بعد از اینکه شرکت خود را به ثبت می رسانیم در اداره ثبت شرکت ها یعنی اینکه زمانی که آنها تاسیس یک نسخه از مدارکی را که امضا کرده بودیم را از اداره ثبت شرکت ها دریافت کردیم باید آگهی تاسیس را در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران به چاپ برسانیم. انجام این کار قبلا به صورت ارسال فیزیکی مدارک و حضور یک نفر از اعضا در روزنامه رسمی انجام می شد، اما چند سال اخیر انجام کلیه ی این مراحل به صورت غیر حضوری الکترونیکی است.
متن آگهی تاسیس شرکت که شامل اصلاحاتی مثل نام شرکت نوع شرکت .،تاریخ شرکت.،اسامی موسسان یا سهامداران میزان سرمایه شرکت موضوع فعالیت و حیطه ی کاری شرکت و دارندگان حق امضای آن شرکت شماره ثبت شرکت و ادرس و نشانی شرکت در روزنامه به چاپ میرسد در واقع متن آگهی تاسیس شرکت خلاصه ای از نوع شرکت و حوزه ی فعالیت و دارندگان آن شرکت می باشد متنی که در آگهی تاسیس روزنامه ی رسمی به چاپ میرسد برای عموم قابل مشاهده است و افراد با یک سرچ ساده در سایت روزنامه رسمی به ادرس www.rrk.ir میتوانند اصلاعات شرکت را پیدا کنند واز وجود یک شرکت مطمئن شوند.برای ورود به سایت روزنامه رسمی باید حداقل یکی از این اطلاعات را داشته باشیم ;نام شرکت به طور کامل شماره ثبت یا شناسنامه ی ملی شرکت
شماره ثبت و شناسنامه ملی شرکت از اداره ثبت شرکت ها صادر می شود در واقع یکی از راههای به دست آوردن اطلاعات شرکت اثبات صحت وجود یک شرکت پیدا کردن آن در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی است تمام شرکت های که در تهران و شهر های دیگر به ثبت میرسد آگهی شان در روزنامه رسمی چاپ می شود هم داشتن روزنامه رسمی و درج اگهی تاسیس در سایت روزنامه رسمی در واقع الزام قانونی دارد
اما باید بدانید که چاپ آگهی در روزنامه رسمی مستلزم پرداخت هزینه نی باشد و ما قبل از چاپ شدن باید هزینه ی انتشار آگهی را پرداخت کنیم ،ما هزینه پرداخت روزنامه رسمی یک هزینه ی ثابت برای تمام شرکت ها نیست و بسته به خط هایی که در بر میگیرد و میزان فضایی که از یک صفحه روزنامه را اشغال میکند محاسبه می شود و نمی توان یک قیمت ثابت برای تمام شرکتها در نظر گرفت
اما روزنامه های یک شرکت محدود به روزنامه رسمی نمیشود و در راستای ماده 197 و 200 قانون تجارت و ماده 6 نظامنامه ی مربوط انتشار آگهی های ثبتی کلیه ی شرکت های دائم از تاسیس و آگهی تغییرات شرکت های موسسات الزامی شده در صورتی که آگهی های ثبتی نام برده در روزنامه ی کثیرالانتشار درج نشود امکان ثبت صورت جلسه ی جدید تغییرات برای ان شرکت و در سامانه ی ثبت شرکت های وجود ندارد .پس هر شرکت الزام به درج آگهی های خود در روزنامه کثیر انتشار دارد . درج آگهی در هر کدام در روزنامه های کثیرالانتشار همانند روزنامه رسمی مستلزم پرداخت هزینه ی چاپ می باشد
انواع روزنامه ی کثیرالانتشار :
دو نوع روزنامه کثیر الانتشار برای آگهی های ثبتی وجود دارد
1.روزنامه های کم هزینه
2.روزنامه های پرهزینه
روزنامه های کم هزینه همان طور که از اسم شان مشخص است هزینه ی کمتری را در بر میگیرند و البته در مقایسه با روزنامه های پرهزینه مخاطبان کمتری دارد.
