تمدید هيئت مدیره و بازرسین

هیئت مدیره‌ شرکت معمولاً اعضا و سرمایه‌گذاران اصلی آن هستند که تصمیمات اصلی شرکت توسط آن‌ها گرفته می‌شوند. در شرکت‌های سهامی خاص، حداقل 2 بازرس نیز باید تعیین شود که بر روند فعالیت شرکت نظارت می‌کنند. هیئت مدیره و بازرسین در این شرکت‌ها به مدت دو سال منصوب می‌شوند و بعد از به پایان رسیدن این مدت، باید تغییر کنند یا مدت زمان خود را تمدید کنند. در شرکت‌های با مسئولیت محدود به مانند شرکت‌های سهامی، محدودیت زمانی برای هیئت مدیره وجود ندارد، اما هر جا که لازم باشد، هیئت مدیره می‌تواند تغییر کند. در این نوشتار به موضوع تمدید هیئت مدیره و بازرسین و نحوه‌ی آن می‌پردازیم.

تمدید هیئت مدیره شرکت‌ ها

هیئت مدیره‌ی یک شرکت، عالی‌ترین رکن اجرایی آن شرکت است و تصمیم‌گیری در خصوص مسائل جاری شرکت را بر پایه اختیاراتی که اساسنامه و قوانین به آن‌ها داده، بر عهده دارند. در شرکت‌های سهامی، هیئت مدیره باید از بین سهام‌داران انتخاب شود. در شرکت سهامی عام، حداقل تعداد اعضای هیئت مدیره ۵ نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر است. تصمیم‌گیری در مورد هر گونه جابه‌جایی یا عزل اعضای هیئت مدیره نیز بر عهده مجمع عمومی است. مرجع انتخاب اعضای هیئت مدیره هم همان مجمع عمومی است.

نحوه تمدید هیئت مدیره

تمدید هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی بعد از به پایان رسیدن مدت دوره، الزامی است و باید طبق قوانین انجام شود. تصمیم‌گیری در مجمع شرکت صورت می‌گیرد و صورت‌جلسه‌ی آن نیز از مدارکی است که باید برای ثبت تمدید ارائه شود. این صورت جلسه باید به امضای تمامی شرکای شرکت برسد. فرآیند تمدید اعضای هیئت مدیره نیز به مانند ثبت شرکت از طریق سامانه مربوط به اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌پذیرد. ارائه مدارک زیر برای تمدید هیئت مدیره الزامی است:

  1. ارائه‌ی نسخه‌های مختلف صورت جلسه‌ها
  2. مدارک شناسایی هیئت مدیره
  3. مدارک سوءپیشنینه اعضای هیئت مدیره
  4. مدارک تحصیلی هیئت مدیره
  5. ارائه مدارک مربوط به ثبت شرکت

پس از ارائه مدارک و تأیید آن از سوی مراجع رسمی ثبت، آخرین تغییرات شرکت باید در یکی از روزنامه‌های رسمی کشور آگهی و چاپ شود. به این ترتیب تمدید یا تغییرات شرکت نهایی می‌گردد.

تمدید هيئت مدیره و بازرسین

بازرسین شرکت

بازرس نماینده قانونی صاحبان سرمایه‌ی شرکت محسوب می‌شود که توسط مجمع عمومی برای نظارت بر مدیران انتخاب می‌شوند. شرکت های سهامی باید یک یا چند بازرس داشته باشند که تعداد آن‌ها را اساسنامه و قانون تعیین می‌کند. بازرس باید شخص حقیقی باشد. انتخاب بازرسان توسط مجمع عمومی انجام می‌شود و اکثریت نسبی آرا، مشخص می‌کند که چه شخص یا اشخاصی به عنوان بازرس انتخاب شده‌اند. همچنین قانون تصریح کرده که یک یا چند بازرس علی‌البدل نیز باید انتخاب شود تا در صورتی که یکی از بازرسین اصلی، به هر دلیلی نتواند به وظایف خود عمل کند، یک بازرس علی‌البدل جایش را بگیرد.

انتخاب و تمدید بازرسین

تصمیم‌گیری در مورد تمدید بازرسین نیز به مانند انتخاب آن‌ها بر عهده‌ی مجمع شرکت است. بازرسین باید دارای شرایط زیر باشند:

  1. عدم محکومیت کیفری موثر
  2. حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌ی متناسب
  3. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار
  4. عدم اشتغال به نمایندگی در مجلس

طبق قانون، مدیران، اعضای خانواده‌ی آن‌ها و کسانی که مستقیماً از مدیران حقوق دریافت می‌کنند، نمی‌توانند به عنوان بازرس انتخاب شوند. با پایان یافتن مدت دوره بازرسین، با تصمیم مجمع دوره‌ی آن‌ها تمدید می‌شود یا آن‌ها تغییر می‌کنند. انتخاب یا تمدید بازرسان باید با ارسال صورت جلسه مربوطه به اطلاع مرجع ثبت شرکت‌ها رسانده و توسط آن تأیید شود.

شایان ذکر است که در صورت نیاز به هرگونه مشاوره یا کمک در فرایند تمدید هیئت مدیره و بازرسین، می‌توانید با مشاورین داناثبت مشورت کرده و از تجارب آن‌ها در این زمینه استفاده نمایید.

همین حالا با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button