایی نمی تواند هزینه ها را پرداخت کند، همچنین خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه که به منزل مسکونی، ساختمان های تجاری، خودرو، کارگاه های صنعتی یا دیگر موارد وارد می شود به قدری زیاد است که نمی توان جهت ترمیم یا بازسازی آن کاری انجام داد؛ امــا خوشبختانه امروزه شرکت های بیمه در زمینه های مختلف طرح های گوناگونی ارائه می دهند که می توان به راحتی با استفاده از پرداخت ماهانه حق بیمه در صورت بروز بیماری یا هر مشکلی متناسب نوع بیمه خود از خدمات شرکت بیمه استفاده کنید.
ثبت شرکت بیمه در تمام کشورهای دنیا یکی از پرسودترین و بهترین نوع شرکت برای کسب و کار است که می توانید با بازاریابی و جذب مشتریان به سمت شرکت بیمه درآمد خود را افزایش دهید.
تعریف شرکت بیمه
بر اساس قوانین موجود در بیمه ایران، می توانیم بیمه را یک قرارداد بدانیم که به سبب آن بیمه کننده یا شرکت بیمه تعهد دارد در برابر مقدار پولی که از فرد یا شخص بیمه شونده دریافت می کند، در صورت خسارت های ناشی از حادثه به فرد بازگردانده شود، بنابراین مبلغی که بیمه گذار پرداخت می کند را حق بیمه و آنچه را که به سبب بیمه آن هزینه می کند موضوع بیمه می نامند.
دقت کنید بیمه یک راه تضمینی برای پیشگیری از زیان های احتمالی است و با توجه به آگاه شدن افراد جامعه امروزه افراد حتی فرزندان خود را نیز از کودکی بیمه می کنند تا در آینده سرمایه ای برای شروع یک کسب و کار داشته باشند، پس می توان گفت ثبت و راه اندازی شرکت بیمه یکی از مهمترین دغدغه های امروز در جامعه است.
قوانین تاسیس شرکت بیمه
ثبت شرکت های بیمه فارغ از ایرانی یا خارجی بر طبق روال نظامنامه هایی است که از جانب وزارت دادگستری اعلام می شود و همچنین موافقت با ثبت شرکت های بیمه ای و شرایط مرتبط به ادامه فعالیت شرکت ها متناسب به رعایت قوانین مشخص شده است.
با توجه به ماده 9 قانون ثبت شرکت ها لازم است نظامنامه نسبت به مسائل زیر به صراحت تعیین تکلیف کند، این موارد عبارتند از:
- پاسخ دادن به سوالات ثبتی پرتکرار
- تعیین تکلیف در رابطه با ثبت شرکت های خدمات درمانی بهداشتی و تعاونی
- مشخص کردن تمامی نکات در اظهارنامه
- صحیح بودن ترجمه ها تایید شود و تعرفه ترجمه نیز مشخص شود.
- تمامی مراحلی که پس از ثبت شرکت بیمه توسط اداه ثبت اسناد انجام می شود و هزینه مختص به آن برعهده شرکت بیمه است.
- مشخص کردن چگونگی ارائه نمایندگی و شعبه های جدید
- نکات مهم که در صورت تغییر شرکت لازم است به ثبت برسد
- مدارکی که لازم است اصل یا ترجمه آن همراه با اظهارنامه ارائه شود.
برای راه اندازی شرکت بیمه چگونه عمل کنیم؟
برای اینکه بتوانیم در زمینه بیمه فعالیت داشته باشیم لازم است حتما تاسیس شرکت را در اولویت خود قرار دهیم، برای این مسئله به دو صورت می توانید اقدام کنید، در روش اول شما می توانید دقیقا مانند ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت واردات خودرو اقدام کنید که دارای مراحل و قوانین ادارای بخصوص است، برای ثبت شرکت به صورت دقیق لازم است به تمام جزئیات آن توجه کنید.
روش دوم برای ثبت شرکت های بیمه کمک گرفتن از موسسه های فعال در این زمینه است که دارای کارشناسان باتجربه در زمینه ثبت شرکت های مختلفی هستند که از تمام جزئیات آن مطلع می باشند، کارشناسان مجموعه ثبت دانا آماده خدمت رسانی به تمام مشتریان و کاربران در زمینه ثبت شرکت ها هستند.
شرایط اعطای نمایندگی بیمه ها چیست؟
احداث شرکت بیمه مانند هر شرکت دیگری دارای برخی قوانین و شرایطی است که در صورت رعایت تمام موارد اعطای نمایندگی بیمه میسر می شود، در ادامه این شرایط را با هم می آموزیم.
- التزام به جمهوری اسلامی برای شخصی که قصد تاسیس شرکت بیمه دارد اجباری است.
- معتقد به دین اسلام یا یکی از دین های رسمی
- عدم سوء پیشینه کیفری برای شخص متقاضی از شرایط مهم است
- اعتیاد به هیچ گونه مواد مخدری نداشته باشد
- گواهی پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایانی که قصد تاسیس شرکت بیمه دارند.
- شخصی که متقاضی شرکت بیمه است نمی تواند همزمان کارمند یکی از ادارات دولتی و غیردولتی، وزارتخانه ها و… باشد.
- در صورت داشتن مدرک تحصیلی در رشته بیمه یا مرتبط با گرایش آن، برای ثبت این شرکت ها نیازی به سابقه کار مفید نمی باشد.
