برای ثبت برند میوه و سبزی لازم است مرحلههای مختلفی پشت سر گذاشته شود. امروزه یکی از پردرآمدترین کارها تولید کردن و به دنبال آن بستهبندیکردن و در نهایت فروش میوه و سبزی و حتی صادرات آن به کشورهای مختلف است.
ایران آب و هوایی چهار فصل دارد که باعث شده میوه و سبزیجات متنوعی در این کشور به خوبی رشد کنند و مورد استقبال همه جهانیان واقع شوند. به همین علت یکی از کارهایی که افراد دخیل در بازار میوه و سبزی باید انجام دهند، اقدام به ثبت برند و معرفی محصولشان و در نهایت صادرات آن به سراسر جهان است.
فواید ثبت برند میوه و سبزی
بعضی از فروشندههای میوه و سبزی بدون اینکه برند خود را ثبت کنند برای صادر کردنشان به خارج از کشور اقدام میکنند. این عمل باعث میشود برند آنها به سرقت رفته و تمام اعتبار و درآمدزایی که مدتها برای آن زحمت کشیدند از بین برود.
صاحبان این کسبوکار به منظور پشت سر گذاشتن رقیبان باید برای ثبت برند میوه و سبزی خود اقدام کرده و بهواسطهی آن، بازارهای داخلی و خارجی را هدف قرار دهند. این عمل باعث میشود ادامهی فعالیت به شکل حرفهای دنبال شود.
یکی از ویژگیهای مثبت این کار در ایران قیمت نسبتاً پایین میوه است که اگر صادرات صورت بگیرد در هر چهار فصل میتوان درآمدزایی چشمگیری داشت.
مراحل برندینگ میوه و سبزی
اولین مرحلهای که یکی از مهمترین مراحل در ثبت برند بهحساب میآید، انتخاب نام و لوگوی مناسب است. ابتداییترین چیزی که مشتری مستقیماً بهصورت دیداری و شنیداری با آن ارتباط برقرار میکند نام محصول و نشانه لوگوی محصول است.که شما باید با توجه به فعالیت خود و نوع محصول برندی را خلاقانه و متفکرانه طراحی و نامگذاری کنید که هم ارتباط به کار و فعالیت شما داشته باشد و هم نشان دهنده محصول شما باشد مثلا برای طراحی لوگو شکلی را طراحی کنید که شبیه به میوه باشد و یا پیش زمینه ای داشته باشد که شما دارید دادو ستد می کنید یعنی علاوه بر اینکه آن شکل را از جایی کپی نکردید یک معنی زیبایی هم به مخاطب بدهد چه بسا افراد زیادی از روی برندهای معروف لوگو را کپی می کنند و تغییراتی هم در آن می دهند ولی کارشناس متوجه شده و برند آنها را تشابه زده و رد می کند
در انتخاب نام و لوگو باید دقت کرد که با قانون تجارت مطابقت داشته باشد. همچنین نباید اسم و طرحی شبیه به موارد انتخابشده وجود داشته باشد. نامی که انتخاب میشود باید با حوزه فعالیت (فروش میوه و سبزی) مطابق باشد تا مورد تأیید قرار گیرد.
برای ثبت برند میوه و سبزی میتوان به دو صورت حقیقی و حقوقی اقدام نمود که در صورت حقیقی بودن باید تمامی مدارک شناسایی و فعالیت ارائه شود. اگر مدارک ارائه شده و یا نام برند مشکل داشته باشد، درخواست برگشت اطلاعات مطرح میشود و باید مجدداً با رفع مشکلات و گذشت چند روز اقدام به عمل آید.
مدارک مورد نیاز برندینگ میوه و سبزی
در این قسمت به مدارک مورد نیاز افراد حقیقی جهت ثبت برند میوه و سبزی میپردازیم. آدرس الکترونیکی، لیست کالاها و خدمات، نشانی و کد پستی، وکالتنامه معتبر، لوگو یا همان تصویر علامت تجاری، مدارک هویتی مانند کارت ملی، شناسنامه و غیره. به مدارک مذکور باید مجوزهای مورد نیاز را نیز اضافه کرد.