روزنامه کثیر پر هزینه :
همانطور که از نامش پیداست هزینه بیشتری شامل میشود و در وصن مخاطبان بیشتری هم دارد و در اکثر شرکت های بزرگ، هلدینگ ها وشرکت های قدیمی تر این نوع روزنامه را برای درج آگهی های خود انتخاب می کنند .نوع روزنامه ی کثیرالانتشار هر شرکت در زمان تاسیس و هنگام تنظیم اظهارنامه ی ثبت شرکت برای خود انتخاب می کند
هر تاجر یا کسبه و هر شرکت باید دفاتر پلمپ را داشته باشد قانون تجارت 4 نوع دفتر را الزامی کرده است:
دفتر روزنامه:
دفتری است که مطالبات و دیوان و دادوبسته تجارتی . معاملاتی .کلیه واردات و صادرات هزینه های خود در دفتر روزنامه یادداشت می کنند و اطلاعات روزنامه باید در این دفتر ثبت شود.
دفتر کل:
دفتری است که تاجر باید حداقل هر هفته یکبار و معاملات را از دفتر روزنامه استخراج کند و هر نوع را در صفحه ی مصنوعی ثبت کند.
دفتر دارایی:
تاجر باید هر حال اطلاعات جامعی از کلیه دارایی های منقول وغیر منقول و مطالبات سال گذشته را در این دفتر ثبت کند .
دفتر کبیه:
دفتری است که تاجر باید کلید مراسلات و مخابرات و صورت حساب های صادر خود را در آن ترتیب تاریخ ثبت کند. تراشیدت حک کردن و سفید گذاشتن بیش از حد و در حاشیه نوشتن و بین خطوط نوشتن در دفاتر تجاری ممنوع است. هر شرکت که به ثبت میرسد واز همزمان تاسیس ثبت شرکت موظف به دریافت دفاتر پلمپ شده از طرف اداره ی ثبت شرکت ها می باشد.
در صورتی که شرکتی که به ثبت رسید .دفاتر پلمپ خود را که شامل دفتر کل و دفتر روزنامه باشد را دریافت و نگهداری میکند مشهول جریمه می شود.دفاتر پلمپ برای هر شرکت الزامی می باشد و حتی برای اخذ کارت بازرگانی داشتن دفاتر پلمپ شده . ضروری و الزامی میباشد در واقع هر شرکت باید دفتر کل و دفتر روزنامه را دریافت کند هر شرکت برای دفتر کل یا روزنامه بر اساس میزان کار خود تعیین میکند که دفاتر چند برگی را دریافت کند شرکت های تازه تاسیس معمولا دفاتر 50 برگی دریافت میکند دفتر 100 برگی .150 برگی .200 برگی وجود دارد.برای دریافت دفاتر باید هزینهی مربوط به آن به ثبت شرکتها پرداخت شود
مرحله بعدی که بسیار مهم و حیاتی است داشتن محلی برای شرکت است که قابل بازدید برای کارشناس امور مالیاتی ثبت شرکتها باشد یعنی محلی برای فعالیت تجاری که در قالب شرکت باشد
هر شخصی که به فعالیت تجاری مشغول است باید کد ۱۲ رقمی از اداره مالیات دریافت کند یعنی آدرس محلی که فعالیت می کند را به اداره مالیات اعلام کند و تمامی شرکتها ملزم به دریافت این کد هستند یعنی از موقعی که شرکت ثبت می شود بطور قانونی ۲ ماه افراد فرصت دارند تا حوزه مالیاتی خود را مشخص کرده و کد اقتصادی دریافت نمایند و برای هر شرکت یک کد اقتصادی ۱۲ رقمی گرفته می شود و تا زمان حیات آن شرکت همین کد معرف شرکت است در حوزه مالیاتی حتی اگر آدرس شرکت نیز بارها عوض شود کد اقتصادی شرکت تغییر نمی کند کد اقتصادی شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که شرکتها برای قرارداد بستن با تمامی ارگانها نیاز به داشتن این کد دارند تا بتوانند قرارداد تجاری ببندند و چنانچه شرکتی کد را دریافت نکند ولی قراردادی هم منعقد کند این قرارداد جنبه رسمی و قانونی ندارد همچنین اگر شرکتی هیچگونه فعالیتی نداشته باشد می تواند پایان سال مالی اظهارنامه دفاتر تجاری را بصورت عدم فعالیت رد کند که پیش نیاز این کار هم داشتن کد اقتصادی است یعنی بدون داشتن کد نمی توان اظهارنامه عدم فعالیت رد کرد .