- در صورتی که مدرک تحصیلی کارشناسی حسابداری، حقوق، اقتصاد یا مواردی از این قبیل دارید برای تاسیس شرکت بیمه یک سال سابقه کار مفید در زمینه فنی بیمه ضروری است.
- در صورتی که مدرک کارشناسی شما غیرمرتبط است نیاز به گذراندن دو سال سابقه کار مفید فنی بیمه است.
- در صورتی که مدرک تحصیلی شما دیپلم یا کاردانی است، نیاز به گذراندن سه سال سابقه کار در زمینه بیمه بصورت حرفه ای و تخصصی می باشد.
شرایط تاسیس شرکت بیمه
- ارائه لیست مشخص و کاملی از اسامی تمام سهامداران و مدیران شرکت به همراه میزان سهام هریک
- تایید اساسنامه نمایندگی توسط شرکت بیمه الزامی است
- صدور گواهی عدم سوء پیشینه برای تمامی مدیران شرکت الزامی است، زیرا در مقاله نحوه انتخاب مدیران در شرکت سهامی خاص آموختیم انتخاب شخصی با سوء پیشینه بعنوان مدیر یک شرکت غیرممکن است.
- ارائه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره
- برای راه اندازی بیمه حضور حداقل سه نفر عضو هیئت مدیره الزامی است
- فعالیت های شرکت منحصرا مختص به نمایندگی بیمه باشد.
- سرمایه اولیه برای راه اندازی این نوع شرکت ها حداقل 50 میلیون تومان است، در حالی که برای تاسیس برخی شرکت ها به عنوان مثال ثبت شرکت مسئولیت محدود یک میلیون ریال می باشد.
- لازم است حداقل 50 درصد از سرمایه اولیه شرکت در حساب بانکی شخص متقاضی واریز شود و تاییدیه آن نیز دریافت شود.
برای ثبت شرکت بیمه چه مدارکی نیاز است؟
- ارائه مدارک شناسایی افراد اعم از شناسنامه، کارت ملی
- ارائه کد فراگیر برای اتباع خارجی
- ارائه تقاضانامه شرکت
- ارائه دو نسخه اظهارنامه شرکت
- ارائه دو نسخه اساسنامه و شرکتنامه شرکت
- ارائه دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
- ارائه دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره شرکت
- ضروری است اساسنامه شرکت توسط بیمه مرکزی تایید شود و تاییدیه آن نیز ارسال و در زمان تاسیس شرکت بیمه ارائه شود.
- گواهی بانکی مبنی بر سپرده گذاری 50 درصد سرمایه اولیه ارائه شود.
- ارائه لیست کامل اعضای سهامداران شرکت، مدیران و بازرسین به همراه میزان سهام هریک
- ارائه گواهی مبنی بر عدم سوء پیشینه مدیران شرکت
- ارائه مدرک تحصیلی مرتبط مدیرعامل و همچنین یک نفر از اعضای هیئت مدیره، همانطور که پیش تر در رابطه با مدرک تحصیلی افراد اشاره شد لازم است مدارک اعلام شده برای ثبت شرکت به سازمان مربوطه ارائه شود.
هزینه تاسیس شرکت بیمه چقدر است؟
هزینه تاسیس و راه اندازی شرکت بیمه به دو بخش هزینه تاسیس و راه اندازی شرکت و همچنین تامین سرمایه شرکت تقسیم می شود، با توجه به اینکه اغلب شرکت های بیمه در حالت سهامی عام ثبت می شوند بنابراین لازم است در اساسنامه شرکت سرمایه مشخصی ذکر شود.
بصورت کلی هزینه تاسیس شرکت به نوع شرکتی که قصد راه اندازی آن دارید بستگی دارد؛ همچنین از موارد مهم که در هزینه نهایی تاثیرگذار است، هزینه ثبت و تاسیس بیمه است که مواردی همچون، هزینه روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالنتشار، هزینه تهیه پاکت پستی و مراحل ارسال مدارک به سازمان ثبت شرکت ها، هزینه ثبت پرونده و… را شامل می شود.
بنابراین هزینه های راه اندازی یک شرکت بیمه به عوامل متعددی بستگی دارد که می توانید از طریق کارشناسان مجموعه ثبت دانا به صورت دقیق از هزینه ثبت شرکت مطلع شوید.
کلام آخر
ثبت شرکت بیمه نیز مانند شرکت های مختلفی که پیش تر به آن پرداختیم و در رابطه با آن توضیح داده شد دارای مراحل و قوانین مشخصی است که اگر تمام مراحل آن به درستی طی نشود در نهایت فعالیت شرکت با اختلال مواجه می شود.
پس بهتر است برای ثبت شرکت در زمینه های مختلفی از جمله بیمه، ثبت شرکت بازرگانی، ثبت شرکت در حوزه کشاورزی و غیره از کارشناسان و موسسات فعال در این زمینه کمک بگیرید تا مراحل ثبت شرکت شما را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند.
سوالات متداول
آیا بدون دریافت مجوز می توانیم نسبت به ثبت برند خود اقدام کنیم؟
خیر، دریافت مجوزهای مربوط به کسب و کار شما برای ثبت برند الزامی است.
برای ثبت موسسه های حقوقی از چه ارگان هایی نیاز به دریافت مجوز داریم؟
مؤسسات داوری و شورای حل اختلاف
آیا با تغییر نام شرکت شماره ثبت و شناسه ملی تغییر می کند؟
خیر در صورت تغییر نام شرکت شماره ثبت و شناسه ملی ثابت است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!