لازم به ذکر است اگر اقدامکننده بخواهد برند خود را به زبان لاتین نیز ثبت کند باید کارت بازرگانی را ارائه دهد. بعد از تأیید و پشت سر گذاشتن تمامی مراحل و پرداخت هزینهها، ثبت برندینگ انجام میشود و از آن پس فروشندهها میتوانند با نامی که به آنان تعلق دارد فعالیت خود را ادامه دهند و بهمرور با صادرات خارجی و فعالیت در بازار فروش داخلی، حوزه کاری خود را گسترش دهند.
بهتر است اطلاع داشته باشید که تنها مرجع تعیین شده در ایران برای ثبت برند میوه و سبزی اداره مالکیت معنوی در استان تهران است. با درنظرداشتن اینکه بعد از تثبیت کردن درخواست نیاز به مراجعه حضوری ایجاد میشود، بهتر است در این مسیر از وکیلها و مشاورانی که در این زمینه تخصص دارند، استفاده شود.
مصرف میوه و سبزی و ارتباط آن با سلامتی
میوهها و سبزیها با آنتیاکسیدانی که دارن،د از بدن در برابر آلودگیها محافظت میکند. همچنین از ابتلا شدن به سرطان، بیماریهای قلبی و غیره جلوگیری خواهند کرد.
در طول سال افراد زیادی بر اثر مصرف کم میوه و سبزیجات یا حذف آن از رژیم غذایی جان خود را از دست میدهند. میوهها و سبزیها دارای مواد معدنی، فیبر، ویتامین، آنتیاکسیدان و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. به همین دلیل میتوانند از بسیاری از بیماریها جلوگیری کنند.
مصرف میوه و سبزیجات به شکل چشمگیری بر رشد کودکان اثر میگذارد؛ همچنین با کمکردن سطح کلسترول خون، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته مغزی را کاهش میدهد. دیگر اثر مثبت خوردن میوه و سبزی بهبود وضعیت گوارشی بدن انسان است.
جلوگیری از افزایش قند خون، پیشگیری از یبوست، کاهش وزن، کنترل دیابت و غیره از تأثیرات مهم دیگر مصرف میوه و سبزیجات است. اگر هنگام مصرف این فیبرها آب نیز خورده شود اثرات مثبتی که به وجود میآید چندین برابر و ماندگاری آنها نیز افزایش میابد.
سبزیها و میوههای مختلف سرشار از ویتامینهای، C، E و سایر ویتامینها هستند. این ویتامینها برای بهبود و ترمیم بافتهای بدن، سلامت دندانها و غیره به کار گرفته میشوند. مقدار میوه لازم برای بدن انسان در روز به مواردی از جمله میزان مصرف انرژی، سن و جنس بستگی دارد.
جمعبندی
ثبت برند میوه و سبزی مراحل مختلفی دارد که باید به ترتیب طی و رعایت شوند. با وجود اینکه این کار سختیهای خاص خود را دارد ولی انجامدادنش سود زیادی برای صاحبان این کسبوکار دارد. یکی از عواملی که انجام این کار را سودبخش میکند، چهار فصل بودن کشور ایران وکیفیت میوه آن نسبت به دیگر کشورها مخصوصاً همسایهها است.
ابتداییترین عمل برای ثبت برند میوه و سبزی انتخاب نام و تصویر تجاری است که مدتی طول میکشد تا تأیید و تصویب شود. به دنبال آن ثبت مدارک و دریافت مجوزها است. اگر صاحبان و اقدامکنندگان این کسبوکار بخواهند برندشان را به زبان لاتین هم ثبت کنند باید کارت بازرگانی تهیه کنند و ارائه بدهند. در این مسیر میتوانید از مشاوران ثبت برند و وکلای باسابقه استفاده کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!