پس از ثبت شرکت برای گرفتن کد باید ابتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور شد و پیش ثبت نام کد را انجام داد بصورتی که اطلاعات پایه شرکت را وارد میکنیم و یک هفته فرصت داریم تا آن را تایید کنیم یعنی تکمیل مدارک را انجام داده و بارگزاری کنیم و منتظر بمانیم تا استعلامات لازم انجام شود و در صورت تایید پیامک ارسال شده و به ما یوزر و پسورد داده می شود
در مراحل بعدی اطلاعات تکمیل شده و شما به اصطلاح وارد وضعیت ۴۵ شده و کد اقتصادی شرکت خود را که ۱۲ رقم است دریافت کرده اید . دریافت کد از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر شرکتی کد اقتصادی نداشته باشد قطعا از بستن قراردادهای مهم و سود آور با شرکتهای مختلف محروم خواهد شد مثلا مزایدات و مناقصات یکی از این قراردادهای مهم است .
از مزایای دیگر کد اقتصادی در حوزه صادرات و واردات است چنانچه شرکتی کد نداشته باشد نمی تواند کارت بازرگانی دریافت کند و کارهای بازرگانی انجام دهد اشخاص حقیقی تا پایان خرداد سال بعد و اشخاص حقوقی تا پایان تیر سال بعد که ثبت شرکت را انجام داده اند فرصت دارند که کد را دریافت کنند
مرحله بعدی پس از ثبت شرکت دریافت ارزش افزوده است:
در حقیقت مالیات غیر مستقیمی محسوب می شود که روی کالاها یا خدمات افزوده شده است یعنی خریدار علاوه بر قیمت اصلی کالا ۹ درصد هم اضافه تر پرداخت می کند البته به این صورت که مالیاتی که خود فروشنده موقع خرید کالا داده است از مالیاتی که کالا را فروخته کسر میکند و باقیمانده را به اداره مالیات می دهد یعنی کسی که گواهی ارزش افزوده دارد معاف از مالیات می شود و این کار پس از ثبت شرکت و دریافت کد اقتصادی باید انجام شود یعنی بدون کد اقتصادی نمی توان گواهی ارزش افزوده دریافت کرد . نکته جالب این است که سیستم ارزش افزوده توسط ایرانیان برای اولین بار در زمان هخامنشیان اجرا می شده و دو هزار سال بعد در اروپا رواج پیدا کرده است . در کشورهای مختلف نرخ مالیات بر ارزش افزوده متفاوت است و از صفر درصد تا ۲۵ درصد رواج دارد و این نرخ در ایران ۹ درصد است
اشکالی که برای مالیات بر ارزش افزوده می توان گرفت این است که مصرف کننده نهایی متحمل این مالیات می شود و فروشنده از آن سود می برد البته خود مالیات بر ارزش افزوده شامل معافیتهای زیادی است برای جلوگیری از فشار به اقشار ضعیف جامعه مانند سبد خرید خانوارها اعم از برنج ، شکر ، دارو، درمانی ، حمل و نقل، آموزشی ، کشاورزی ، آرد و…
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!